Ei kai omaa lastaan voi surmata? – Uutuusdekkareissa pohditaan pahinta mahdollista ja tavataan joukko suosikkietsiviä

Moninkertaisesti palkittu Camilla Grebe on Ruotsin tämän hetken kiinnostavin jännityskirjailija. Juuri suomeksi ilmestynyt Veteen piirretty viiva (Gummerus) on kylmäävän tarkkanäköinen rikosdraama perheestä hajoamispisteessä. Alkusyksyn dekkareissa selvitetään myös raiskauksesta epäiltyjen miesten murhia Gotlannissa, Walesin prinssin vierailun aiheuttamia levottomuuksia 1920-luvun Bombayssa ja yli 20 vuotta vanhaa surmatun huumediilerin tapausta Los Angelesissa.

Camilla Grebe: Veteen piirretty viiva
Ainoana naisena kahdesti parhaan pohjoismaisen rikosromaanin Lasiavain-palkinnon saaneen Camilla Greben uutuus pohtii totuuden ja valheen hiuksenhienoa rajaa. Romaani kertoo, kuinka ihanteellinen uusperhe-elämä muuttuu painajaiseksi, kun perheen isää syytetään kadonneen tyttärensä murhasta.
suomentanut: Sari Kumpulainen

Anna Jansson: Kuolon kosketus
Ruotsalaisdekkaristi Anna Jansson jatkaa suosittua Maria Wern -sarjaa. Gotlannin kauniilla rannikolla jahdataan murhaajaa, joka jättää jälkeensä raiskauksesta epäiltyjen miesten ruumiita vierellään keritsimet. Samaan aikaan Maria Wernin kollega Jarita joutuu kohtaamaan hänet raiskanneet miehet oikeudenkäynnissä.
suomentanut: Sirkka-Liisa Sjöblom

Sujata Massey: Bombayn prinssi
Perveen Mistry, yksi Intian ainoista lainoppineista naisista, on taas kiireinen. Marraskuussa 1921 Bombay valmistautuu Walesin prinssin vierailuun suurin juhlamenoin. Vierailu aiheuttaa mellakoiksi yltyviä levottomuuksia, ja juhlakulkueen aikana Perveenille tuttu opiskelija saa surmansa. Perveenin on selvitettävä totuus, vaikka se tarkoittaa vaaraan asettumista ja naisille asetettujen rajojen uhmaamista.
suomentanut: Maija Heikinheimo

Michael Connelly: Yön liekit
Yhdysvaltalaisen Michael Connellyn kirjoja on myyty maailmanlaajuisesti jo yli 80 miljoonaa kappaletta. Yön liekit -romaanissa kaksi Connellyn luomaa suosikkipoliisia, veteraanietsivä Harry Bosch ja yövuoroissa työskentelevä rikostutkija Renée Ballard, yhdistävät jälleen voimansa. He ryhtyvät selvittämään vanhaa rikostapausta, jonka kansion Bosch sai mentorinsa hautajaisissa. Tutkiko mies vanhaa juttua eläkepäivillään? Vai halusiko hän varmistaa, ettei murha koskaan selviäisi?
suomentanut: Raimo Salminen

PL 1000 / Käenkuja 3 A

Entä jos Viipuri-tarinalla olisi onnellinen loppu? Tätä kysymystä kirjailija ja taidehistorioitsija Anna Kortelainen, jolla itselläänkin on viipurilaisia juuria, pohtii kirjassaan Uusi Viipuri (Gummerus). Kortelainen kaivaa esiin unohtuneet suunnitelmat ja dokumentit ja vie mielikuvituksen voimalla Kekkosen hankkeen maaliinsa. Palkitun graafikon Ville Tietäväisen piirrokset herättävät Uuden Viipurin eloon.

Venepakolaistaustaisen Kim Thúyn viiltävä kuvaus Vietnamin sodasta, orpolapsia evakuoineen lentokoneen maahansyöksystä ja rakkaudesta21.9.2021 11:13:02 EEST | Tiedote

Kanadanvietnamilainen Kim Thúy on valloittanut lukijat ympäri maailmaa uniikilla kerronnallaan. Hänen teoksiaan on käännetty 29 kielelle. Nyt suomeksi ilmestyvä romaani Em – Rakasta (Gummerus) on pysäyttävä kuvaus sodan mielettömyydestä ja siviilien sekä sotilaiden rankoista kokemuksista. Romaanin kantavana teemana on rakkaus ja ihmisyyden katkeamaton elämänlanka.

Haluaisin vaan jutella jollekin – Antti Ervastin ja Matti Pikkujämsän Yksi näistä hetkistä on ajankohtainen kirja yksinäisyyden taakasta ja voimasta7.9.2021 08:57:37 EEST | Tiedote

Psykoterapeutti Antti Ervasti ja kuvittaja Matti Pikkujämsä avaavat uutuuskirjassaan CupOfTherapy: Yksi näistä hetkistä – 100 ajatusta yksinäisyydestä ja yksinolosta (Gummerus), miltä yksinäisyys ja eristäytyminen tuntuvat lapsen, nuoren, aikuisen ja ikääntyvän näkökulmasta. Samalla kirja kuvaa, mitä voimaa yksinolosta voi saada. Kansainväliseksi someilmiöksi kasvanut CupOfTherapy käsittelee mielenterveyttä samaistuttavien eläinpiirrosten ja voimatekstin avulla.