Effektiviserad övervakning av parkering på skilda cykelbanor
Under den här veckan genomför Helsingfors stad en effektiviserad övervakning av parkering på cykelbanor och -fält. Särskild vikt läggs vid nya skilda cykelbanor och -fält. Samtidigt kommer staden att följa upp de långsiktiga effekterna av ett systematiskt ingripande.

Det tar tid att vänja sig vid nya trafiklösningar
Staden har som mål att skapa ett trafiksystem som betjänar alla trafikanter på ett likvärdigt sätt. Strukturellt separerade cykelbanor och -fält som byggts under de senaste åren kommer att förbättra förhållandena och trafiksäkerheten för både cyklister och fotgängare, när varje transportsätt ges en tydlig plats.
Nya trafiklösningar och därmed sammanhängande regler är dock ännu inte bekanta för alla.
”Enligt vägtrafiklagen får ett motorfordon tillfälligt stannas på en skild cykelväg om det inte finns några andra lämpliga platser, det finns tvingande skäl för att stanna och det inte orsakar orimliga olägenheter för cykeltrafiken. Dessa villkor uppfylls inte på de nya separerade cykelvägarna, såsom Tavastvägen, då parkering på cykelvägen inte är påtvingad och orsakar orimliga besvär. På Tavastvägen finns det till exempel serviceparkeringsfickor på trottoarkanterna och trottoaren har redan dimensionerats så bred att det är möjligt att tillfälligt stanna till där. Detta har vi även som mål på andra gator där liknande trafiklösningar genomförs”, säger cykelkoordinator Oskari Kaupinmäki.
I kampanjen kommer man också att ingripa i felaktigt stannande på trottoaren. Vid stannande på trottoaren ska det finnas tillräckligt utrymme i lossnings- och lastningssituationer för att kunna gå förbi fordonet också med barnvagn eller rullstol på trottoaren. Du får stanna på trottoaren bara om det inte finns någon tillgänglig parkeringsplats eller lastplats i närheten och det är förbjudet att stanna på körbanan. När du stannar på trottoaren eller cykelvägen se till att hålla dig nära fordonet.
Övervakningens effektivitet följs upp
Effektivitetskampanjen är utgångspunkten för en närmare uppföljning av övervakningens effektivitet. Parkeringsövervakning kommer att ingripa mot felaktig parkering på cykelbanor, även inom ramen för grundövervakningen. År 2020 togs det exempelvis ut 2 600 parkeringsböter för parkering på cykelbanor. Stadens syfte är att mer systematiskt observera hur övervakningen förändrar trafikkulturen till önskad riktning på lång sikt.
”Det är bra att observera att trafikkulturen i välkända cykelstäder som Köpenhamn och Amsterdam uppstod inte ur ingenting. Dessa städer upplevde också samma problem när separata cykelvägar och -banor kom in i stadsbilden. Trafikreglerna började slå rot genom övervakning och kommunikation om förändringen, fortsätter Kaupinmäki.
Köpenhamn har fungerat som Helsingfors mentor i ett EU-projekt, där man tar modell av Köpenhamn, Amsterdam och München för att utveckla cykeltrafiken i tio europeiska städer. Projektet Handshake startade hösten 2018 och kommer att pågå till våren i år.
Redigerad 14.6. 11.53: så bred att tillfällig parkering är möjlig där -> så bred att det är möjligt att tillfälligt stanna till där.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Oskari Kaupinmäki
Cykelkoordinator
Stadsmiljösektorn
Trafiksystemet
puh. 09 310 22589
oskari.kaupinmaki@hel.fi
Kuvat

Tietoja julkaisijasta

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Stadsmiljösektorn sköter tjänsterna kring planeringen, byggandet, underhållet och tillsynen av Helsingfors stadsmiljö.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätöstiedote 30.6.202230.6.2022 18:30:11 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto kokoontui torstaina 30.6.2022. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Rakennusten ja yleisten alueiden jaoston seuraava kokous on torstaina 25.8.2022.
Takuukorjaustyöt rajoittavat liikennettä Firdonkadulla heinä- ja elokuussa 202230.6.2022 15:04:59 EEST | Tiedote
YIT tekee Firdonkadun takuukorjaustöitä heinä- ja elokuussa. Urakan arvioitu kesto on 4.7.–17.8.2022.
Veturitien uuden sillan ensimmäinen osa avataan liikenteelle 4.7. – Keski-Pasilan merkittävin siltatyömaa valmistuu kolmessa osassa30.6.2022 08:05:04 EEST | Tiedote
Veturitien uuden sillan rakentaminen Pasilan ja Ilmalan juna-asemien välissä etenee, ja liikenne siirtyy nykyisen sillan pohjoispuolella sijaitsevalle uuden sillan ensimmäiselle osalle maanantaina 4. heinäkuuta 2022.
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätökset 29.6.202229.6.2022 18:32:35 EEST | Tiedote
Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote 29.6.2022 » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Jaosto kokoontuu seuraavan kerran torstaina 18.8.2022. Lisää tietoa ympäristö- ja lupajaoston toiminnasta: https://www.hel.fi/kaupunkiymparisto/fi/paatoksenteko/Ymparisto-ja-lupajaosto
Päiväkotipaviljonki lähelle Olympiastadionia27.6.2022 15:01:57 EEST | Tiedote
Kaupunki suunnittelee Mäntymäentien ja Olympiastadionin välissä sijaitsevalle Savilan pumppaamon tontille (Mäntymäentie 1) päiväkotipaviljonkia kolmen töölöläisen päiväkodin väliaikaiseen käyttöön. Paviljonkia koskeva hankesuunnitelma menee päätöksentekoon 30. kesäkuuta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme