EKL:n tunnus ”Aina heikoimman puolella” ei kuulu hallituksen sanavarastoon

Eläkkeensaajien Keskusliiton toiminnanjohtaja Timo Kokko pohtii maan hallituksen vuoden 2017 talousarvioesitystä omalla palstallaan keskiviikkona 14.9. ilmestyvässä liiton Eläkkeensaaja-lehdessä.

Erittäin isona heikennyksenä kaikkein pienituloisimmille Kokko pitää indeksiin sidottuihin menoihin kohdistettavaa lähes 200 milj. euron säästöä. Sen myötä hallitus alentaa sosiaaliturvaetuuksia 0,85 prosenttia, joukossa mm. kansaneläkkeet ja takuueläkkeet. Kaiken huipuksi hallitus tekee leikkauksen jo toisena vuonna peräkkäin. Viime vuodenvaihteessa kyseiset etuudet laskivat 0,4 prosenttia.

- Suomen sosiaali ja terveys ry:n laskelmien mukaan 5 000 ihmistä putoaa köyhyysrajan alapuolelle ja samalla suuri joukko ihmisiä tipahtaa köyhyysrajan tuntumaan. Suunnitellut leikkaukset laskevat etuuksien ostovoimaa noin kaksi prosenttia. Kokonaisuudessaan etuuksien ostovoima pienenee noin kuusi prosenttia vuosina 2015-2019, jos indeksileikkaukset toteutetaan talousarvion ehdotuksen mukaisesti, toteaa toiminnanjohtaja Kokko

Indeksiheikennyksen päälle hallitus nostaa kiinteistöveroa 50 milj. euroa ja korottaa lämmityspolttoaineiden veroa. Päätökset tulevat tuntumaan esimerkiksi öljyllä lämmittävien asuntojen omistajien kukkarossa sekä tietysti vuokrannousuna vuokrataloissa.

Lääkekorvauksiin liittyviä säästöjä jatketaan. Tämä vaikuttaa erityisesti kakkostyypin diabeetikkoihin, heidän omavastuunsa on putoamassa 100 prosentista 65 prosenttiin. Omavastuut diabeteslääkkeistä nousee 10-300 euroa vuodessa.

Hallitus ei päätöksiä tehdessään voinut olla tietämättä esimerkiksi eduskunnan tietopalvelun tekemistä laskelmista, joista selvisi, että päätösten myötä takuueläkkeellä olevan eläkeläisen ostovoimasta leikkautuu ensi vuonna 2 prosenttia, työmarkkinatuella olevan työttömän ostovoimasta 1,8 prosenttia ja keskimääräistä ansiosidonnaista työttömyysturvaa saavan ostovoimasta saman verran.

- Hallitus siis tasan tarkkaan tiesi ennen päätöksiään, että ne iskevät eniten kaikkein heikoimmassa asemassa oleviin kansalaisiin. Silti se teki tämän poliittisen valinnan. Voisi kai todeta, että yksi liittomme tunnuslauseista, ”Aina heikoimman puolella”, ei kuulu hallituksen sanavarastoon, kirjoittaa Timo Kokko

Kiitosta Timo Kokko antaa tietyin varauksin hallituksen verolinjaukselle sekä ”Lex Lindströmille”.

Lue kirjoitus kokonaisuudessaan tästä.

toiminnanjohtaja Timo Kokko, puh. 050 441 3830

- Perustettu 1962, takana jo yli 50 vuotta aktiivista toimintaa