EKL edellyttää yhdenvertaista verokohtelua palkan- ja eläkkeensaajien välillä

Ennen hallituksen budjettiriihtä on esitetty vaatimuksia palkansaajillemme kuuluvasta veroalesta. Kevennyksen tarpeeksi on ilmoitettu 300-400 miljoonaa euroa riippuen siitä, koskisiko se myös eläkeläisiä.

- Vaadimme, että palkansaajille mahdollisesti annettavat veronkevennykset on ilman muuta toteutettava myös eläkkeensaajien kohdalla. Eläkkeensaajien Keskusliitto EKL ry korostaa, että verottoman eläketulorajan jälkeen ei eläkkeensaajien verotus saa olla palkkatulon verotusta ankarampaa, toteaa liiton puheenjohtaja Simo Paassilta.

Hallituspuolueet korostivat vaalipuheissaan yhdenvertaista verokohtelua eläkkeensaajien ja palkansaajien välillä. EKL odottaa, että näistä puheista pidetään kiinni.

- Haluan muistuttaa, että vuoden 2016 alussa keventäessään pieni- ja keskituloisten palkansaajien verotusta hallitus ei antanut vastaavaa kevennystä eläkkeensaajien verotukseen. Tätä kevennystä ei ole kompensoitu vieläkään eläkkeensaajille, päättää puheenjohtaja Paassilta.

Eläkkeensaajien Keskusliitto pitää myös ongelmallisena eläke- ja palkkatulon verotuksen vertailussa palkansaajan TyEL-maksun lukemista veroksi, koska maksu ei ole veroa. Tätä esittämäämme kritiikkiä tukee muun muassa eduskunnan perustuslakivaliokunnan kannanotto (PeVL 30/2005 vp), jonka mukaan mainittua maksua ei voida pitää verona. Tästä tulkinnasta on mielestämme tulevaisuudessa luovuttava.

puheenjohtaja Simo Paassilta

- Perustettu 1962, takana jo 55 vuotta aktiivista toimintaa

- Lähes 85 000 jäsentä 325 yhdistyksessä

Hallitus kuulee muttei kuuntele - Eläkkeensaajien Keskusliitto EKL ry vaatii hallitusta kuuntelemaan kansalaisia ja heidän toiveitaan25.10.2017 12:00Tiedote

Viikko sitten (18.10.) julkaistun eurobarometrin tiedoista käy ilmi, että terrorismin torjunta on noussut vuoden aikana suomalaisten mielissä EU:n tärkeimmäksi tavoitteeksi (45 % suomalaisista). Lähes yhtä tärkeänä EU:n tavoitteena suomalaiset pitävät köyhyyden ja eriarvoistumisen torjumista (44 %). Kaikissa 28 jäsenmaassa tehdyn kyselyn perusteella EU-maiden kansalaiset ovat lähes samaa mieltä kanssamme. Kärjessä olivat samat asiat 41 prosentin osuuksilla.

Indeksijäädytysten voimaanjättäminen iskee kaikkein heikoimpiin31.8.2017 14:51Tiedote

Eläkkeensaajien Keskusliitto EKL ry on pettynyt siihen, että hallitus on jättämässä voimaan tekemänsä säästöpäätöksen indekseihin liittyen. Jäädytys leikkaa reaalista ostovoimaa ja alentaa sosiaaliturvan tason pysyvästi alemmalle kehitysuralle myös tulevina vuosina ja vuosikymmeninä. Tämä tarkoittaa suurta ja pysyvää heikennystä maamme eläkkeensaajille, mikäli jäädytystä ei hyvitetä täysimääräisenä tulevien indeksitarkistusten yhteydessä.