EKP:n rahapoliittisia päätöksiä

EKP:n lehdistötiedote 14.4.2022

Venäjän sotatoimet aiheuttavat valtavaa kärsimystä Ukrainassa ja vaikuttavat myös Euroopan ja koko maailman talouteen. Konflikti ja sen mukanaan tuoma epävarmuus heikentävät tuntuvasti yritysten ja kuluttajien luottamusta. Kaupankäynnin häiriöt aiheuttavat pulaa raaka-aineista ja tuotantopanoksista. Energian ja raaka-aineiden nopea hinnannousu vaimentaa kysyntää ja jarruttaa tuotantoa. Talouden kehitys riippuu ennen kaikkea siitä, miten konflikti etenee ja miten nykyiset pakotteet ja mahdolliset uudet toimet vaikuttavat. Taloudellinen toiminta on kuitenkin alkanut elpyä pandemian kriisivaiheen jälkeen. Inflaatio on nopeutunut huomattavasti, ja se myös pysyy lähikuukausina nopeana lähinnä energiakustannusten huomattavan nousun vuoksi. Inflaatiopaineet ovat voimistuneet monilla toimialoilla.

EKP:n neuvosto katsoi tämänpäiväisessä kokouksessaan edellisen kokouksen jälkeen saatujen tietojen tukevan näkemystä, että omaisuuserien osto-ohjelmassa (APP) tehtävät netto-ostot voidaan lopettaa kolmannella vuosineljänneksellä. EKP:n neuvosto nojautuu rahapolitiikassa jatkossakin tuoreimpiin tietoihin ja kulloiseenkin tilannearvioonsa. Tässä hyvin epävarmassa tilanteessa EKP:n neuvosto harjoittaa rahapolitiikkaa joustavasti. Muutoksia tehdään asteittain ja kaikki vaihtoehdot otetaan huomioon. EKP:n neuvosto tekee kaiken tarvittavan, jotta hintavakaus säilyy EKP:n mandaatin mukaisesti ja rahoitusvakaus voidaan turvata.

Omaisuuserien osto-ohjelma (APP)

Ostoja on tarkoitus tehdä huhtikuussa nettomääräisesti 40 miljardilla eurolla, toukokuussa 30 miljardilla eurolla ja kesäkuussa 20 miljardilla eurolla. EKP:n neuvosto katsoi tämänpäiväisessä kokouksessaan edellisen kokouksen jälkeen saatujen tietojen tukevan näkemystä, että APP-ohjelmassa tehtävät netto-ostot voidaan lopettaa kolmannella vuosineljänneksellä. Kolmannen vuosineljänneksen netto-ostojen määrä riippuu siitä, millaisia tietoja talouskehityksestä saadaan ja miten ne vaikuttavat EKP:n neuvoston tilannearvioon.

APP-ohjelmassa hankittujen omaisuuserien erääntyessä takaisin maksettavan pääoman uudelleensijoituksia aiotaan myös jatkaa täysimääräisesti vielä pidemmän aikaa sen jälkeen, kun EKP:n neuvosto alkaa nostaa EKP:n ohjauskorkoja, ja joka tapauksessa niin kauan kuin on tarpeen suotuisan likviditeettitilanteen ja vahvasti kasvua tukevan rahapolitiikan ylläpitämiseksi.

EKP:n ohjauskorot

Perusrahoitusoperaatioiden korko on edelleen 0,00 %, maksuvalmiusluoton korko 0,25 % ja talletuskorko -0,50 %.

EKP:n ohjauskorkoja aletaan muuttaa vasta jonkin aikaa sen jälkeen, kun netto-ostot APP-ohjelmassa ovat päättyneet, ja silloinkin muutoksia tehdään asteittain. Ohjauskorot kehittyvät EKP:n neuvoston ennakoivan viestinnän mukaisesti, ja niiden perustana on strategiaan kirjattu sitoumus vakauttaa inflaatiovauhti kahteen prosenttiin keskipitkällä aikavälillä. EKP:n neuvosto siis odottaa ohjauskorkojen pysyvän nykytasolla, kunnes inflaatiovauhti nopeutuu kestävästi kahteen prosenttiin jo hyvissä ajoin ennen arviointijakson loppua ja EKP:n neuvosto katsoo pohjainflaation kehityksen olleen riittävää, jotta inflaation voidaan odottaa vakaantuvan kahteen prosenttiin keskipitkällä aikavälillä.

