EK: Budjettiriihestä ratkaisuja sähkölaskuun – investointiluvat saatava etenemään ennätystahtiin

Budjettiriihestä haetaan helpotusta Suomen energiakriisiin. Tehokkain ja kestävin ratkaisu olisi kiihdyttää kaikin keinoin puhtaan energian tuotantoa. Ei siis rikota energiamarkkinoiden toimintaa, vaan kasvatetaan energiantarjontaa. Avainasemassa on viranomaisluvitus: tuulivoimapuistojen ja muiden energiahankkeiden lupakäsittelyn on edettävä nyt ennätysvauhtia. Kokosimme oheiseen taulukkoon EK:n arviot eri toimenpiteistä, joita energiakriisin ratkaisemiseksi on esitetty.

Johtava asiantuntija Kati Ruohomäki tiivistää EK:n energiaterveiset budjettiriiheen:

”Budjettiriihessä olisi ensisijaisen tärkeää vauhdittaa energian säästöä ja energiatehokkuutta; tässä parhaat keinot ovat investointien energiatuki ja neuvonta. Samoin on perusteltua vähentää energiakustannuksia alentamalla sekä kuluttajien että palveluyritysten sähköveroa. Energiavaltaisen teollisuuden sähköistämistuelta tulisi poistaa vuosimaksukatto. Ansiotuloveron lasku olisi tehokas tapa auttaa kuluttajia ja lisätä ostovoimaa.”

Viranomaisluvitus saatava etenemään ennätystahtia

Nopeavaikutteisten toimien ohella Suomen on osattava katsoa akuutin kriisin yli ja raivattava tietä energiainvestointien isolle aallolle. Muussa tapauksessa Suomi uhkaa jäädä pysyvään energia-ahdinkoon, muistuttaa EK:n johtava asiantuntija Minna Ojanperä:

"Energiakriisin vaikutukset tulevat näkymään vielä pitkään. Siksi on tärkeää tukeutua keinoihin, jotka vauhdittavat energian tuotanto- ja säästöinvestointeja nopeasti mutta myös seuraavia vuosia silmällä pitäen.”

”Avainasemassa on viranomaisluvitus: tuulivoimapuistojen ja muiden energiahankkeiden lupakäsittelyn on edettävä nyt ennätysvauhtia. Rakenteet on uudistettava tarttumalla EK:n esittämään investointiluvituksen reformiin”.

Julkisuudessa on esitetty monia toimenpiteitä, joita myös budjettiriihessä käsitellään energiakriisin ratkaisemiseksi. EK on analysoinut niiden plussia ja miinuksia oheisessa taulukossa.

Johtava asiantuntija Kati Ruohomäki, puh. 040 767 5684
Johtava asiantuntija Minna Ojanperä, puh. 050 521 8152
etunimi.sukunimi@ek.fi
Kuvapankki: https://www.flickr.com/photos/elinkeinoelama/albums

EU, kauppapolitiikka, Venäjä, pakotteet

Työmarkkinakeskusjärjestöt: Yritykset ja työpaikat mukaan energiansäästökampanjaan15.9.2022 10:30:00 EEST | Tiedote

Elinkeinoelämän keskusliitto EK SAK Akava STTK Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT Mediatiedote 15.9.2022 Työmarkkinakeskusjärjestöt: Yritykset ja työpaikat mukaan energiansäästökampanjaan Yritysten ja muiden organisaatioiden on tärkeää tarttua henkilöstönsä kanssa kaikkiin keinoihin, joilla pystymme itse helpottamaan akuuttia energia-ahdinkoa. Työnantajat ja ammattijärjestöt kehottavat jäseniään liittymään 10.10. käynnistyvään kansalliseen Astetta alemmas -kampanjaan. Edessä on ennennäkemättömän vaikea energiatalvi. Siksi järjestöjohtajat Jyri Häkämies, Jarkko Eloranta, Pekka Piispanen, Antti Palola ja Markku Jalonen vetoavat jäsenistöönsä: ”Tämän syksyn aikana on käännettävä kaikki kivet, joilla tulevan lämmityskauden energiakustannuksia ja sähkölaskuja pystytään kohtuullistamaan. Systemaattinen ja laaja-alainen energian säästäminen on omissa käsissä oleva toimi, joka vaikuttaa konkreettisesti ja nopeasti. Erityisesti huippukulutuksen aikaan saadut säästöt paitsi pienentävät omaa

