EETU luovutti kannanottonsa vuoden 2018 talousarvioesitykseen sekä lainsäädäntöön

Kuuden valtakunnallisen eläkeläisjärjestön yhteenliittymä Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry tapasi tänään eduskuntaryhmien edustajat ja luovutti samalla kannanottonsa valtion ensi vuoden talousarvioesitykseen sekä lainsäädäntöön.

Pettymyksensä EETU ilmaisi siihen, että talousarvioesityksessä ollaan jättämässä voimaan tehdyt säästöpäätökset perusturvan indekseihin liittyen. Jäädytys leikkaa reaalista ostovoimaa ja alentaa sosiaaliturvan tason pysyvästi alemmalle kehitysuralle myös tulevina vuosina ja vuosikymmeninä. Tämä tarkoittaa suurta ja pysyvää heikennystä maamme eläkkeensaajille, mikäli jäädytystä ei hyvitetä täysimääräisenä tulevien indeksitarkistusten yhteydessä.

Useiden perusturvaetuuksien tasoa on leikattu vuosina 2016 ja 2017. Vuonna 2015 Euroopan neuvoston sosiaalisten oikeuksien komitea moitti Suomen sosiaaliturvaetuuksien vähimmäistasoa riittämättömäksi. Tässä tilanteessa indeksijäädytysten purkaminen olisikin EETUn mielestä nyt välttämätöntä.

- Esitämme, että perusturvan indeksitarkistusten jäädytyksistä luovutaan ja myös kansaneläkkeeseen annetaan vastaavan suuruinen korotus kuin takuueläkkeeseen. Lisäksi on maahamme laadittava toimenpideohjelma, jolla eläkeläisköyhien lukumäärä käännetään laskuun. Keskeinen osa tätä ohjelmaa on kansaneläkkeisiin tehtävät tasokorotukset. Pelkkä takuueläkkeen korottaminen ei riitä ongelman ratkaisemiseksi, toteaa EETUn puheenjohtaja Simo Paassilta.

Positiivisina asioina talousarviosta nostettiin täyden takuueläkkeen nostaminen 15 eurolla sekä eläkettä saavan hoitotuen perusosan nostaminen noin 8 eurolla kuukaudessa. Lisäksi parlamentaarisessa työryhmässä sovitun mukaisesti yleisradioveron rakennetta ollaan muuttamassa siten, että kaikkein pienituloisimmat vapautuvat verosta. Ehdotettu muutos tarkoittaisi sitä, että eläketulon ja päivärahatulon osalta maksukynnys nousisi nykyisestä noin 10 294 eurosta 14 000 euroon.

Eduskuntaryhmille luovutetussa kannanotossa tuotiin muina asioina esille mm. verotuksen oikeudenmukaisuus eläkkeensaajien ja palkansaajien välillä, ikääntyneiden kansalaistemme oikeus kuntoutukseen sekä palvelu-, matka- ja lääkemaksukattojen yhdistäminen yhdeksi maksukatoksi tulevaisuudessa.

Tämän tiedotteen liitteenä on EETUn kannanotto vuoden 2018 talousarvioesitykseen sekä lainsäädäntöön kokonaisuudessaan.

Lisätietoja:
EETUn puheenjohtaja Simo Paassilta, puh. 050 522 1201

Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry:n jäsenjärjestöissä on yhteensä noin 300 000 jäsentä. Jäsenjärjestöt ovat Eläkeliitto ry, Eläkeläiset ry, Eläkkeensaajien Keskusliitto EKL ry. Kansallinen senioriliitto ry, Kristillinen Eläkeliitto ry ja Svenska pensionärsförbundet rf. Vuoden 2017 puheenjohtajajärjestö on Eläkkeensaajien Keskusliitto EKL ry.

Digitalisaatio ei saa johtaa ikääntyneiden kansalaisten syrjimiseen8.6.2017 14:09:00 EEST | Tiedote