Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto: Prosenttirajan korotus vesittää hallituksen tavoitteen terveyden edistämisestä ja eriarvoisuuden vähentämisestä

Alkoholilain uudistus toteutettiin yhden elinkeinon ehdoilla. Asiantuntijoiden puolueettomat arviot sivuutettiin täysin.

– Olemme erittäin pettyneitä siihen, miten huonosti lakivalmisteluprosessi vietiin läpi. Esimerkiksi asiantuntija-arviot sivuutettiin kokonaan, eikä lakiuudistuksen vaikutuksia lasten asemaan selvitetty kunnolla, Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkoston puheenjohtaja, A-klinikkasäätiön toimitusjohtaja Olavi Kaukonen sanoo.

Lakiuudistusta tehtäessä kansanterveys ja hallituksen kärkihanke terveyden edistämisestä ja eriarvoisuuden vähentämisestä jäivät panimoteollisuuden ja päivittäistavarakaupan etujen jalkoihin.

Koko kansaan vaikuttava uudistus toteutettiin yhden elinkeinon ehdoilla.

– Tämä tulee väistämättä vaikuttamaan siihen, että päihdehaitat yhteiskunnassamme kasvavat. Samalla eriarvoisuus kasvaa, ja syrjäytymisvaarassa olevien määrä nousee, Kaukonen jatkaa.

Alkoholin enimmäisvahvuuden nosto vähittäiskaupassa 5,5 prosenttiin lisää THL:n arvioiden mukaan alkoholin kokonaiskulutusta kuudella prosentilla.

Tämä lisää muun muassa sosiaali- ja terveydenhuollon menoja, alkoholikuolemia, tapaturmia ja järjestyshäiriöitä.

– Ehkäisevän ja korjaavan päihdetyön resursseja on välttämätöntä lisätä. Myös sote-uudistuksessa tulee huomioida muuttunut tilanne, Kaukonen sanoo.

Lisätiedot:
Olavi Kaukonen
Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkoston puheenjohtaja
A-klinikkasäätiön toimitusjohtaja

Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto (EPT-verkosto) kokoaa yhteen 45 Suomen merkittävintä ehkäisevän päihdetyön asiantuntijajärjestöä.

www.ept-verkosto.fi

Uusi verkkosivusto auttaa minimoimaan huumeidenkäytön riskit6.9.2018 08:40Tiedote

Suomessa on avattu Mind Your Trip -verkkosivusto, joka tarjoaa huumeiden käyttäjille tietoa uusista psykoaktiivisista huumausaineista, huumetestausta ja vinkkejä siitä, kuinka minimoida käytön riskit. Sivuston kautta saa helposti yhteyden päihdetyöntekijään, jonka kanssa voi keskustella käytön vähentämisestä tai lopettamisesta. Mind your Trip -sivu ja mobiilisovellus ovat käytössä 13:ssa eri EU-maassa ja se on suunnattu erityisesti nuorille aikuisille.

Selvitys: Puutteellinen tiedonkulku vaikeuttaa päihdepalveluihin pääsyä ”Muutosvaiheessa asiakas voi jopa pudota täysin palvelujen piiristä”31.8.2018 09:23Tiedote

Sosiaali- ja terveyspalveluiden työntekijät eivät välttämättä tiedä paljoakaan päihdepalveluista. EHYT ry:n päihdeasiamiestoiminnan teettämä selvitys antoi viitteitä siitä, että peruspalvelujen toimialat eivät aina ole juurikaan tekemisissä toistensa kanssa, eivätkä yksittäiset työntekijät hahmota palveluiden kokonaisuutta.