Egen solenergi allt mer populärt

Vårsolen skiner från en klar himmel och allt fler funderar på att låta installera solpaneler på sitt hustak. Inom Vasa Elnäts distributionsområde har antalet nya småproducenter av solenergi ökat kraftigt i flera år. Till nuvarande och kommande producenters glädje förbereder elnätsbolaget ibruktagning av så kallad nettoberäkning.

Solpaneler på hustak. Bild: Mikko Lehtimäki

Solelens popularitet växer i hela landet, så också i Österbotten. Våren gör saken aktuell på grund av den allt större mängden solsken, men också de många byggprojekt som startar. De husbyggare som planerar att låta installera solpaneler på sitt tak vinner på att beakta saken redan i byggfasen.

Inom Vasa Elnäts område visar sig det växande intresset som fler solelsystem som ska anslutas till elnätet.

- I fjol kom vi nästan upp till den nivå vi förväntade oss, men tillväxttakten är fortfarande hög, berättar Vasa Elnäts planerare Ari Salo, som också funderar på att skillnaden kan bero på effekterna av pandemin.

År 2020 anslöt Vasa Elnät sammanlagt 134 nya solelsystem till sitt nät.

- Under de kommande åren förväntar vi oss ändå att tillväxten fortsätter enligt samma kurva som tidigare.

Nettoberäkning ger större inbesparingar

Så kallad nettoberäkning är något som sammanpassar produktionen av solenergi och elförbrukningen. Samtidigt ger det småproducenterna större inbesparingar.

En elkonsument som producerar sin egen solel kan under samma timme både köpa el och sälja eventuell överskottsproduktion. Med hjälp av nettoberäkning kan skillnaden utjämnas automatiskt och på timnivå, vilket gynnar producenten.

Ju större andel en småproducent kan använda själv av den solenergi hen producerar, desto större är den ekonomiska nyttan. Nettoberäkning är ett sätt att säkerställa att en allt större andel av den energi som kommer från solpanelerna är till nytta för producenten.

- Nettoberäkningen är viktig för våra småproducenter, och därför påskyndar vi ibruktagningen av den. Tanken är att vi ska kunna införa verksamhetssättet ännu i vår, berättar Vasa Elnäts verkställande direktör Juha Rintamäki.

Ändringen kräver inga åtgärder av småproducenterna. Bolaget informerar närmare sina kunder när övergången till nettoberäkning är aktuell.

Solpaneler på hustak. Bild: Mikko Lehtimäki
Småskalig produktion av solenergi i Vasa Elnäts område med prognos för 2021 och 2022.

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring och fjärrvärme. Till koncernen hör dotterbolaget Vasa Elnät Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 125 personer och omsättningen år 2020 utgjorde ca 113 milj. euro.

Kabelprojekt ger färre elavbrott och frigör mark för jord- och skogsbruk3.2.2021 09:15:00 EET | Tiedote

I år gräver Vasa Elnät ner elnätet på en sträcka om sammanlagt cirka 200 km. Under pågående år investerar Vasa Elnät 12 miljoner euro i elnätet. Investeringarna ska förbättra distributionssäkerheten, förnya elstationer och göra nätet allt smartare. I och med att nätet läggs som kabel i marken frigörs upp till 120 hektar mark för jord- och skogsbruk längs nuvarande ledningsgator.

Vasa Elektriska har Finlands – och Nordens – nöjdaste kunder22.12.2020 08:32:56 EET | Tiedote

En undersökning gjord av EPSI Rating i slutet av hösten avslöjar: Vasa Elektriska har landets nöjdaste kunder. Bolaget placerade sig på första plats i undersökningen Eldetaljhandeln 2020 (Sähkön vähittäismyynti 2020) både vad gäller konsumentkunder och företagskunder. Samtidigt kom Vasa Elektriska etta i den nordiska branschjämförelsen, och spurtade således förbi de bästa också i Norge, Sverige och Danmark.