EKP:n rahapoliittisia päätöksiä

EKP:n lehdistötiedote 12.9.2019

Rahapoliittisia päätöksiä

Tämänpäiväisessä kokouksessaan EKP:n neuvosto teki seuraavat rahapoliittiset päätökset:

1) Talletuskorko lasketaan 10 peruspisteellä −0,50 prosenttiin. Perusrahoitusoperaatioiden korko on edelleen 0,00 % ja maksuvalmiusluoton korko 0,25 %. EKP:n neuvosto odottaa nyt ohjauskorkojen pysyvän nykyisellä tasolla tai sitä alempina, kunnes arviointijakson inflaationäkymät palautuvat vankasti riittävän lähelle kahta prosenttia (mutta alle sen) ja kehitys näkyy johdonmukaisesti myös pohjainflaatiossa.

2) Omaisuuserien osto-ohjelmassa aletaan jälleen tehdä uusia ostoja: omaisuuseriä ostetaan 1.11.2019 alkaen nettomääräisesti 20 miljardilla eurolla kuukaudessa. EKP:n neuvosto odottaa ostojen jatkuvan niin kauan kuin on tarpeen ohjauskorkojen elvyttävän vaikutuksen vahvistamiseksi ja päättyvän hieman ennen kuin ohjauskorkoja aletaan nostaa.

3) Omaisuuserien osto-ohjelmassa hankittujen omaisuuserien erääntyessä takaisin maksettavan pääoman uudelleensijoituksia jatketaan täysimääräisesti vielä pidemmän aikaa sen jälkeen, kun EKP:n neuvosto alkaa nostaa EKP:n ohjauskorkoja, ja joka tapauksessa niin kauan kuin on tarpeen suotuisan likviditeettitilanteen ja vahvasti kasvua tukevan rahapolitiikan ylläpitämiseksi.

4) Kolmannessa kohdennettujen pitempiaikaisten rahoitusoperaatioiden sarjassa suoritettavien neljännesvuosittaisten operaatioiden ehtoja muutetaan, jotta pankkien luotonantotilanne pysyy suotuisana, rahapolitiikan vaikutus välittyy sujuvasti ja rahapolitiikalla voidaan tukea kasvua tehokkaammin. Kunkin operaation koroksi tulee operaation koko voimassaoloajalta laskettu eurojärjestelmän perusrahoitusoperaatioiden keskikorko. Korko on alempi pankeilla, joilla operaation ehdot täyttävä nettoluotonanto ylittää tietyn viitearvon: alimmillaan se voi olla operaation voimassaoloajalta laskettu keskimääräinen talletuskorko. Operaatioiden kestoksi tulee kahden vuoden sijasta kolme vuotta.

5) Rahapolitiikan pankkivetoisen välittymiskanavan toiminnan tukemiseksi muutetaan pankkien varannoille maksettava korko kaksiportaiseksi: osa varantovelvoitteen ylittävistä talletuksista vapautetaan negatiivisesta talletuskorosta.

EKP:n neuvoston päättämistä toimista kerrotaan tarkemmin erillisissä lehdistötiedotteissa, jotka julkaistaan tänään kello 15.30 (Keski-Euroopan aikaa).

EKP:n pääjohtaja kertoo näiden päätösten taustoista tänään klo 14.30 (Keski-Euroopan aikaa) alkavassa lehdistötilaisuudessa.

EKP:n neuvoston hyväksymä tarkka sanamuoto käy ilmi englanninkielisestä versiosta.

Kotitalouksien osakesijoitukset kasvoivat vuonna 201913.2.2020 13:00:00 EETTiedote

Suomalaiset kotitaloudet omistivat joulukuun 2019 lopussa 39,0 mrd. euron edestä pörssinoteerattuja osakkeita. Vuoden 2019 aikana kotitalouksien noteeratut osakeomistukset kasvoivat yli 6 mrd. eurolla. Osakeomistusten arvo nousi positiivisen markkinakehityksen myötä 5,7 mrd. eurolla. Lisäksi kotitaloudet sijoittivat vuoden 2019 aikana nettomääräisesti 0,6 mrd. euroa uutta pääomaa osakkeisiin. Yli 90 % osakesijoituksista kohdistui kotimaisiin yrityksiin.

Households’ investments in equity and equity funds grew in 201913.2.2020 13:00:00 EETPress release

At the end of December 2019, Finnish households owned listed shares worth EUR 39.0 billion. In 2019, the value of listed shares owned by households increased by over EUR 6 billion. The value of the shareholdings rose by EUR 5.7 billion due to positive market performance. In addition, households invested EUR 0.6 billion of new capital in net terms in equities during the year. Over 90% of the equity investments were made in domestic companies.

Hushållens aktieinvesteringar ökade under 201913.2.2020 13:00:00 EETTiedote

De finländska hushållen ägde vid utgången av december 2019 börsnoterade aktier till ett värde av 39,0 miljarder euro. Hushållens innehav av noterade aktier ökade med över 6 miljarder euro under 2019. Värdet på aktieinnehaven ökade med 5,7 miljarder euro i och med den positiva marknadsutvecklingen. Därtill investerade hushållen under 2019 nytt kapital i aktier för 0,6 miljarder euro netto. Över 90 % av aktieinvesteringarna hänförde sig till inhemska företag.