Elinkeinoelämä: EU:n on puututtava energia-ahdinkoon – toimien on oltava tehokkaita ja väliaikaisia14.9.2022 11:59:06 EEST | Tiedote

Komission puheenjohtaja von der Leyen korosti tänään vuosipuheessaan EU:n hätätoimien merkitystä energiakriisin selättämisessä. Suomalaisen elinkeinoelämän mukaan on tärkeää hakea EU:n yhteisiä ratkaisuja yritysten, työpaikkojen ja koko yhteiskunnan auttamiseksi yli akuutin energiakriisin. Esitetyistä kriisitoimista EK kannattaa niitä, joilla vaikutetaan suorimmin sähkön hintaan. Puhtaan energian investointeja ei tule vaarantaa windfall-veron tai solidaarisuusmaksun kaltaisilla toimilla.

EK hallituksen budjettiriihestä: Hallitus teki välttämättömiä päätöksiä energiakustannusten leikkaamiseksi – velkaantuminen jatkuu huolestuttavalla tavalla1.9.2022 14:07:01 EEST | Tiedote

Poikkeuksellisessa tilanteessa hallituksen budjettiriihessä tekemät menolisäykset ovat ymmärrettäviä, mutta on pakko alleviivata, että kaikki nämä panostukset tehdään velaksi. Kuten valtiovarainministeri Annika Saarikko itsekin myönsi, julkisessa taloudessa on pitkäaikainen rakenteellinen tulojen ja menojen välinen epätasapaino. Hallitukselta puuttuu kuitenkin suunnitelma epätasapainon korjaamiseksi. Velka lisääntyi budjettiriihessä jopa 1,7 miljardia aiemmasta valtiovarainministeriön budjettiesityksestä.

Elinkeinoelämän luottamus laski selvästi elokuussa29.8.2022 08:00:33 EEST | Tiedote

"Yritysten luottamus jatkoi odotetustikin laskuaan. Erityisesti kuluttajaa lähellä oleva vähittäiskauppa koki hyvin selvän pudotuksen edelliskuukaudesta. Myös palvelualoilla suhdanneodotukset synkkenivät selvästi. Sen sijaan rakentamisessa otettiin nyt vaihteeksi happea, kun luottamus tuli pitkästä aikaa hieman ylöspäin. Silti Suomessa rakentamisen luottamus on EU-maiden heikoimpien joukossa", sanoo EK:n johtaja Sami Pakarinen.

Elinkeinoelämän suurlähettiläspalkinnot Ritva Koukku-Rondelle ja Marjut Akolalle sekä Venäjän Team Finland -tiimille25.8.2022 19:00:00 EEST | Tiedote

Elinkeinoelämän keskusliitto EK ja sen Yrittäjävaltuuskunta ovat myöntäneet vuotuiset tunnustukset Suomen edustustoille, jotka ovat auttaneet yrityksiä eri tavoin vientimarkkinoilla. Suurlähettiläspalkinnon saavat Ritva Koukku-Ronde (Intia) ja Marjut Akola (Romania), joita yritykset kiittävät ensiluokkaisesta aktiivisuudesta ja yrityslähtöisyydestä näiden vientimaiden mahdollisuuksien kartoittamisessa. Lisäksi erityispalkinto halutaan antaa Venäjän Team Finland -tiimille: Moskovan ja Pietarin edustustot sekä Suomalais-Venäläinen kauppakamari ovat antaneet yrityksille korvaamatonta apua raskaan kriisin keskellä.