Eeva Litmasen Surun suitsima suku kertoo itsenäisen Suomen historian yhden suvun silmin

Näyttelijänä tunnettu Eeva Litmanen kertoo Surun suitsima suku –kirjassaan (ilmestyy 8.9.) itsenäisen Suomen historian kovia kokeneen sukunsa silmin.

Kuuluisan inkeriläisen runonlaulaja Larin Parasken jälkipolvien elämä mullistui kahdessa sodassa. Perheet hajosivat ja yhteydet katkesivat. Kun Eeva Litmanen lähti etsimään tietoja isoisänsä äidin äidistä Paraskesta ja muista sukulaisistaan rajan molemmilta puolin, arkistoista paljastui monta vaiettua salaisuutta. Suvun vaiheet 1800-luvun lopulta 1900-luvulle kytkeytyvät verevästi Suomen historian kipukohtiin.

“Suorastaan päätä räjäyttäviä hetkiä koin penkoessani tietoa sukulaisista eri arkistoista. Eteeni ilmestyi sellaisia sanoja kuten sisällissota, kansalaissota, veljessota, veriteko, teloitus ja kuolema. Kun luin ensimmäisen kerran kuulustelupöytäkirjaa, jossa kerrotaan että isoäitini on ollut pidätettynä, karanteenissa, punainen – asioita joita suvussa ei ole puhuttu – oli suorastaan vaikea uskoa, että se oli totta”, kommentoi Litmanen.

Värikästä elämää monessa polvessa

Eeva Litmasen isoisä taisteli sisällissodassa punaisten puolella ja joutui sen jälkeen pakenemaan Neuvosto-Venäjällä. Siellä hän toimi vakoojana ja teki laitonta rajakauppaa. Litmasen isä puolestaan istui sotien alla vankilassa puukotuksesta. Jälleenrakennuskauden Suomesta piirtyy kuva työläisperheen näkökulmasta.

Litmanen on haastatellut kirjaa varten elossa olevia sukulaisiaan. Kirjan loppupuolella käydään läpi Eeva Litmasen aikuistuminen, äidin sairastuminen dementiaan ja 70-luvun suomalaisen kulttuurivasemmiston vaiheita.

“Oli rikastuttava kokemus sukeltaa oman suvun ja samalla Suomen historiaan. Lapsuuden muistoissani isoäitini ei ollut kovin mukava. Nyt ymmärrän, että tämä johtuu hänen kovasta elämästään. Suosittelen kaikille matkaa oman suvun äärelle”, Litmanen toteaa.

Eeva Litmanen (s.1944) on näytellyt puoli vuosisataa teatterissa, elokuvissa ja televisiossa. Vuonna 2007 Like julkaisi hänen omaelämäkertansa Saa siinä monena olla. Eeva Litmanen nähdään YLE:n Tastula & Flinkkilä -keskusteluohjelman syyskauden avausjaksossa lauantaina 8.9.

Arvostelukappaleet: arvostelukappaleet@like.fi

Haastattelupyynnöt: adele.couavoux@like.fi

Sofi Oksanen ehdolla The New Academy Prize in Literature -palkinnon saajaksi ainoana suomalaisena18.7.2018 15:51Tiedote

Suomen menestynein nykykirjailija, Sofi Oksanen, on ehdolla uuden, The New Academy Prize in Literature -palkinnon saajaksi ainoana suomalaisena kirjailijana. Palkintoa on kutsuttu myös vaihtoehtoiseksi kirjallisuuden Nobel-palkinnoksi, ja se perustettiin vastineeksi Ruotsin akatemian kriisille. Ruotsin akatemia ilmoitti toukokuussa, että kirjallisuuden Nobel-palkintoa ei jaeta vuonna 2018 akatemian kriisin vuoksi. Palkinto on edellisen kerran jäänyt jakamatta toisen maailmansodan aikaan. Uusi palkinto jaetaan Den Nya Akademien mukaan kaunokirjalliselle kirjailijalle, jonka teokset vievät lukijan mukanaan ihmiskunnan tarinaan. Ruotsalaiset kirjastovirkailijat ovat Den Nya Akademien pyynnöstä valinneet palkinnon longlistille yhteensä 47 kirjailijaa ympäri maailman. Oksasen lisäksi listalle on nostettu muun muassa Margaret Atwood, Camilla Läckberg, J. K. Rowling ja Arundhati Roy. Yleisö voi äänestää longlistiltä omaa voittajasuosikkiaan, ja tämän perusteella valitaan jatkoon kolme voittaj