Eero Lehto palkittiin Eino H. Laurila -kansantulomitalilla

Laboren edeltäjässä, Palkansaajien tutkimuslaitoksessa tutkijan, tutkimuskoordinaattorin ja ennustepäällikön tehtävissä pitkään työskennelleelle Eero Lehdolle on myönnetty arvostettu Eino H. Laurila -kansantulomitali.

Kuva: Maarit Kytöharju.

Eino H. Laurila -kansantulomitalin vastaanottanut Eero Lehto toimi Palkansaajien tutkimuslaitoksessa pääosan urastaan (vuosina 1989-2018), ja hänen ensimmäisenä tehtävänään oli sovittaa kansantalouden tilinpidon kehikko tutkimuslaitoksen ennustejärjestelmään. 1990-luvun puolivälistä Eero Lehto oli keskeisesti mukana talouden ennusteiden laadinnassa, jossa perehtyneisyys kansantalouden tilinpitoon oli välttämätöntä.

Tutkimustoiminnassa Lehto oli erityisen kiinnostunut markkinoiden ja yritysten käyttäytymisestä ja julkaisi niistä lukuisia artikkeleita. Eero Lehto toimi 1980–1986 tutkijana Suomen Pankissa pääosin rahapolitiikan osastolla ja vuosina 1986–1988 ekonomistina Kansallis-Osake-Pankissa.  Hän toimi myös useita vuosia Tilastokeskuksen kansantalouden tilinpidon asiantuntijaryhmän jäsenenä.

Eino H. Laurila -kansantulomitali myönnetään tunnustuksena kansantalouden tilinpidon käytöstä talouden analysoinnissa ja ennustejärjestelmien hyödyntämisessä.

Kuva: Maarit Kytöharju.

M&A-podcast: Den glider in!3.2.2023 06:00:00 EET | Tiedote

Ruotsi on repinyt viime vuosina merkittävän etumatkan Suomeen kansantuotetilastoissa. M&A ottaa selvää, mistä tämä menestys voi johtua ja mitä meidän seuraavan hallituksemme olisi syytä ymmärtää naapurin ratkaisuista. Maliranta ja Apunen järjestävät talouspolitiikan Suomi-Ruotsi -maaottelun, jossa lajeina mm. työmarkkinoiden joustot, koulutus ja verotus. Onko Ruotsi erilainen? Jäikö Suomi täysin keltaisen jyrän alle vai roikummeko sittenkin mukana, kun loppusuora aukeaa?

M&A-podcast: Valtiollisia valheita13.1.2023 06:00:00 EET | Tiedote

Vaikka propaganda olisi läpinäkyvää ja kömpelöä, ällistyttävän usein se vaikuttaa silti. Venäjän sotapropaganda sotkee ajatuksia, vaihtaa tarinaa ja jopa viihdyttää. M&A:n uusi jakso avaa, miten alamaisten mieliä mankeloidaan ja mihin propagandan teho perustuu. Toinen hätkähdyttävä kysymyksemme kuuluu: ovatko valtiot ja valtahierarkiat levy, joka jäi puolivahingossa päälle? Arkeologit haastavat nyt yhteiskuntatieteen ja väittävät, että alkukantaiset yhteisöt olivat poliittisesti luovempia kuin tajusimmekaan.

Ennustearvio: Julkiselle taloudelle kuuluu muutakin kuin huonoa19.12.2022 07:00:00 EET | Tiedote

Työn ja talouden tutkimus LABORE julkisti syksyn talousennusteensa kolme kuukautta sitten syyskuun 14. päivänä. Sen mukaan kuluvan vuoden talouskasvu olisi 1,8 prosenttia, ensi vuoden talouskasvu olisi 0,7 prosenttia ja vuoden 2024 talouskasvu olisi 2,1 prosenttia. Ennusteessa arvioimme, että Venäjän kanssa käytävän kaupan hiipumisen vaikutukset Suomen talouteen jäisivät melko vähäisiksi ja että Venäjän Ukrainassa käymä hyökkäyssota vaikuttaisi Suomen talouteen ensisijaisesti energiakriisin sekä kansainvälisen talouskasvun hiipumisen välityksellä. Nämä arviot vaikuttavat edelleen perustelluilta.