Eduskunta varmisti Helsinki GSE:n Tilannehuoneen rahoituksen vuodelle 2021

Eduskunnan päätös mahdollistaa ajantasaisen tiedon säännöllisen analyysin koronan taloudellisista vaikutuksista.

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu. Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

Eduskunta varmisti maanantaina 21. joulukuuta 2020 Helsinki Graduate School of Economicsin (Helsinki GSE) Tilannehuoneen rahoituksen vuodelle 2021.

Helsinki GSE:n Tilannehuone tarjoaa kesään 2021 asti päätöksentekijöille ja kaikille kiinnostuneille joka toinen viikko tietoa koronan vaikutuksista talouteen, työllisyyteen ja yritysten toimintaan. Tämä mahdollistaa lähes reaaliaikaisen tiedon hyödyntämisen päätöksenteossa. Eduskunnan päätös on linjassa julkisten aineistojen hyödyntämistä käsitelleen työryhmän raportin kanssa, jonka tavoitteena oli saattaa julkishallinnon aineistot paremmin tutkimuskäyttöön ja parantaa tietoon perustuvan päätöksenteon tukea. (Raportti: https://vm.fi/-/tyoryhma-ehdottaa-toimenpiteita-julkishallinnon-tietojen-tehokkaammaksi-hyodyntamiseksi)

”Haluamme kiittää eduskuntaa eteenpäin katsovasta päätöksestä ottaa data hyötykäyttöön yhteiskunnallisessa päätöksenteossa”, sanoo Helsinki GSE:n akateeminen johtaja Otto Toivanen.

”Suomessa kerätään valtavat määrät ajantasaisia rekisteritietoja, mutta niitä ei ole toistaiseksi hyödynnetty järjestelmällisesti päätöksenteossa. Eduskunnan nyt tekemällä päätöksellä on merkittävät vaikutukset koronan aiheuttaman tilanteen ymmärtämiseen ja sitä kautta tehtyjen sekä suunniteltujen päätösten vaikutusten ymmärtämiseen.”

Tilannehuone on Helsinki GSE:n yhteistyössä Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen (VATT) kanssa keväällä 2020 perustama koronatalouden tutkimusryhmä, jossa toimii yli 20 tutkijaa taloustieteen eri alueilta ja jonka toiminnan kannalta tiivis yhteistyö Tilastokeskuksen kanssa on tärkeässä roolissa. Tilannehuone yhdistää viranomaisten, kuten Kelan, ministeriöiden ja esimerkiksi verottajan, tuottamia rekisteriaineistoja laajasti ja ajantasaisesti ennennäkemättömällä tavalla. Tilannehuoneen tuottamat raportit auttavat päätöksentekijöitä niin valtiolla, kunnissa kuin yrityksissä ymmärtämään, miten korona ja sen vastatoimet vaikuttavat yhteiskunnassa.

Tilannehuoneen rapotit ovat kaikille avoimia ja ne julkaistaan Helsinki GSE:n verkkosivuilla tavallisesti kahden viikon välein. Tilannehuoneen tuoreimpaan raporttiin voi tutustua osoitteessa: https://www.helsinkigse.fi/corona/tilannehuoneen-raportti-17-12-2020-viimeisimmat-kehityskulut-tyomarkkinoilla-kotitalouksissa-ja-yrityksissa/

Professori Otto Toivanen, akateeminen johtaja, Helsinki GSE

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu. Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

Helsinki Graduate School of Economics (Helsinki GSE) on Aalto-yliopiston, Hanken Svenska Handelshögskolanin ja Helsingin yliopiston yhteinen taloustieteen huippuyksikkö, jonka tehtävä on kouluttaa, tuottaa korkeatasoista tutkimusta ja hyödyttää yhteiskuntaa – niin kansallisesti kuin kansainvälisesti.