Eduskuntaan YK:n ystävät -ryhmä

Eduskuntaan on perustettu uusi YK:n ystävät -ryhmä. Kansanedustajien YK:n ystävät -verkoston puheenjohtajana toimii kansanedustaja Saara-Sofia Sirén (kok.). Sirén on myös Suomen YK-liiton hallituksen puheenjohtaja. Varapuheenjohtajana toimii kansanedustaja Mai Kivelä (vas.).
Eduskunnan YK:n ystäviä ovat muun muassa pj. Saara-Sofia Sirén, valtiovarainministeri Matti Vanhanen ja ryhmän varapj. Mai Kivelä.

Kuvat

+358 44 781 0300, toimisto@ykliitto.fihttps://www.ykliitto.fi

Eduskunnan YK:n ystävien ryhmä kokoontui ensimmäisen kerran keskiviikkona 9.12.2020. Tänä vuonna vietetään YK:n 75-vuotisjuhlaa sekä juhlitaan Suomen YK-jäsenyyden 65-vuotista taivalta.

”Poikkeuksellinen vuosi on korostanut entisestään kansainvälisen monenkeskisen yhteistyön merkitystä. Tarvitsemme vahvaa YK:ta ja YK tarvitsee ystäviä. On hienoa, että saamme YK:lle ystäväryhmän myös eduskuntaan”, sanoo ryhmän puheenjohtaja Saara-Sofia Sirén.

Mukana perustamiskokouksessa olivat muun muassa YK-liiton aiempi puheenjohtaja, valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk.) sekä YK-liiton hallituksessa aikoinaan vaikuttanut kansanedustaja Erkki Tuomioja (sd.).

”Koronapandemia alleviivaa karulla tavalla globaalia keskinäisriippuvuuttamme. Kansainvälisen yhteistyön ja YK:n toiminnan tärkeys korostuu entisestään kriisiaikana ja kriisin jälkeisessä jälleenrakennuksessa. Eduskunnalla on tärkeä rooli YK-tavoitteiden edistämisessä ja tässä työssä on kunnia olla mukana”, sanoo ryhmän varapuheenjohtaja Mai Kivelä.

Ryhmä toimii yhteistyössä Suomen YK-liiton kanssa ja YK-liiton edustaja toimii ryhmän sihteerinä.

Perustamiskokouksessa puheenvuoron käytti Suomen YK-liiton toiminnanjohtaja Helena Laukko.

Laukon mukaan koronapandemia on haastanut YK:ta ja erityisesti WHO:ta. ”Samalla se on osoittanut, että edessä olevia ongelmia ei voida ratkaista ilman kansainvälistä yhteistyötä ja yhteisiä sopimuksia huolimatta siitä, että toimeenpanosta jokainen maa vastaa ensi sijassa itse”, korostaa Laukko.

Saara-Sofia Sirén p. 0505132051

Helena Laukko p. 0447810303

EDUSKUNNAN YK:N YSTÄVÄT -RYHMÄ

Ensimmäiseen kokoukseen eduskunnasta osallistuivat:

Saara-Sofia Sirén

Matti Vanhanen

Kimmo Kiljunen

Mai Kivelä

Sebastian Tynkkynen

Erkki Tuomioja

Inka Hopsu

Kim Berg

Sari Essayah

Mirka Soinikoski

Heidi Viljanen

Katja Hänninen

Teemu Vuorio

Marja Huutunen

Katariina Kuusinen

Pirjo-Liisa Heikkilä

Suomen YK-liitto perusti ensimmäisen YK:n ystävät -ryhmän vuonna 2017 ja tähän ryhmään voi liittyä kuka tahansa osoitteessa ykliitto.fi/ykn-ystavat

Kuvatiedot:

Saara-Sofia Sirén: Kristian Tervo

Matti Vanhanen: Laura Kotila / VNK

yhteiskuva: kuvakaappaus kokouksesta Helena Laukko

Lue lisää julkaisijalta Suomen YK-liitto

Suomen YK-liitto: Ilmastokriisin torjuminen vähentää nälkää ja konflikteja25.5.2023 11:58:38 EEST | Kutsu

YK:n mukaan jo 40 prosenttia maailman väestöstä asuu alueilla, jotka ovat erittäin haavoittuvia ilmastonmuutoksen seurauksena lisääntyville sään ääri-ilmiöille. Samaan aikaan maailman nälkäisten määrä on ennätyksellisen suuri: Apulaisjohtaja Satu Santala YK:n maatalousrahastosta ja kansanedustaja Oras Tynkkynen kertovat, millaisilla ilmastoratkaisuilla maailman nälkäisten määrää sekä konfliktien määrää voidaan vähentää.