Talous ja nuoret TATTalous ja nuoret TAT

Duunikoutsi – työelämätaitojen valmentaja ja henkinen tuki nuoren takataskussa!

Nuoret kaipaavat tukea työelämän alkutaipaleella ja kokevat, että he eivät saa tarpeeksi tietoa työelämään liittyvistä asioista koulun kautta. Myös harjoituksen puute aiheuttaa tarpeetonta jännitystä työnhakutilanteissa. Työnantajat puolestaan haluavat jakaa nuorille vinkkejä työelämän pelisäännöistä, jotta yhteentörmäyksiltä vältyttäisiin.

Ratkaisuksi ongelmaan Talous ja nuoret TAT sekä Oikotie Työpaikat ovat yhdessä luoneet Duunikoutsi-mobiilisovelluksen, jonka avulla nuoret voivat kartuttaa työelämätaitojaan ja treenata työnhakua henkilökohtaista kehitystä tukevassa virtuaaliympäristössä. Sovellus tarjoaa tietoa ja haasteita TET-jaksoihin ja kesätyön eri vaiheisiin. Tehtävien haastavuus on suunniteltu vastaamaan eri-ikäisten hakijoiden tarpeisiin. Puhelimeen ladattava Duunikoutsi-sovellus on nuoren henkinen tuki työnhaun taipaleelle.

Duunikoutsi-mobiilisovelluksen kautta työelämätietoa on saatavilla helposti ja nopeasti, juuri sillä hetkellä, kun nuori kokee epävarmuutta. Sovellus on suunniteltu auttamaan nuorta omien vahvuuksiensa tunnistamisessa ja itsetuntemuksen kehittämisessä. Se avaa myös työelämän pelisääntöjä ja kertoo nuorelle tämän oikeuksista ja velvollisuuksista. Hieman vanhempia työnhakijoita sovellus sparraa urasuunnittelussa.

– Työelämään liittyy nuorten mielestä paljon epävarmuutta – Duunikoutsin tarkoituksena on poistaa noita epävarmuuksia selkeillä neuvoilla ja tehtävillä, ja siten myös helpottaa TET-paikan tai kesäduunin hakua. Nuoret ovat kasvaneet puhelin kädessä ja mielestämme heille suunnatut palvelut tulee tarjoilla heille luontaisissa kanavissa. Sen vuoksi Duunikoutsi-mobiilisovellus toimii niin hyvin. Vinkit joka tilanteeseen löytyvät takataskusta, TATin talous- ja työelämäasiantuntija Riikka Lehtinen kertoo.

– Nuoret kokevat tarvitsevansa tukea erityisesti omien vahvuuksiensa ja kiinnostustensa tunnistamiseen. Duunikoutsin avulla nuori voi itsenäisesti tai ohjatusti koulussa käydä läpi vahvuuksiaan ja kiinnostuksen kohteitaan sekä muita työelämään liittyviä asioita. Samalla hän oppii hahmottamaan kokonaiskuvan TET-jaksosta tai kesätöistä, Lehtinen lisää.

Duunikoutsi-sovelluksen ovat toteuttaneet yhteistyössä Talous ja nuoret TAT ja Oikotie Työpaikat. Pelin teknisestä toteutuksesta vastaa 10Monkeys. Duunikoutsi on ladattavissa sovelluskaupoista toukokuussa 2019.

Duunikoutsin esittely

Talous ja nuoret TAT on valtakunnallinen vaikuttaja. Autamme nuoria kehittämään talous- ja työelämätaitoja sekä innostumaan yrittäjyydestä.

Jenni Järvelä on valittu Talous ja nuoret TATin uudeksi toimitusjohtajaksi2.10.2019 12:00:00 EESTTiedote

Jenni Järvelä on valittu Talous ja nuoret TATin toimitusjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 2.1.2020. Tällä hetkellä Järvelä toimii Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n viestintä- ja HR-johtajana. Aiemmin Jenni Järvelä on toiminut useissa eri tehtävissä median ja viestinnän parissa muun muassa Kymen Sanomien päätoimittajana, ET-lehden toimituspäällikkönä, Etelä-Suomen Sanomien toimitus- ja uutispäällikkönä sekä Suomen Akatemian tiedottajana. Koulutukseltaan hän on filosofian ja kauppatieteiden maisteri. - TAT tekee erittäin merkityksellistä työtä nuorten hyväksi, erityisesti talous- ja työelämätaitojen sekä yrittäjyystaitojen parantamiseksi. Kaikki tämä on viestintää, joten Jenni Järvelä on sekä taustansa että näyttöjensä puolesta erinomainen valinta TATin uudeksi toimitusjohtajaksi, sanoo TATin hallituksen puheenjohtaja Minna Vanhala-Harmanen. - Se, miten nuoret näkevät työelämän ja yrittäjyyden, on merkityksellinen asia koko Suomelle. TATin tärkeä tehtävä on antaa nuorille työelämässä

Suomalaisten mielestä kodit ensisijaisesti vastuussa nuorten talousosaamisesta − kampanja kannustaa vanhempia puhumaan rahasta1.10.2019 06:00:00 EESTTiedote

Tutkimusten mukaan vanhempien rahankäyttötavat ja tyyli puhua rahasta periytyvät. On tärkeää miettiä, kuinka kotona käydyistä rahaan liittyvistä keskusteluista saisi mahdollisimman rakentavia niin niukassa kuin yltäkylläisessäkin rahatilanteessa. Tänään käynnistyvällä #puhurahasta-kampanjalla tarjotaan tukea kotona tapahtuvaan talouskasvatukseen sekä kannustetaan vanhempia puhumaan rahasta lasten ja nuorten kanssa. Kampanja-aika on 1.–13.10.2019.

Ylen toimitus kasvaa tänä lukuvuonna yli tuhannella kuudesluokkalaisella3.9.2019 09:00:00 EESTTiedote

Yle tarjoaa kuudesluokkalaisille mahdollisuuden pyörittää uutistoimitusta, kun Talous ja nuoret TATin Yrityskylä ja Yle aloittavat yhteistyön Tampereella, Turussa ja Vaasassa. Ensimmäisen lukuvuoden aikana Yrityskylä Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa ja Pohjanmaalla vierailee yhteensä noin 15 000 kuudesluokkalaista opettajineen, joista noin 1200 tulee työskentelemään päivän Ylen pienoistoimituksessa.