Ei laiteta kirjastonhoitajia ja sairaanhoitajia vastakkain

Akavan Erityisalat ja Kumula: Tulevaan kunta-alan sopimukseen tarvitaan kattava palkkaohjelma, jolla korjataan kaikkien kunta-alan korkeakoulutettujen naisvaltaisten alojen palkkauksen jälkeenjääneisyyttä.

Tehy ry:n vastavalittu puheenjohtaja Millariikka Rytkönen nosti esille kiitospuheessaan hoitoalan ammattilaisten palkankorotukset. Hän vaati omaa sopimusta hoitoalalle ja irtiottoa nykyisestä sopimuksesta, jossa sovitaan myös esimerkiksi kirjastonhoitajien palkoista.

Mielestämme kunta-alan korkeakoulutettujen palkkauksen jälkeenjääneisyyttä ei ratkaista vastakkainasettelulla.Tulevaan kunta-alan sopimukseen tarvitaan kattava palkkaohjelma, jolla korjataan kaikkien kunta-alan korkeakoulutettujen naisvaltaisten alojen palkkauksen jälkeenjääneisyyttä.

Akavan Erityisalat edustaa korkeakoulutettuja naisvaltaisia kirjasto-, museo-, kulttuuri-, liikunta- ja nuorisoalojen asiantuntijoita. Kaikkien näiden ammattiryhmien palkkauksen tulee vastata työn vaativuutta ja sen edellyttämää koulutusta.

Kunta-alan sopimusjärjestelmää ollaan uudistamassa sote- ja maakuntauudistuksen myötä. On kuitenkin sovittu, että sopimusjärjestelmästä neuvotellaan vasta ensi keväänä työ- ja virkaehtosopimusneuvottelujen jälkeen.

Lisätietoja

Salla Luomanmäki, toiminnanjohtaja, Akavan Erityisalat, puh. 040 700 7800, salla.luomanmaki@akavanerityisalat.fi

Salla Palmi-Felin, puheenjohtaja, Kuntien asiantuntijat - Kumula, puh. 040 592 8071, sallapalmifelin@gmail.com

Jaakko Korpisaari, asiamies, Akavan Eriytisalat, puh.  040 777 9422, jaakko.korpisaari@akavanerityisalat.fi

Kuntien asiantuntijat - Kumula ry on yksi Akavan Erityisalojen jäsenyhdistyksistä.

Viestintäpäällikkö Anna Joutsenniemi, anna.joutsenniemi@akavanerityisalat.fi, puh. 040 525 8582, @AJoutsenniemi

Akavan Erityisalat on kulttuurin ja hallinnon sekä viestinnän ja hyvinvoinnin aloilla asiantuntija- ja esimiestehtävissä toimivien ammattiliitto, johon kuuluu 23  jäsenyhdistystä.