Eero Heinäluoma: Euroopassa saadaan kiinni vain prosentti rahanpesusta

Rahanpesu on satojen miljardien eurojen suuruinen ongelma.  Tutkimusten mukaan vain prosentti laittomasta rahasta saadaan Euroopassa kiinni. Eurooppalaisen arvostetun ajatuspajan Center of European Policy Studies CEPS:n työryhmä aloitti tänään työnsä ja tavoitteena on löytää keinot rahanpesun estämiseksi.

- Rahanpesu syö tavallisten ja rehellisten eurooppalaisten voimavaroja. Samalla se mahdollistaa veronkierron ja korruption. Ongelman kitkemiseksi tarvitaan kiireellisesti uusia toimia, vaati Eero Heinäluoma avatessaan rahanpesun vastaisen työryhmän ensimmäisen kokouksen Brysselissä.

Rahanpesusta on yritetty päästä eroon vuosikymmeniä aktiivisin keinoin mutta ilman riittäviä tuloksia.

- Valitettavasti tilanne on se, että eurooppalaisen sääntelyn tason määrittää lopulta sen heikon lenkki. Meillä on liian paljon kansallista liikkumavaraa ja rahanpesijät käyttävät hyväkseen maita, joissa valvonta ei ole tehokasta, huomauttaa Heinäluoma.

- Euroopassa on tehostettava yhteistä valvontaa. On kansalaisten ja alan yritysten etu, että EU:n jäsenmaissa on yhtenäiset säännöt ja niitä noudatetaan.

Aihe oli esillä myös talous- ja rahavaliokunnan kokouksessa tällä viikolla, kun uuden puheenjohtajamaan Kroatian valtiovarainministeri Zdravko Maric esitteli tulevan kauden ohjelmaa.

- Kysyin ministeriltä, millä keinoin jäsenmaat aiotaan saada mukaan rahanpesun torjuntaan. Hän antoi lupauksen, että asia otetaan vakavasti ja se nostetaan Ecofinin asialistalle jo touko-kesäkuussa. Tämä on hyvä suunta, Heinäluoma toteaa.

Euroopassa korkeasti arvostettu ajatuspaja CEPS on perustanut työryhmän tavoitteena etsiä yhteisiä keinoja rahanpesun kitkemiseksi ja luottamuksen rakentamiseksi osapuolten ja erimaiden välille. Työryhmää johtaa europarlamentaarikko Eero Heinäluoma. Ensimmäinen kokous oli tänään torstaina, ja mukana ryhmässä on esimerkiksi tutkijoista ja edustajia komissiosta, rahoituslaitoksista ja Europolista.

Yhteystiedot:

Europarlamentaarikko Eero Heinäluoma: Turvallisuusratkaisuissa yhtä jalkaa Ruotsin kanssa1.5.2022 15:57:41 EEST | Tiedote

Vappu on yli satavuotisessa perinteessä aina ollut työväen, opiskelijoiden, kevään ja kansainvälisen solidaarisuuden juhla. Tänä vappuna erityisesti kansainvälinen solidaarisuus on lähellä meitä kaikkia. Ukraina taistelee tänään vapaudestaan ja on osoittanut, että se on valmis maksamaan kovan hinnan itsemääräämisoikeudestaan. Ukrainan taistelu on monessa mielessä samanlainen kuin Suomen talvisota 1939. Venäjän perusteeton hyökkäys, ylivoimainen hyökkääjä, kansakunnan yhdistyminen vastarintaan ja suuret tappiot hyökkääjälle. Venäjän sotilaallinen voima tosin on osoittautunut paljon repaleisemmaksi nyt kuin vuonna 1939. Erojakin on, nyt Ukraina saa laajassa mitassa ulkomaista apua. Maailma ei ole enää paikka, jossa suuret voivat ilman mitään rajoja toteuttaa omaa imperialistista politiikkaansa. Euroopan Unioni on osoittanut voimansa. Unioni on yhdessä Yhdysvaltain kanssa yhdistynyt koviin vastatoimiin, jotka vaikuttavat asteittain ja laittavat Venäjän talouden asteittain polvilleen. Inve

Eero Heinäluoma jatkaa EU-parlamentin sd-ryhmän johdossa15.12.2021 07:41:31 EET | Tiedote

Euroopan parlamentin jäsen Eero Heinäluoma (sd.) on valittu yksimielisesti jatkamaan parlamentin sosialidemokraattisen ryhmän taloudenhoitajana ja ryhmän työvaliokunnan jäsenenä. Myös ryhmän puheenjohtaja Iratxe García Pérez valittiin jatkoon yksimielisesti. Ryhmän varapuheenjohtajista sen sijaan äänestettiin tiukassa äänestyksessä. Heinäluoma jatkaa näin 144 jäsenisen, parlamentin toiseksi suurimman poliittisen ryhmän johdossa ja tämän myötä myös yhtenä parlamentin vaikutusvaltaisimmista suomalaisista europarlamentaarikoista.