EKP:n rahapoliittisia päätöksiä

EKP:n lehdistötiedote 12.9.2019

Rahapoliittisia päätöksiä

Tämänpäiväisessä kokouksessaan EKP:n neuvosto teki seuraavat rahapoliittiset päätökset:

1) Talletuskorko lasketaan 10 peruspisteellä −0,50 prosenttiin. Perusrahoitusoperaatioiden korko on edelleen 0,00 % ja maksuvalmiusluoton korko 0,25 %. EKP:n neuvosto odottaa nyt ohjauskorkojen pysyvän nykyisellä tasolla tai sitä alempina, kunnes arviointijakson inflaationäkymät palautuvat vankasti riittävän lähelle kahta prosenttia (mutta alle sen) ja kehitys näkyy johdonmukaisesti myös pohjainflaatiossa.

2) Omaisuuserien osto-ohjelmassa aletaan jälleen tehdä uusia ostoja: omaisuuseriä ostetaan 1.11.2019 alkaen nettomääräisesti 20 miljardilla eurolla kuukaudessa. EKP:n neuvosto odottaa ostojen jatkuvan niin kauan kuin on tarpeen ohjauskorkojen elvyttävän vaikutuksen vahvistamiseksi ja päättyvän hieman ennen kuin ohjauskorkoja aletaan nostaa.

3) Omaisuuserien osto-ohjelmassa hankittujen omaisuuserien erääntyessä takaisin maksettavan pääoman uudelleensijoituksia jatketaan täysimääräisesti vielä pidemmän aikaa sen jälkeen, kun EKP:n neuvosto alkaa nostaa EKP:n ohjauskorkoja, ja joka tapauksessa niin kauan kuin on tarpeen suotuisan likviditeettitilanteen ja vahvasti kasvua tukevan rahapolitiikan ylläpitämiseksi.

4) Kolmannessa kohdennettujen pitempiaikaisten rahoitusoperaatioiden sarjassa suoritettavien neljännesvuosittaisten operaatioiden ehtoja muutetaan, jotta pankkien luotonantotilanne pysyy suotuisana, rahapolitiikan vaikutus välittyy sujuvasti ja rahapolitiikalla voidaan tukea kasvua tehokkaammin. Kunkin operaation koroksi tulee operaation koko voimassaoloajalta laskettu eurojärjestelmän perusrahoitusoperaatioiden keskikorko. Korko on alempi pankeilla, joilla operaation ehdot täyttävä nettoluotonanto ylittää tietyn viitearvon: alimmillaan se voi olla operaation voimassaoloajalta laskettu keskimääräinen talletuskorko. Operaatioiden kestoksi tulee kahden vuoden sijasta kolme vuotta.

5) Rahapolitiikan pankkivetoisen välittymiskanavan toiminnan tukemiseksi muutetaan pankkien varannoille maksettava korko kaksiportaiseksi: osa varantovelvoitteen ylittävistä talletuksista vapautetaan negatiivisesta talletuskorosta.

EKP:n neuvoston päättämistä toimista kerrotaan tarkemmin erillisissä lehdistötiedotteissa, jotka julkaistaan tänään kello 15.30 (Keski-Euroopan aikaa).

EKP:n pääjohtaja kertoo näiden päätösten taustoista tänään klo 14.30 (Keski-Euroopan aikaa) alkavassa lehdistötilaisuudessa.

EKP:n neuvoston hyväksymä tarkka sanamuoto käy ilmi englanninkielisestä versiosta.

European Systemic Risk Board recommends new measures to Finland to address household indebtedness23.9.2019 18:10:00 EESTPress release

The European Systemic Risk Board (ESRB) has published a recommendation issued to Finland on measures to address medium-term risks related to mortgage lending. The vulnerabilities identified by the ESRB for Finland are, in particular, the high and, in fact, increased level of household indebtedness, rapid growth in loans taken out by housing companies and relaxation of mortgage lending standards. The ESRB also issued a recommendation or a warning concerning vulnerabilities in the residential real estate market to 10 other countries in the European Economic Area.

Euroopan järjestelmäriskikomitea suosittelee Suomelle uusia keinoja kotitalouksien velkaantumisen hillitsemiseen23.9.2019 18:10:00 EESTTiedote

Euroopan järjestelmäriskikomitea on julkistanut Suomelle antamansa suosituksen toimenpiteiksi asuntoluotonantoon liittyvien keskipitkän aikavälin riskien vähentämiseksi. Komitean Suomessa havaitsemia haavoittuvuuksia ovat erityisesti kotitalouksien suuri ja kasvanut velkaantuneisuus, taloyhtiölainojen nopea kasvu sekä asuntolainojen ehtojen höltyminen. Komitea antoi asuntomarkkinoiden haavoittuvuuksia koskevan suosituksen tai varoituksen myös kymmenelle muulle maalle Euroopan talousalueella.

Europeiska systemrisknämnden rekommenderar nya verktyg för Finland för att stävja hushållens skuldsättning23.9.2019 18:10:00 EESTTiedote

Europeiska systemrisknämnden har offentliggjort sin rekommendation till Finland om åtgärder för att minska riskerna i bostadsutlåningen på medellång sikt. De identifierade sårbarheterna i Finland gäller framför allt hushållens höga och växande skuldsättning, den snabba ökningen i bostadsbolagslån och uppluckrade villkor för bostadslån. Systemrisknämnden gav också tio andra länder inom Europeiska samarbetsområdet en rekommendation eller varning om sårbarheterna på bostadsmarknaden.