Duunare kunde inte fly coronan till distansarbete – även psykiskt arbetarskydd behövs

Enligt FFC:s färska undersökning om arbete under coronapandemin hade få arbetstagare i FFC:s branscher möjlighet att fly coronarisken till säkrare distansarbete. En stor del av svaren visade vidare att det hot mot hälsan som coronaviruset medför skapar ångest

Enligt förhandsuppgifterna från enkäten hade nästan två av tre (63 procent) känt sig beklämda av hälsohotet. De flesta FFC-medlemmar som upplevt ångest arbetade i den offentliga sektorn (74 procent) och i servicebranschen.

- I dag, den 28 april, firar vid den internationella arbetssäkerhetsdagen. Vi vill framhäva att hotet och rädslan för att insjukna i corona särskilt har drabbat personer som utför närarbete. Den offentliga debatten har emellertid kretsat kring distansarbete, säger Anne Mironen, expert i arbetsmiljö- och jämlikhetsfrågor vid FFC.

Av enkäten framgår att merparten (85 procent) av FFC-anslutna arbetstagare i sitt arbete varit i direkt kontakt med andra människor. Mest närarbete förekommer i kvinnodominerade områden där arbetet i regel utförs i omedelbar kontakt med kunder och vårdtagare. Det förklarar delvis att 38 procent av kvinnorna har varit rädda för att insjukna i coronaviruset i sitt arbete, medan andelen män bara är 23 procent.

Under coronaåret har arbetsplatserna haft olika metoder att bekämpa smittorisken. FFC påminner om att det parallellt med den fysiska arbetssäkerhetsrisken även finns risk för psykisk belastning, vilket bör tas i beaktande i arbetsplatsens säkerhetsåtgärder.

- Det är viktigt att man på arbetsplatserna är medveten om vikten av psykiskt arbetarskydd och vågar prata om det. En bred syn på arbetarskydd bör få fäste i arbetskulturen eftersom den mentala hälsan är en del av arbetshälsan.

Under coronaåret har de som arbetar i främsta linjen fått utstå prövningar. Problem med orken uppträder ibland med fördröjning. Särskild uppmärksamhet bör fästas vid att stöda arbetstagarna på arbetsplatsen i det här läget men också senare, när det värsta är över.

Coronaångest kan lindras genom effektiva åtgärder för att minska smittorisken. Den psykiska hälsan stärks bland annat av chefens och arbetskamraternas stöd och av att arbetstagarna har möjlighet att återhämta sig tillräckligt på pauserna och under fritiden. Hjälpen från företagshälsovården är också bra att ta tillvara.

- I synnerhet i coronatider bör samtal med arbetspsykologen erbjudas alla som behöver hjälp med att orka i arbetet, påminner Mironen.

Om

Beställ FFC:s svenskspråkiga nyhetsbrev så får du aktuell information om arbetslivet per e-post varannan vecka: https://www.sak.fi/sv/nyhetsbrev

Finlands Fackförbunds Centralorganisation FFC är förbundens förbund. Vi representerar 17 fackförbund och ungefär 900 000 medlemmar. Kommunala familjedagvårdare, flygvärdinnor, busschaufförer, servitörer, byggnadsarbetare, pappersarbetare och dansare – alla representerar de FFC:s branscher.