Talous ja nuoret TATTalous ja nuoret TAT

Duunikoutsi – työelämätaitojen valmentaja ja henkinen tuki nuoren takataskussa!

Nuoret kaipaavat tukea työelämän alkutaipaleella ja kokevat, että he eivät saa tarpeeksi tietoa työelämään liittyvistä asioista koulun kautta. Myös harjoituksen puute aiheuttaa tarpeetonta jännitystä työnhakutilanteissa. Työnantajat puolestaan haluavat jakaa nuorille vinkkejä työelämän pelisäännöistä, jotta yhteentörmäyksiltä vältyttäisiin.

Ratkaisuksi ongelmaan Talous ja nuoret TAT sekä Oikotie Työpaikat ovat yhdessä luoneet Duunikoutsi-mobiilisovelluksen, jonka avulla nuoret voivat kartuttaa työelämätaitojaan ja treenata työnhakua henkilökohtaista kehitystä tukevassa virtuaaliympäristössä. Sovellus tarjoaa tietoa ja haasteita TET-jaksoihin ja kesätyön eri vaiheisiin. Tehtävien haastavuus on suunniteltu vastaamaan eri-ikäisten hakijoiden tarpeisiin. Puhelimeen ladattava Duunikoutsi-sovellus on nuoren henkinen tuki työnhaun taipaleelle.

Duunikoutsi-mobiilisovelluksen kautta työelämätietoa on saatavilla helposti ja nopeasti, juuri sillä hetkellä, kun nuori kokee epävarmuutta. Sovellus on suunniteltu auttamaan nuorta omien vahvuuksiensa tunnistamisessa ja itsetuntemuksen kehittämisessä. Se avaa myös työelämän pelisääntöjä ja kertoo nuorelle tämän oikeuksista ja velvollisuuksista. Hieman vanhempia työnhakijoita sovellus sparraa urasuunnittelussa.

– Työelämään liittyy nuorten mielestä paljon epävarmuutta – Duunikoutsin tarkoituksena on poistaa noita epävarmuuksia selkeillä neuvoilla ja tehtävillä, ja siten myös helpottaa TET-paikan tai kesäduunin hakua. Nuoret ovat kasvaneet puhelin kädessä ja mielestämme heille suunnatut palvelut tulee tarjoilla heille luontaisissa kanavissa. Sen vuoksi Duunikoutsi-mobiilisovellus toimii niin hyvin. Vinkit joka tilanteeseen löytyvät takataskusta, TATin talous- ja työelämäasiantuntija Riikka Lehtinen kertoo.

– Nuoret kokevat tarvitsevansa tukea erityisesti omien vahvuuksiensa ja kiinnostustensa tunnistamiseen. Duunikoutsin avulla nuori voi itsenäisesti tai ohjatusti koulussa käydä läpi vahvuuksiaan ja kiinnostuksen kohteitaan sekä muita työelämään liittyviä asioita. Samalla hän oppii hahmottamaan kokonaiskuvan TET-jaksosta tai kesätöistä, Lehtinen lisää.

Duunikoutsi-sovelluksen ovat toteuttaneet yhteistyössä Talous ja nuoret TAT ja Oikotie Työpaikat. Pelin teknisestä toteutuksesta vastaa 10Monkeys. Duunikoutsi on ladattavissa sovelluskaupoista toukokuussa 2019.

Duunikoutsin esittely

Talous ja nuoret TAT on valtakunnallinen vaikuttaja. Autamme nuoria kehittämään talous- ja työelämätaitoja sekä innostumaan yrittäjyydestä.

Nuorten talousosaamista pitää kehittää yhteistyössä eri tahojen kanssa15.7.2019 18:53:44 EESTTiedote

SuomiAreenassa allekirjoitettiin tänään julkilausuma nuorten talousosaamisen kehittämisestä. Julkilausumassa vaaditaan muun muassa lisää puhetta rahasta. Allekirjoittajina olivat Nyt tehdään nuorten talousosaamissopimus! -keskustelun osallistujat Opetushallituksen opetusneuvos Kristina Kaihari, Elinkeinoelämän Keskusliitto EK:n PK-johtaja Jouni Hakala, Opettajankoulutusfoorumin varapuheenjohtaja Seija Mahlamäki-Kultanen sekä Stadin ammatti- ja aikuisopistossa opiskeleva oppisopimusharjoittelija Miia Sailama.

Tutkimus: Yli puolet suomalaisista pitää nuorten talousosaamisen tasoa huonona15.7.2019 08:45:00 EESTTiedote

Yli puolet suomalaisista ajattelee, että nuorten talousosaaminen on huonolla tasolla. Nuorten talousosaamisen parantamisessa tulisi panostaa aihealueissa erityisesti oman talouden hallintaan sekä lainoihin ja velkoihin. Suomalaisten, varsinkin naisten, mielestä vastuu nuorten talousosaamisen parantamisessa on ensisijaisesti kodilla. Miehet näkevät, että koululla on yhtä suuri vastuu talouden opettamisessa. Tiedot ilmenevät tuoreesta kyselytutkimuksesta koskien suomalaisten mielipiteitä nuorten talousosaamisesta.