Pandemiaan liittyvä osto-ohjelma (PEPP)

Omaisuuserien erääntyessä takaisin maksettava pääoma sijoitetaan uudelleen ainakin vuoden 2024 loppuun saakka. Erääntyvistä arvopapereista luovutaan vähin erin niin, että rahapolitiikka pysyy asianmukaisesti mitoitettuna.

Jos pandemia aiheuttaa vielä hajautumista markkinoilla, PEPP-ohjelman uudelleensijoituksia voidaan ohjata joustavasti eri aikoina eri arvopaperiluokkiin ja eri maihin tarpeen mukaan. Esimerkiksi Kreikan joukkolainoja voidaan hankkia uudelleensijoitusten yhteydessä enemmänkin, jotta ostot eivät keskeydy ja vaikeuta rahapolitiikan välittymistä Kreikan taloudessa tilanteessa, jossa se toipuu edelleen pandemian vaikutuksista. Netto-ostot PEPP-ohjelmassa voidaan lisäksi tarvittaessa aloittaa uudestaan pandemian aiheuttamien häiriöiden torjumiseksi.

Rahoitusoperaatiot

EKP:n neuvosto seuraa jatkossakin pankkien rahoitustilannetta varmistaakseen, ettei kolmannessa kohdennettujen pitempiaikaisten rahoitusoperaatioiden (TLTRO III) -sarjassa jaetun likviditeetin erääntyminen häiritse rahapolitiikan välittymistä. EKP:n neuvosto arvioi kohdennettujen rahoitusoperaatioiden vaikutusta rahapolitiikan mitoitukseen säännöllisin väliajoin. TLTRO III ‑operaatioissa on myönnetty lainaa erityisin ehdoin, joiden on määrä päättyä kesäkuussa. EKP:n neuvosto myös tarkistaa pankkien varannoille maksettavien kaksiportaisten korkojen mitoituksen, jotta negatiivinen talletuskorko ei häiritse pankkien roolia rahapolitiikan välittymisessä, kun ylimääräistä likviditeettiä on runsaasti.

***

EKP:n neuvosto on valmis tarkistamaan kaikkia välineitään mandaattinsa rajoissa ja toimimaan tarpeen mukaan joustavasti sen varmistamiseksi, että inflaatio vakaantuu kahden prosentin tavoitteen mukaiseksi keskipitkällä aikavälillä. Pandemian aikana on opittu, että kriisitilanteessa omaisuuseräostojen joustava suunnittelu ja toteutus on tukenut rahapolitiikan välittymismekanismin toimintaa, ja EKP:n neuvosto on siten voinut pyrkiä tavoitteeseensa tehokkaasti. Rahapolitiikka tulee jatkossakin joustamaan kriisitilanteissa EKP:n mandaatin rajoissa, jos välittymismekanismia uhkaavat häiriöt vaarantavat hintavakauden saavuttamisen.

EKP:n pääjohtaja kertoo näiden päätösten taustoista tänään kello 14.30 (Keski-Euroopan aikaa) alkavassa lehdistötilaisuudessa.

EKP:n neuvoston hyväksymä tarkka sanamuoto käy ilmi englanninkielisestä versiosta.

Antalet kortbetalningar ökade 202117.5.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Under det första året av coronapandemin avstannade ökningen i antalet kortbetalningar, men 2021 vände kortbetalningarnas antal åter mot tillväxt. År 2021 gjordes med finländska betalkort sammanlagt 1,9 miljarder kortbetalningar, vilket var 5 % mer än 2020. Kortbetalningarnas totala värde ökade med 9,2 % från 2020 och var sammanlagt 57,0 miljarder euro 2021. Förändringen i kortens användningssätt fortsatte: kontaktlös betalning användes allt oftare 2021 och dess andel av samtliga betalningstransaktioner med kort var redan 59 %. Det genomsnittliga värdet på kontaktlösa betalningar ökade med 3,6 % från 2020 till 15,20 euro 2021.[1] År 2021 var det totala värdet av kontaktlösa betalningar (16,9 miljarder euro) 14 % större än året innan. Kortbetalning på distans blev allt vanligare 2021. Med dator eller mobil enhet initierades 221 miljoner kortbetalningar till ett värde av 7,8 miljarder euro. Antalet sådana kortbetalningar ökade 2021 med 21 % och deras totala värde med 26 % från året innan.

