Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi

Ekaluokkalaisten kielellisiä ja matemaattisia taitoja arvioidaan nyt ensimmäistä kertaa kansallisesti

Jaa

Noin 7000 ensiluokkalaista osallistuu kielellisten ja matemaattisten taitojen alkumittaukseen elokuussa heti koulutiensä alkajaisiksi. Samojen oppilaiden osaamisen kehittymistä seurataan koko peruskoulun ajan ja mahdollisesti vielä sen jälkeenkin. Huoltajakyselystä puolestaan saadaan tietoa varhaiskasvatuksen vaikutuksista osaamiseen. Arvioinnin tulokset julkaistaan vuodenvaihteessa.

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) toteuttaa 13.-24.8.2018 kouluissa arvioinnin, jolla selvitetään ensiluokkalaisten osaamistasoa erityisesti äidinkielessä ja kirjallisuudessa (suomi, ruotsi ja suomi toisena kielenä) sekä matematiikassa. Ensiluokkalaisten osaamista ei ole aiemmin arvioitu kansallisesti.

- Alkumittauksella pyritään saamaan selville, millainen hajonta osaamistasossa on koulun aloitusvaiheessa. Siksi osa tehtävistä on keskimääräiselle ekaluokkalaiselle tosi helppoja ja osa tosi vaikeita. Pitkittäisarvioinnilla selvitetään myös sitä, voiko peruskoulu tasata oppilaiden lähtökohtien eroja, projektipäällikkö Annette Ukkola Karvista kertoo.

Arviointiin on valittu kouluja kattavasti eri puolilta Suomea, ja näin voidaan seurata koulutuksen tasalaatuisuuden toteutumista valtakunnallisesti. Arviointituloksia voidaan hyödyntää myös opetuksen kehittämiseen ja oppimisedellytyksien parantamiseen.

Kyseessä on pitkittäisarviointi, jossa samojen oppilaiden äidinkielen ja kirjallisuuden sekä matematiikan osaamisen kehittymistä mitataan myöhemmin 3. luokan alussa, 6. luokan lopulla ja 9. luokan lopulla. Mahdollisesti samojen oppilaiden kehityskaarta seurataan vielä perusopetuksen jälkeenkin toisen ja kolmannen asteen opinnoissa.

Oppilaan taustan vaikutus osaamiseen selvitetään

Osaamista mittaavien tehtävien lisäksi arvioinnissa toimitetaan taustakyselyt oppilaiden huoltajille, opettajille ja rehtoreille. Taustakysymyksillä selvitetään muun muassa oppilaan sukupuolen, kotikielten ja opetuskielten, huoltajien koulutustaustan, oppilaan asennoitumisen sekä opettajan toimien vaikutusta oppilaan osaamiseen. Huoltajien vastauksista saadaan tietoa myös varhaiskasvatuksen mahdollisista vaikutuksista osaamistasoon.

Osallistuvat koulut ja opetuksen järjestäjät saavat arvioinnin jälkeen palautteen, jossa koulun omia tuloksia on verrattu valtakunnallisiin tuloksiin. Ensimmäisen luokan arvioinnin tuloksista julkistetaan väliraportti vuodenvaihteessa. Yksittäisten koulujen tai oppilaiden tiedot eivät ole julkisia.

Arviointiaineisto kerätään sähköisellä järjestelmällä, joka on suunniteltu ensiluokkalaisten ehdoilla, jotta tieto- ja viestintäteknologian taidot eivät vaikuttaisi arvioinnin tuloksiin. Tehtävät on myös ääniohjeistettu, sillä pieniltä koululaisilta ei voida vielä vaatia lukutaitoa.

Yhteyshenkilöt

projektipäällikkö Annette Ukkola, annette.ukkola@karvi.fi, puh. 029 533 5548, Kansallinen koulutuksen arviointikeskus

Tietoja julkaisijasta

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi
PL 28
00101 HELSINKI

029 533 5500http://karvi.fi

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) on itsenäinen koulutuksen arviointiviranomainen, joka toimii Opetushallituksen erillisyksikkönä. Karvi toteuttaa koulutukseen sekä opetuksen ja koulutuksen järjestäjien toimintaan liittyviä arviointeja varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen. Arviointikeskus koostuu arviointineuvostosta, korkeakoulujen arviointijaostosta ja kolmesta osaamisyksiköstä: yleissivistävän koulutuksen ja varhaiskasvatuksen, ammatillisen koulutuksen sekä korkeakoulutuksen ja vapaan sivistystyön yksiköstä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi

Planerna för småbarnpedagogik ger goda riktlinjer för det småbarnpedagogiska arbetet15.8.2018 08:00Tiedote

Nationella centret för utbildningsutvärdering har utvärderat planerna för småbarnspedagogik som styr det småbarnspedagogiska arbetet och planernas implementering inom kommunala och privata tjänster. Planerna fungerar rätt väl som stöd för arbetet, men det förekom dock kvalitativa problem med barnens planer för småbarnspedagogik. Resultaten visar att fokus inom småbarnspedagogiken borde riktas på barnens likabehandling samt tjänsternas jämna kvalitet.

Arviointitulos: Varhaiskasvatussuunnitelmat antavat hyvät suuntaviivat varhaiskasvatustyölle15.8.2018 08:00Tiedote

Karvi on arvioinut varhaiskasvatustyötä ohjaavia varhaiskasvatussuunnitelmia (vasu) ja niiden käyttöönottoa kunnissa ja yksityisissä palveluissa. Vasut toimivat melko hyvin työn tukena, mutta erityisesti lasten vasuissa ilmeni kuitenkin laadullisia ongelmia. Tulosten perusteella myös lasten yhdenvertaisuuteen varhaiskasvatuspalveluissa ja palvelujen tasaiseen laatuun tulisi kiinnittää huomiota.

Kutsu tulosten julkistamistilaisuuteen: Millainen on suomalainen lääkäri? – Lääketieteen peruskoulutus arvioitu ensimmäistä kertaa5.6.2018 12:38Kutsu

Aika: perjantai 15.6. mediatilaisuus klo 9.00-10.00, julkistamistilaisuus 10.00–13.00 Paikka: Suomen Kansallismuseo, Mannerheimintie 34 Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) on toteuttanut lääketieteen peruskoulutuksen ensimmäisen kansallisen arvioinnin. Arviointi toteutettiin vuosina 2016–2018. Julkistamistilaisuudessa esitellään arvioinnin tuloksia ja suosituksia, jotka heijastavat lääkäreiden työn muuttuvia osaamisvaatimuksia ja tulevaisuuden toimintaympäristöä. Arvioinnissa vastataan muun muassa seuraaviin kysymyksiin: Millainen on lääketieteellisen koulutuksen nykytila? Mitkä ovat sen vahvuudet ja haasteet? Miten lääkärikoulutus vastaa sote-uudistuksen tuomiin osaamistarpeisiin? Julkistamistilaisuudessa kuullaan edustajia kaikista viidestä Suomen yliopistosta, joissa lääketiedettä opetetaan. Tuloksia kommentoi muun muassa sosiaali- ja terveysministeri Pirkko Mattila. Tutustu seminaarin ohjelmaan. Seminaarin kielenä on englanti. Tilaisuutta voi seurata myös verkosta tämän

Maailman paras amis?18.5.2018 08:45Blogi

Suomalainen ammatillinen koulutus on huippuluokkaa, mutta huippuosaajien lisäksi tutkintotodistuksen saa moni opiskelija, joka saavuttaa vain tutkinnon minimivaatimukset. Osaamisten vaatimustasosta on pidettävä huolta, sillä vaatimalla liian vähän ja joustamalla vaatimustasosta muun muassa nuorten syrjäytymisriski lisääntyy. Koulutuksen työelämärelevanssi ja opiskelijalähtöisyys sekä rakentavan keskustelukulttuurin luominen eri toimijatahojen välille ovat ammatillisen koulutuksen kehittämisen lähtökohtia.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme