Ehkäisy on parasta suojausta: Prisma ja Finlayson koronan vastaiseen taistoon

Prisma ja Finlayson päättivät osallistua koronan vastaiseen taisteluun laajalla rintamalla toteuttamalla maskitalkoot Prismoissa – aloittaen pääkaupunkiseudun HOK-Elannon Prismoista. Talkoot pitävät sisällään uudenlaista aktiivista maskien esiin nostamista Prismojen sisääntuloporteilla, myymäläkampanjointia sekä mediamainontaa. Tavoitteena on saada lisättyä maskien käyttöä julkisissa tiloissa.

- Suomi on tilanteessa, jossa kaikkien kynnelle kykenevien on tehtävä parhaansa, jotta yhteiskunta voisi toimia mahdollisimman hyvin. Kyseessä on yksilöiden, yritysten ja kaikkien yhteisöjen etu. Nyt olemme vaiheessa, jossa vielä pystymme hillitsemään koronan leviämistä noudattamalla viranomaisten ohjeita. Meillä on isona ihmisten arjessa läsnä olevana toimijana mahdollisuus ja vastuu tehdä osamme asian eteen. On meistä jokaisen etu, että kaikilla on maskiasiat kunnossa, painottaa S-ryhmän käyttötavarakaupan johtaja Virpi Viinikainen.

Nyt Prisma ja Finlayson ovat päättäneet ryhtyä tuumasta toimeen ja yritykset ovat yhdistäneet voimansa maskitalkoiden merkeissä.

- Ensimmäisenä valtaamme pääkaupunkiseudun Prismojen sisääntuloportit maskilavoilla, tiedotusjulisteilla ja talkoohenkilöstöllä tavoitteenamme saada jokaiselle pääkaupunkiseudun Prismoissa asioiville maskien käytön tärkeydestä kertova viesti läpi sekä saada ihmiset ottamaan käyttöön kasvomaski sekä ostamaan maskeja jatkuvaan tarpeeseen, kertoo ketjujohtaja Anu Tuomaala HOK-Elannosta.

Yksi keskeinen tekijä viruksen pysäyttämisessä on maskien käyttö muiden ja itsensä suojelemiseksi. Maskien käytön pitäisi olla itsestäänselvyys kun liikutaan julkisissa tiloissa - erityisesti leviämisvaiheessa olevilla alueilla kuten pääkaupunkiseudulla. Samalla muistaen myös muut viranomaisohjeet kuten turvaetäisyydet ja käsihygienia.

- Pelkällä puhumisella emme pysäytä koronan leviämistä vaan meidän kaikkien on tehtävä konkreettisia tekoja, myös yritysten. Olen suorastaan hämmentynyt siitä, miten vähän suomalaiset yritykset ovat tehneet yhteiskuntaa auttavia tekoja tässä tilanteessa. Liian vähän. Jokaisen yrityksen tulee tajuta se, että koronan pitäminen aisoissa on parasta lääkettä yritysten hyvinvoinnille. Kuten olemme huomanneet niin terve yhteiskunta on edellytys terveelle yritystoiminnalle. Siksi kaikkien yritysten etu on se, että ne yrittävät osaltaan auttaa yhteiskuntaa taistelussa koronaa vastaan, muistuttaa Jukka Kurttila Finlaysonilta.

Virpi Viinikainen, käyttötavarakaupan johtaja, S-ryhmän marketkauppa, virpi.viinikainen@sok.fi, 010 768 1080

Anu Tuomaala, Prisma-ketjujohtaja, HOK-Elanto, anu.tuomaala@sok.fi, 010 76 68 080

Jukka Kurttila, Finlayson, jukka.kurttila@finlayson.fi, 040 715 5760

S-ryhmän keskeiset liiketoiminta-alueet ovat marketkauppa, tavaratalo- ja erikoisliikekauppa, liikennemyymälä- ja polttonestekauppa, matkailu- ja ravitsemiskauppa, rautakauppa sekä rahoituspalvelut. S-ryhmän vähittäismyynti oli vuonna 2019 noin 11,7 miljardia euroa, ja se oli suurin yksityinen työllistäjä Suomessa  38 000 työntekijällään.

MSC-sertifikaatteja kalatiskeille, QR-koodeja tonnikalapurkkeihin – S-ryhmä auttaa valitsemaan vastuullista kalaa14.1.2021 08:32:03 EETTiedote

S-ryhmä haluaa tehdä vastuullisen kalan valitsemisen asiakkaille aiempaa helpommaksi. Rainbow-tonnikalapurkista löytyy nyt QR-koodi, jonka avulla voi jäljittää ostamansa tonnikalan matkan valtamerestä purkkiin ja kaupan hyllylle. Myymälöiden kalatiskien vastuullisuussertifiointi puolestaan etenee Food Market Herkuista muihin marketkaupan ketjuihin. Tammikuun aikana peräti 14 myymälän kalatiski saa MSC-sertifikaatin.

Edelläkävijyys vastuullisuusasioissa toi kaikille Pohjois-Karjalan Sokos Hotelleille kestävästä matkailusta kertovan Sustainable Travel Finland -tunnuksen11.1.2021 13:00:00 EETTiedote

Break Sokos Hotellit Koli ja Bomba sekä Joensuun Original Sokos Hotellit Vaakuna ja Kimmel ovat saaneet joulukuussa 2020 Sustainable Travel Finland -tunnuksen. Tunnuksen saa, kun täyttää Visit Finlandin luoman kestävän kehityksen kriteeristön, joka huomioi niin hotellin ekologisen, taloudellisen, sosiaalisen kuin kulttuurisen kestävyyden. Hotelleja operoivalle Pohjois-Karjalan Osuuskaupalle ihmisten, luonnon ja oman maakunnan hyvinvointi on koko toiminnan lähtökohta, jonka eteen on jo pitkään tehty monipuolisesti työtä.

Uudenvuodenlupaukset näkyvät ostoskoreissa: 20 % enemmän hedelmiä, 20 % vähemmän makeisia7.1.2021 08:36:01 EETTiedote

Joulun herkuttelujen jälkeen moni suomalainen haluaa syödä hieman kevyemmin ja terveellisemmin, ja tämä näkyy myös ruokaostoksissa. Tammikuussa myydään tavallista enemmän tuoreita hedelmiä ja kasvispakasteita, kun taas karkkien ja sipsien myynti laskee, osoittaa S-ruokakauppojen myyntidata vuosilta 2018-2020. Myös tipattoman tammikuun viettäjät näkyvät tilastoissa.

Huippuluokan ruokainnovaatioilla työpaikkoja ja hyvinvointia5.1.2021 10:34:59 EETTiedote

Suomalainen menestysresepti on vaikutukseltaan tärkein kotimainen ruoka-alan kilpailu. Innovaatiokilpailun palkinto on aidosti yrityksiä ja samalla myös ihmiselämiä mullistava. Tänä vuonna MTV:llä nähtävä kilpailu palkitsee voittajansa television ruokaohjelmiakin vertailtaessa poikkeuksellisen merkittävällä tavalla. Kahden ensimmäisen kauden voittajatuotteet Rostis ja Boltsi ovat olleet todellisia ruokahittejä. Seuraavia menestysreseptejä haetaan nyt.