Eeva Litmasen Surun suitsima suku kertoo itsenäisen Suomen historian yhden suvun silmin

Näyttelijänä tunnettu Eeva Litmanen kertoo Surun suitsima suku –kirjassaan (ilmestyy 8.9.) itsenäisen Suomen historian kovia kokeneen sukunsa silmin.

Kuuluisan inkeriläisen runonlaulaja Larin Parasken jälkipolvien elämä mullistui kahdessa sodassa. Perheet hajosivat ja yhteydet katkesivat. Kun Eeva Litmanen lähti etsimään tietoja isoisänsä äidin äidistä Paraskesta ja muista sukulaisistaan rajan molemmilta puolin, arkistoista paljastui monta vaiettua salaisuutta. Suvun vaiheet 1800-luvun lopulta 1900-luvulle kytkeytyvät verevästi Suomen historian kipukohtiin.

“Suorastaan päätä räjäyttäviä hetkiä koin penkoessani tietoa sukulaisista eri arkistoista. Eteeni ilmestyi sellaisia sanoja kuten sisällissota, kansalaissota, veljessota, veriteko, teloitus ja kuolema. Kun luin ensimmäisen kerran kuulustelupöytäkirjaa, jossa kerrotaan että isoäitini on ollut pidätettynä, karanteenissa, punainen – asioita joita suvussa ei ole puhuttu – oli suorastaan vaikea uskoa, että se oli totta”, kommentoi Litmanen.

Värikästä elämää monessa polvessa

Eeva Litmasen isoisä taisteli sisällissodassa punaisten puolella ja joutui sen jälkeen pakenemaan Neuvosto-Venäjällä. Siellä hän toimi vakoojana ja teki laitonta rajakauppaa. Litmasen isä puolestaan istui sotien alla vankilassa puukotuksesta. Jälleenrakennuskauden Suomesta piirtyy kuva työläisperheen näkökulmasta.

Litmanen on haastatellut kirjaa varten elossa olevia sukulaisiaan. Kirjan loppupuolella käydään läpi Eeva Litmasen aikuistuminen, äidin sairastuminen dementiaan ja 70-luvun suomalaisen kulttuurivasemmiston vaiheita.

“Oli rikastuttava kokemus sukeltaa oman suvun ja samalla Suomen historiaan. Lapsuuden muistoissani isoäitini ei ollut kovin mukava. Nyt ymmärrän, että tämä johtuu hänen kovasta elämästään. Suosittelen kaikille matkaa oman suvun äärelle”, Litmanen toteaa.

Eeva Litmanen (s.1944) on näytellyt puoli vuosisataa teatterissa, elokuvissa ja televisiossa. Vuonna 2007 Like julkaisi hänen omaelämäkertansa Saa siinä monena olla. Eeva Litmanen nähdään YLE:n Tastula & Flinkkilä -keskusteluohjelman syyskauden avausjaksossa lauantaina 8.9.

Arvostelukappaleet: arvostelukappaleet@like.fi

Haastattelupyynnöt: adele.couavoux@like.fi

Sofi Oksaselle Ranskan Arts et Lettres -ritarikunnan kunniamerkki3.12.2018 11:02Tiedote

Sofi Oksaselle on myönnetty ritarin arvon (Chevalier) Ranskan Arts et Lettres -kunniamerkki. Taiteen ja kirjallisuuden kunniamerkki myönnetään ranskalaisille tai ulkomaalaisille merkittäville saavutuksille taiteen ja kirjallisuuden alalla. Kunniamerkki on Suomessa myönnetty ritarin arvossa (Chevalier) muun muassa Rosa Liksomille ja Karita Mattilalle ja komentajan arvossa (Commandeur) muun muassa säveltäjä Kaija Saariaholle. Kunniamerkin ovat saaneet ritarin arvossa myös esimerkiksi näyttelijä Mads Mikkelsen ja kirjailija Alice Munro. Kunniamerkki luovutetaan Oksaselle Ranskassa vuoden 2019 alussa. Sofi Oksanen on palkittu Ranskassa useilla merkittävillä kirjallisuuspalkinnoilla. Vuonna 2010 Oksanen voitti Puhdistus-romaanillaan The FNAC -palkinnon ja vuonna 2012 Prix Femina Étranger -palkinnon. Lisätiedot: Milla Palovaara, milla.palovaara@like.fi, p. 040 596 7973