Ei enää vuoden pätkälupia turvapaikanhakijoina tulleille nuorille

Lapsi- ja perhejärjestöt vaativat, että ilman huoltajaa tulleiden jatkolupakäytäntöä muutetaan niin, että se tukee kotoutumista. Lyhyet jatkoluvat tai kielteiset päätökset ovat Maahanmuuttoviraston uusi laintulkinta, joka on tehty ilman lakimuutosta ja voidaan ilman sellaista myös korjata. On kohtuutonta ja myös kotoutumista heikentävää, että lähes tuhat nuorta joutuu jatkuvasti pelkäämään oleskeluoikeutensa päättymistä Maahanmuuttoviraston uuden käytännön takia.

Kuva: Warren Wong /Unsplash

Jatkolupien myöntäminen siirrettiin vuoden 2017 alusta poliisilta Maahanmuuttovirastolle, jossa lain soveltamiskäytäntöä on muutettu niiden osalta, jotka ovat saaneet oleskeluluvan yksilöllisestä inhimillisestä syystä. Aiemman käytännön mukaisesti poliisi myönsi jatkoluvat näihinkin lupiin käytännössä automaattisesti, jollei hakija ollut tehnyt rikoksia.

Maahanmuuttovirasto myöntää nykyisin monille nuorille jatkolupia vain vuodeksi kerrallaan. Usein lupa myönnetään päättymään nuoren 18-vuotissyntymäpäivän tienoille. Täysi-ikäistyville on annettu myös kielteisiä päätöksiä. Epävarmuus tulevasta voi varjostaa nuorten kotoutumista ja elämää vuosikausia. Jatkoluvan epäämisessä voi lopulta olla kyse jopa hengestä.

Nuoret itse haluaisivat kiinnittyä yhteiskuntaan ja kouluttautua. On myös yhteiskunnan etu, että maahanmuuttojärjestelmä tukee kotoutumista. Nyt yhteiskunta viestii, ettei inhimillisestä syystä oleskeluluvan saaneita nuoria haluta tänne. Nuorten parissa työskentelevät toimijat kunnissa ja järjestöissä näkevät uuden tulkinnan seuraukset: tyly viesti kuormittaa mielenterveyttä, hidastaa kotoutumista ja asettaa nuoret syrjäytymisvaaraan. Työntekijöiden aika kuluu jatkolupahakemukseen vaadittavien selvitysten tekoon nuorten kotoutumisen tukemisen sijaan.

Maahanmuuttoviraston uusi linjaus on tehty ilman lakimuutosta, ja se voidaan myös korjata ilman lakimuutosta. Järjestöt vaativat jatkolupakäytännön muuttamista niin, että se tukee kotoutumista. Kolmen vuoden jatkolupa mahdollistaisi sen, että sen jälkeen nuori voisi hakea pysyvää oleskelulupaa ja löytää paikkansa yhteiskunnassa.

Kannanoton ovat allekirjoittaneet Lastensuojelun Keskusliitto, Erityishuoltojärjestöjen liitto EHJÄ, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Nuori kirkko, Pelastakaa Lapset, Plan International Suomi, Suomen Unicef ja Yhteiset Lapsemme.

Erityisasiantuntija Taina Martiskainen, Lastensuojelun Keskusliitto, p. 040 731 3014

Kuva: Warren Wong /Unsplash

Tervetuloa julkaisutilaisuuteen 12.2.: Lapsi verkossa – Näkökulmia lasten oikeuksiin ja tietosuojaan digitaalisessa ympäristössä24.1.2019 14:08:27 EETKutsu

Mitä uusi tietosuoja-asetus tarkoittaa lasten näkökulmasta? Tule kuulemaan ja keskustelemaan 12.2. Hakaniemenrantaan! Tarjoamme kevyttä aamiaista ja painavaa tietoa. Tilaisuus on tarkoitettu erityisesti henkilöille, jotka ovat kiinnostuneita lasten tietosuojasta tai käsittelevät lasten henkilötietoja työssään. Toimittajat ovat tervetulleita paikalle!

Lapsi- ja perhejärjestöjen yhteinen vaaliohjelma on julkaistu: Anna ääni lapselle eduskuntavaaleissa17.12.2018 07:08:27 EETTiedote

Lähes kaikki poliittiset päätökset vaikuttavat lasten elämään. On tärkeää, että muistetaan arvioida tarkkaan, millaisia vaikutuksia milläkin toimella on lapsiin ja heidän tulevaisuuteensa. Siksi lapsi- ja perhejärjestöt ovat yhdistäneet rivinsä eduskuntavaalien alla Anna ääni lapselle -kampanjaan, jossa on mukana yli kolmekymmentä järjestöä. Myös kansalaiset ja ehdokkaat voivat osallistua kampanjaan.