Eget agerande förebygger bränder

När nöden är störst, är det du som räddar. I en brand måste man själv komma bort från lågorna och röken och kanske också rädda barnen. Brandkåren hinner till platsen först senare. Att det är du som räddar innebär också att man agerar redan på förhand så att människor kan förebygga bränder. Brandsäkerhetsveckan firas 25.11–1.12

Förra året inträffade 2971 bränder i finska hem. I bränderna dog 80 personer och de orsakade stora materiella och hälsomässiga skador. Bakom bränderna finns livets hela spektrum.

I år betonar Brandsäkerhetsveckan tillbudssituationer. En husmor, en studerande, en suput, en ensamboende farmor och en invandrare har alla upplevt en brand eller en brandfara i sitt hem. Nästan alla har erfarenheter av sådana situationer. Ett paket med flingor har blivit på spisen. Tvättmaskinen har gått sönder. Efter lillajulen på småtimmarna blev gårdagens matrester ändå kvar i den heta ugnen, när sömnen överraskade.

– Eftersom bränder för det mesta beror på människans verksamhet, kan de också förebyggas. Det viktigaste är att få människor att inse riskerna i vardagen och avskaffa dem, säger Juha Hassila, informationschef för Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland.

Brandsäkerhetsveckan är en branschöverskridande temavecka som försöker få till stånd säkerhetsinsikter hos människor. Var och en kan lära sig att märka vilka saker i den nära omgivningen som bör rättas till.

– Med tanke på brandsäkerheten är pysslandet i köket hemmets svagaste länk. Redan antalet spisbränder är i genomsnitt tre per dygn. Om människor inte lämnade spisen på obevakad och om de hade sådan ordning och reda i köket att till exempel antändliga burkar och påsar inte hamnade på spisen, skulle vi besparas från många sorger och förluster. ”Det är du som räddar” gäller i synnerhet i köket, tipsar Juha Hassila.

Brandsäkerhetsveckans viktigaste verksamhetsmodell är att skapa lätthanterliga verktyg för att förbättra säkerheten hemma. Årets nyhet Brandmetern är en kort interaktiv enkät om hur man ska agera om elden kommer lös. I samband med Brandmetern finns tydliga kontrollistor med vilka hemmets, bostadsbolagets, skolans, daghemmets och arbetsplatsens brandsäkerhet lätt kan förbättras. Det finns rum för förbättring i Finland.

Brandsäkerhetsveckan koordineras av Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland i samarbete med inrikesministeriet, Finlands Brandbefälsförbund, Sotningsbranschens Centralförbund, Finansbranschens Centralförbund, räddningsverk och brandkårer. Även Finlands Fastighetsförbund och Finlands Egnahemsförbund samt Ehyt rf deltar.Brandsäkerhetsveckan finansieras av brandskyddsfonden, och företagssamarbetspartnern för En dag på Brandstationen-evenemangen är LokalTapiola.

I nödens stund, du räddar – Brandsäkerhetsveckan 2017
Siirry videokanavalle

Informationschef Juha Hassila, tfn 040 758 7846

Vertaismajoittaja, tunnistatko arjen riskit vieraasi näkökulmasta?17.5.2018 13:26Tiedote

Vertaismajoittumisen suosio kasvaa. Suosituissa kaupunkikohteissa, kuten Rovaniemellä, Airbnb:n ja muun vertaismajoituksen osuus kaikesta majoituksesta on jo huomattava. Ilmiön ympärillä pyörinyt keskustelu on toistaiseksi keskittynyt hyvin vähän turvallisuuskysymyksiin. Kuinka vieras pärjää arjen häiriötilanteissa, kuten sähkökatkoksessa, tulipalossa tai talven liukkailla? Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö kehottaa vertaismajoittajia perehtymään omatoimiseen varautumiseen ja hankkimaan riittävät turvallisuustaidot.

Hyvin ylläpidetty paloilmoitin vähentää palovahinkoja27.4.2018 15:07Tiedote

Paloturvallisuustekniikan tarkoituksena on auttaa ihmistä ehkäisemään tulipaloja ja pitämään syttyneiden palojen aiheuttamat vahingot mahdollisimman vähäisinä. Automaattiset paloilmoittimet on suunniteltu havaitsemaan tulipalo mahdollisimman varhain ja ilmoittamaan siitä hätäkeskukseen tai muulle taholle, joka voi reagoida hälytykseen nopeasti. Paloturvallisuustekniikan kehitysryhmä muistuttaa, että laitteiden oikean toiminnan kannalta ihmisten osaamisella on merkittävä rooli.