EARS - Europe-Asia Roundtable Sessions

EARS tuo Helsinkiin Aasian viihdeteollisuuden tähdet

Helmikuussa järjestettävä luovien alojen ammattilaisseminaari EARS - Europe-Asia Roundtable Sessions tuo Helsinkiin Aasian viihdeteollisuuden kiinnostavimmat puhujat. Tänä vuonna ohjelman pääosassa on Kiinan ja Intian elokuva- ja media-alojen räjähdysmäinen kasvu viime vuosina.

Suoratoiston kansainvälinen menestystarina

Intiaan hiljattain rakennettu kattava 4G-verkko ja halvat dataliittymät ovat räjäyttäneet video- ja suoratoistopalvelujen käytön. Facebookin käyttäjämäärillä ja Youtuben suosiolla mitattuna Intia on muutamassa vuodessa noussut maailman kärkimaaksi. Samaan aikaan Kiinasta on tullut media-alan innovaattori. Kiinan mikrovideo- ja suoratoistopalvelut ovat edellä niin ohjelmaformaateissa kuin median, mikromaksujen ja verkkokaupan integraatiossa. Viime aikoina huomiota on saanut esimerkiksi mikrovideopalvelu TikTok.

Amazon Primen, Disneyn, Youtuben ja Netflixin kaltaiset kasainväliset mediatalot ovat tarttuneet Aasian markkinoiden satojen prosenttien vuosikasvuun ja sijoittaneet miljardeja paikalliseen sisällöntuotantoon. Hollywood-tuotannoissa tehdään tilaa kiinalaisille teemoille lipputulojen ja investointien toivossa. Viime vuoden lopulla intialainen T-Series ohitti ruotsalaisen Pew Diepien maailman katsotuimpana Youtube-kanavana.

Helmikuussa Helsingin EARS -tapahtumaan saapuu Kiinan suurimman elokuva- ja TV-palvelun iQiyi:n kansainvälisten elokuvien sisäänostosta vastaava Song Jia. Google-hakukoneen Kiinan sensuurista huolimatta, viime vuoden googlatuin TV-sarja oli iQiyin omaa tuotantoa oleva Yanxi Palace. Palvelu tarjoaa 600 miljoonalle kuukausittaiselle käyttäjälleen myös kansainvälisiä, kuten Netflixin sisältöjä.

Uusi Bollywood

Paikallisiin sisältöihin kannattaa investoida, sillä maailmanlaajuisten suoratoistopalvelujen kautta aasialaiset tuotannot ovat löytäneet uusia yleisöjä, myös meiltä Suomesta. Kesällä ilmestyneen ensimmäisen intialaisen Netflix-sarjan, Sacred Gamesin jälkeen on julkaistu jo lukuisia uusia tuotantoja.

Suoratoistopalvelut ovat lisänneet Intiassa paitsi kuluttajia myös laajentaneet tilaa ilmaisulle ja luoneet kanavan uusille tekijöille, joiden elokuvat ovat kaukana perinteisestä Bollywood-kerronnasta. EARS tapahtumassa uutta aaltoa edustavat niin sanotun Netflix -sukupolven tekijät Q (Qaushiq Mukherjee) ja Rohit Mittal. Intialaisen elokuvan ”pahana poikana” tunnetun kulttiohjaaja Q:n elokuvien laajempi levitys Intiassa mahdollistui vasta Netflixin myötä. Perinteisen Bollywoodin tyylistä on poikennut myös kansainvälisillä festivaaleilla mainetta niittänyt Mittal.

Intia ja Kiina kohtaavat

Juuri nyt uutena ilmiönä kiinnostusta kerää Intian ja Kiinan elokuvateollisuuden yhteistyö. Kiinassa uraa luonut elokuvaohjaaja Renny Harlin julkaisi Shanghain filmifestivaaleilla sopimuksen kolmesta uudesta Intia-Kiina-elokuvatuotannosta. Maiden elokuva-alojen suhteesta helmikuun tapahtumassa kertoo Prasad Shetty Strategic Alliance ­-tuotantoyhtiöstä, joka on ollut keskeisenä tekijänä luomassa intialaisille elokuville menestystä Kiinassa.

EARS on Helsinki, 14-15.2.2019

Musiikkitalo ja Keskustakirjasto Oodi

www.ears.asia

EARS – Europe-Asia Roundtable Sessions on luovien alojen ilmiöitä ja ammattilaisia esittelevä seminaarisarja. Edellinen, Intian Mumbaissa marraskuussa 2018 järjestetty EARS on Mumbai keräsi paikalle toistasataa kansainvälistä vaikuttajaa Euroopasta ja Aasiasta. Aiemmin tapahtuma on järjestetty myös Shanghaissa ja Pekingissä.

Jani Joenniemi
jani.joenniemi@ears.asia