Eero Heinäluoma kehottaa konstailemattomaan hallitusratkaisuun

Entinen eduskunnan puhemies, eurovaaliehdokas Eero Heinäluoma kehottaa puolueita nopeaan ja konstailemattomaan hallitusratkaisuun.

Kansalaiset odottavat, että vaalien viesti muutoksesta ymmärretään kaikissa puolueissa ja hallitus kootaan nopeasti muutoksen viestin ympärille, sanoi Heinäluoma puhuessaan Porin ja Kankaanpään vappujuhlissa. Erilainen konstailu ja ylimääräiset piruetit eivät nyt ole tarpeen, sanoi Heinäluoma.

Vaalitulos oli historiallinen. Puolet hallituspuolueiden kannatuksesta hävisi eduskuntavaaleissa. Sipilän hallituksen alkaessa hallituksen takana oli 57 prosenttia äänestäjistä. Neljä vuotta myöhemmin hallituspuolueet saivat vaivaiset 32 prosenttia äänistä. Tuon selvempää muutosviestiä ja ohjetta uuden hallituksen kokoamiselle ei vaaleissa voi antaa.

Kansalaiset kaipaavat nyt uudenlaista yhteistyön ja yhteisymmärryksen henkeä. Poliitikkojen pitää pystyä nyt kuuntelemaan paitsi kansalaisia myös toisiaan. Työmarkkinoille tarvitaan sinnekin aitoa ja tasapuolista yhteistyön henkeä ja hallitukselta odotetaan tasapuolisuutta työmarkkinasuhteissa.

Uudelta hallitukselta odotetaan edeltäjään aktiivisempaa Eurooppa-politiikkaa. Aktiivisuudella niin Suomen EU-puheenjohtajakaudella kuin sen jälkeenkin Suomi voi ottaa Unionissa kokoaan suuremman roolin. Unionissa on nyt kysyntää eteenpäin katsovalle, ihmisten tarpeita korostavalle käytännön läheiselle uudistuspolitiikalle. Kansalaisten, kuluttajien, työntekijöitten ja pienten yritysten oikeuksia ja toimintamahdollisuuksia tulee vahvistaa. Puolustusyhteistyössä ja digitaalisten sisämarkkinoiden luomisessa tulee päättävästi edetä. Arktista yhteistyötä on hyvä viedä eteenpäin juuri Suomen puheenjohtajakaudella. Suomen tulee aktiivisuudellaan myös puolustaa omia etujaan, kun tärkeitä liikenneverkon rahoituspäätöksiä tehdään.

Yhtä selvää on, että linjamme tulee nojata kestävään talouskehitykseen ja siihen, että kukin maa vastaa itse omista veloistaan. Uudelta hallitukselta odotetaan selvästi Eurooppa-myönteistä politiikkaa, mutta siihen ei kuulu sen paremmin liittovaltiorakennelmat kuin taloudellisten sovhoosien pystyttäminen

Heinäluoma varoitti myös populismin tyhjistä lupauksista niin Suomessa kuin Euroopassa. -Brexitin lyhyt historia ja brittien vaikeudet löytää yhteistä kantaa Iso-Britannian tulevaan EU-suhteeseen kertovat karusti, kuinka tyhjiä ja katteettomia lupauksia EU-eron vaikutuksista annettiin. Ilma populistien ilmapalloista on hyvää vauhtia häviämässä.

EU-vaaleista voi muodostua vielä yllätykselliset, mutta toisessa mielessä kuin viime kuukaudet on julistettu. Tähän antaa viitteitä Espanjan vaalitulos sunnuntailta. Espanjan parlamenttivaalit olivat suuri pettymys oikeistopopulisteille. Espanjan sosialistit nousivat käytännönläheisellä politiikallaan selvästi ykköspuolueeksi. Espanja valitsi tien eteenpäin, ei taaksepäin.

Eero Heinäluoma