Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Effektiviserad övervakning av parkering på skilda cykelbanor

Jaa

Under den här veckan genomför Helsingfors stad en effektiviserad övervakning av parkering på cykelbanor och -fält. Särskild vikt läggs vid nya skilda cykelbanor och -fält. Samtidigt kommer staden att följa upp de långsiktiga effekterna av ett systematiskt ingripande.

Bild: Roni Rekomaa.
Bild: Roni Rekomaa.

Det tar tid att vänja sig vid nya trafiklösningar

Staden har som mål att skapa ett trafiksystem som betjänar alla trafikanter på ett likvärdigt sätt. Strukturellt separerade cykelbanor och -fält som byggts under de senaste åren kommer att förbättra förhållandena och trafiksäkerheten för både cyklister och fotgängare, när varje transportsätt ges en tydlig plats.

Nya trafiklösningar och därmed sammanhängande regler är dock ännu inte bekanta för alla.

”Enligt vägtrafiklagen får ett motorfordon tillfälligt stannas på en skild cykelväg om det inte finns några andra lämpliga platser, det finns tvingande skäl för att stanna och det inte orsakar orimliga olägenheter för cykeltrafiken. Dessa villkor uppfylls inte på de nya separerade cykelvägarna, såsom Tavastvägen, då parkering på cykelvägen inte är påtvingad och orsakar orimliga besvär. På Tavastvägen finns det till exempel serviceparkeringsfickor på trottoarkanterna och trottoaren har redan dimensionerats så bred att det är möjligt att tillfälligt stanna till där. Detta har vi även som mål på andra gator där liknande trafiklösningar genomförs”, säger cykelkoordinator Oskari Kaupinmäki.

I kampanjen kommer man också att ingripa i felaktigt stannande på trottoaren. Vid stannande på trottoaren ska det finnas tillräckligt utrymme i lossnings- och lastningssituationer för att kunna gå förbi fordonet också med barnvagn eller rullstol på trottoaren. Du får stanna på trottoaren bara om det inte finns någon tillgänglig parkeringsplats eller lastplats i närheten och det är förbjudet att stanna på körbanan. När du stannar på trottoaren eller cykelvägen se till att hålla dig nära fordonet.

Övervakningens effektivitet följs upp

Effektivitetskampanjen är utgångspunkten för en närmare uppföljning av övervakningens effektivitet. Parkeringsövervakning kommer att ingripa mot felaktig parkering på cykelbanor, även inom ramen för grundövervakningen. År 2020 togs det exempelvis ut 2 600 parkeringsböter för parkering på cykelbanor. Stadens syfte är att mer systematiskt observera hur övervakningen förändrar trafikkulturen till önskad riktning på lång sikt.

”Det är bra att observera att trafikkulturen i välkända cykelstäder som Köpenhamn och Amsterdam uppstod inte ur ingenting. Dessa städer upplevde också samma problem när separata cykelvägar och -banor kom in i stadsbilden. Trafikreglerna började slå rot genom övervakning och kommunikation om förändringen, fortsätter Kaupinmäki.

Köpenhamn har fungerat som Helsingfors mentor i ett EU-projekt, där man tar modell av Köpenhamn, Amsterdam och München för att utveckla cykeltrafiken i tio europeiska städer. Projektet Handshake startade hösten 2018 och kommer att pågå till våren i år.

Redigerad 14.6. 11.53: så bred att tillfällig parkering är möjlig där -> så bred att det är möjligt att tillfälligt stanna till där.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Oskari Kaupinmäki
Cykelkoordinator
Stadsmiljösektorn
Trafiksystemet
puh. 09 310 22589
oskari.kaupinmaki@hel.fi

Kuvat

Bild: Roni Rekomaa.
Bild: Roni Rekomaa.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki

09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto

Stadsmiljösektorn sköter tjänsterna kring planeringen, byggandet, underhållet och tillsynen av Helsingfors stadsmiljö. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätöstiedote 30.6.202230.6.2022 18:30:11 EEST | Tiedote

Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto kokoontui torstaina 30.6.2022. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Rakennusten ja yleisten alueiden jaoston seuraava kokous on torstaina 25.8.2022.

Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätökset 29.6.202229.6.2022 18:32:35 EEST | Tiedote

Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote 29.6.2022 » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Jaosto kokoontuu seuraavan kerran torstaina 18.8.2022. Lisää tietoa ympäristö- ja lupajaoston toiminnasta: https://www.hel.fi/kaupunkiymparisto/fi/paatoksenteko/Ymparisto-ja-lupajaosto

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme