Eduskunnan apulaisoikeusasiamies: Säätiöiden ja yhdistysten jättäminen Business Finlandin koronarahoituksen ulkopuolelle oli lainvastainen

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry kanteli vuosi sitten keväällä Business Finlandin päätöksestä jättää koronaepidemian takia talousvaikeuksiin ajautuneet säätiöt ja yhdistykset häiriörahoituksen ulkopuolelle. 17.6. antamassaan päätöksessä Eduskunnan apulaisoikeusasiamies toteaa Business Finlandin menettelyn olleen lainvastainen.

Kantelussa SOSTE muistutti, että Suomessa on lähes tuhat yhdistystä ja säätiötä, jotka tuottavat sosiaali- ja terveyspalveluja liiketoiminnan muodossa, jotka toimivat markkinoilla samalla tavoin kuin yhtiömuotoiset palveluntuottajat. Koronaepidemian vuoksi talousvaikeuksiin ajautuneet toimijat olivat tiedustelleet Business Finlandilta mahdollisuutta hakea liiketoiminnan kehitysrahoitusta koronaepidemian aiheuttamassa häiriötilanteessa. Järjestöjen saama yksiselitteinen vastaus on, että rahoitusta ei myönnetä yhdistyksille ja säätiöille.

Eilen antamassaan päätöksessä Eduskunnan apulaisoikeusasiamies toteaa, että ”säätiöiden tai yhdistysten jättäminen häiriörahoituksen ulkopuolelle ei ole ollut valtionavustuslain mukaista”. Apulaisoikeusasiamiehen päätöksessä todetaan myös, että ”valtionavustuslain mukaisen tuen saamiseen oikeutettujen taloudellisen toiminnan harjoittajien ei voida lain mukaan edellyttää tavoittelevan voittoa”. Apulaisoikeusasiamies on osoittanut ohjeistuksen Business Finlandille ja työ- ja elinkeinoministeriölle.

”Eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen päätös on yhdistyksille ja säätiöille tärkeä ja merkittävä. Apulaisoikeusasiamies yhtyy SOSTEn näkemykseen siitä, että yhteisömuodolla ei pitäisi olla mitään vaikutusta julkisista varoista myönnettävien yritystukien myöntämiseen”, toteaa SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas.

”Tämä on tärkeä ratkaisu. Jatkossa elinkeinotoiminnan kehittämiseen järjestöille on myönnettävä tukea samoin perustein kuin yhtiöille. Tämä päättää pitkän eriarvoisuuden kauden, jossa järjestölähtöiset toimijat eivät ole tähän saaneet rahaa kehittämiseen mistään. Se on tosi iso juttu, joka muuttaa nykyistä järjestelmää”, jatkaa Vertti Kiukas.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 300 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

Sosiaalibarometri 2021: Sosiaalialan ammattilaisilta laaja kannatus asumistuen korotukselle1.6.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Selvä enemmistö sote-johtajista, sosiaalityöntekijöistä ja Kelan esihenkilöistä kannattaa nykyistä korkeampaa asumistuen tasoa, jotta toimeentulotuen tarve vähenisi. Vain seitsemän prosenttia Sosiaalibarometrin vastaajista on sitä mieltä, että asumistuen tasoa tulisi laskea. Tuore Sosiaalibarometri selvitti muun muassa ratkaisuehdotuksia asumisen kalleuteen sekä toimeentulotuen toimeenpanon nykytilannetta neljä vuotta perustoimeentulotuen Kela-siirron jälkeen.

117 järjestöä vetoaa hallitukseen - Järjestörahoituksen tulevaisuus on turvattava nyt16.4.2021 11:00:00 EEST | Tiedote

Rahapelitoiminnan tuotot laskevat. Sillä on suuri merkitys sosiaalisen hyvinvoinnin ja terveyden, liikunnan ja nuorison, kulttuurin ja taiteen sekä tieteen toimintaedellytyksille. Yhteensä 117 sosiaali- ja terveysalan järjestöä jättivät tänään hallitukselle vetoomuksen, jotta järjestötoiminnan tulevaisuus ratkaistaan ensi viikon hallituksen puoliväliriihessä kestävästi ja järjestöjen autonomiaa kunnioittaen.