EKP:n rahapoliittisia päätöksiä

EKP:n lehdistötiedote 25.7.2019

Tämänpäiväisessä kokouksessaan EKP:n neuvosto päätti, että perusrahoitusoperaatioiden korko on edelleen 0,00 %, maksuvalmiusluoton korko 0,25 % ja talletuskorko −0,40 %. EKP:n neuvosto odottaa ohjauskorkojen pysyvän nykyisellä tasolla tai sitä alempina ainakin vuoden 2020 alkupuoliskon ajan ja joka tapauksessa niin kauan kuin on tarpeen sen varmistamiseksi, että inflaatio palautuu edelleen kestävästi lähemmäksi tavoitetta keskipitkällä aikavälillä.

Omaisuuserien osto-ohjelmassa hankittujen omaisuuserien erääntyessä takaisin maksettavan pääoman uudelleensijoituksia aiotaan jatkaa täysimääräisesti vielä pidemmän aikaa sen jälkeen, kun EKP:n neuvosto alkaa nostaa EKP:n ohjauskorkoja, ja joka tapauksessa niin kauan kuin on tarpeen suotuisan likviditeettitilanteen ja vahvasti kasvua tukevan rahapolitiikan ylläpitämiseksi.

EKP:n neuvosto myös korosti, että vahvasti kasvua tukevaa rahapolitiikkaa tarvitaan vielä pidemmän aikaa, sillä niin toteutunut kuin ennakoitukin inflaatio on ollut jatkuvasti EKP:n neuvoston tavoitetta hitaampaa. Mikäli keskipitkän aikavälin inflaationäkymät jäävät jatkossakin tavoitteesta, EKP:n neuvosto ryhtyy toimiin symmetrisen inflaatiotavoitteensa mukaisesti. Se on valmis tarkistamaan kaikkia välineitään tarpeen mukaan varmistaakseen, että inflaatio palautuu kestävästi lähemmäksi tavoitetta.

EKP:n neuvosto on pyytänyt eurojärjestelmän komiteoita kartoittamaan toimintamahdollisuuksia, kuten ohjauskorkoja koskevan ennakoivan viestinnän vahvistamista, varannoille maksettavien korkojen porrastamista ja muita lievennystoimia sekä mahdollisten uusien omaisuuseräostojen volyymia ja koostumusta.

EKP:n pääjohtaja kertoo näiden päätösten taustoista tänään klo 14.30 (Keski-Euroopan aikaa) alkavassa lehdistötilaisuudessa.

EKP:n neuvoston hyväksymä tarkka sanamuoto käy ilmi englanninkielisestä versiosta.

Credit institutions’ credit losses small31.7.2019 13:06:07 EESTPress release

Credit institutions operating in Finland incurred EUR 363 million in impairments and credit losses[1] in the past 12 months on loans granted to the public. This corresponds to 0.14% of the total stock of loans. In early 2018, a new model was introduced for the recognition of impairment losses (in Finnish only), but, since then, their amount relative to the loan stock has changed only slightly. Impairment losses on corporate loans in the past 12 months were slightly higher than on household loans (0.19% of the corporate loan stock). Impairment losses on corporate loans have, however, decreased on average in the past five years or so. Impairment losses incurred on household credit during the past 12 months, in turn, corresponded to 0.15% of the loan stock in June 2019. Notwithstanding the slight increase witnessed in the first half of 2019, impairment losses on household loans have remained virtually unchanged in recent years. Of the stock of household credit, impairment losses have espe

Små kreditförluster för kreditinstituten31.7.2019 13:00:26 EESTTiedote

Kreditinstitut med verksamhet i Finland redovisade 363 miljoner euro i nedskrivningar och kreditförluster[1] av lån till allmänheten under de senaste 12 månaderna. Detta motsvarar 0,14 % av den totala kreditstocken. Redovisningssättet för nedskrivningar ändrades i början av 2018, men deras proportionella andel av kreditstocken har sedan dess ändrats bara lite. Under de senaste 12 månaderna redovisades något mer nedskrivningar av företagslån (0,19 % av kreditstocken) än av hushållslån. Medelstorleken på nedskrivningarna av företagslån har emellertid minskat under de senaste ca fem åren. Nedskrivningar av hushållslån för 12 månader uppgick till 0,15 % av kreditstocken i juni 2019. Bortsett från den svaga ökningen under 2019 har nedskrivningarna av hushållslån hållits rätt så oförändrade under senaste år. Av hushållslån har speciellt nedskrivningar av konsumtionskrediter ökat under de senaste 12 månaderna. Under de senaste 12 månaderna uppgick nedskrivningarna av konsumtionskrediter till