Number of card payments resumed growth in 202117.5.2022 10:00:00 EEST | Press release

During the first year of the COVID-19 pandemic, the growth of the number of card transactions came to a halt, but growth resumed in 2021. In 2021, a total of 1.9 billion card payments were made using Finnish payment cards, that is, 5% more than in 2020. The aggregate value of card payments grew 9.2% from 2020 to stand at EUR 57.0 billion in 2021. The evolution of methods used in card payments continued: contactless payments became increasingly widespread in 2021, and they accounted for 59% of the total number of card payment transactions. The average value of contactless payments rose 3.6% from 2020 to stand at EUR 15.20 in 2021. [1] In 2021, the average value of contactless payments (EUR 16.9 billion) was 14% higher than a year earlier. Remote card payment continued to gain ground in 2021. A total of to 221 million card payments were initiated on a computer or mobile device, with an aggregate value of EUR 7.8 billion. In 2021, the number of these transactions grew by 21% and their ove

Korttimaksujen lukumäärä kääntyi kasvuun vuonna 202117.5.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Koronapandemian ensimmäisenä vuotena korttimaksujen lukumäärän kasvu pysähtyi, mutta vuonna 2021 korttimaksujen lukumäärä kääntyi jälleen kasvuun. Suomalaisilla maksukorteilla tehtiin vuonna 2021 yhteensä 1,9 mrd. korttimaksua, mikä oli 5 % enemmän kuin vuonna 2020. Korttimaksujen kokonaisarvo kasvoi 9,2 % vuodesta 2020 ja oli yhteensä 57,0 mrd. euroa vuonna 2021. Korttimaksamisessa käyttötapojen muutos jatkui: lähimaksua hyödynnettiin vuonna 2021 yhä useammin ja sen osuus kaikista korttimaksutapahtumista oli jo 59 %. Lähimaksujen keskimääräinen arvo kasvoi 3,6 % vuodesta 2020 ja oli 15,20 euroa vuonna 2021. [1] Vuonna 2021 lähimaksujen kokonaisarvo (16,9 mrd. euroa) oli 14 % suurempi kuin edellisvuonna. Etäkorttimaksamisen yleistyminen jatkui vuonna 2021. Tietokoneella tai mobiililaitteilla käynnistettiin 221 milj. korttimaksua, ja niiden arvo oli 7,8 mrd. euroa. Vuonna 2021 tällaisten korttimaksujen lukumäärä kasvoi 21 % ja kokonaisarvo 26 % edellisvuodesta. Sekä lähi- että etämaksam

Inbjudan till medierna till Finlands Banks festseminarium tillägnat Stefan Ingves17.5.2022 09:00:00 EEST | Kutsu

Republikens president har förlänat chefen för Sveriges Riksbank, Stefan Ingves, Kommendörstecknet av I klass av Finlands Vita Ros orden. Finlands Bank ordnar ett festseminarium tillägnat Stefan Ingves torsdagen den 19 maj kl. 16.00-17.45. Representanter för media är välkomna att följa seminariet, som äger rum i Finlands Banks auditorium på adressen Fredsgatan 19. Seminariet sänds inte på webben, utan det är endast möjligt att delta på plats i Finlands Bank. Centralbankschef Stefan Ingves håller ett anförande med rubriken: Den nya geopolitiska kartan och Nordens ekonomiska framgång. Anförandet kommenteras av Danske Banks forskningschef Heidi Schauman och Helsingfors borgmästare Juhana Vartiainen. Öppningsanförandet hålls av chefdirektör Olli Rehn. Seminariet hålls under Chatham House-regler. Vi ber om anmälan senast den 17 maj här. Intervjuförfrågningar och tilläggsuppgifter: Finlands Banks kommunikationschef Jenni Hellström, telefon 09 183 26 32, jenni.hellstrom@bof.fi.

Kutsu medialle Stefan Ingvesin kunniaksi järjestettävään juhlaseminaariin17.5.2022 09:00:00 EEST | Press Invitation

Tasavallan presidentti myönsi Suomen Valkoisen Ruusun I luokan komentajamerkin Stefan Ingvesille, joka toimii Ruotsin keskuspankin pääjohtajana. Suomen Pankki järjestää Ingvesin kunniaksi juhlaseminaarin torstaina 19.5. klo 16.00–17.45. Median edustajat ovat tervetulleita seuraamaan tilaisuutta, joka pidetään Suomen Pankin auditoriossa osoitteessa Rauhankatu 19. Tilaisuutta ei lähetetä verkkolähetyksenä ja siihen voi osallistua vain paikan päällä. Pääjohtaja Stefan Ingves puhuu tilaisuudessa talouden tulevaisuudesta Pohjoismaissa muuttuneessa geopoliittisessa tilanteessa. Danske Bankin tutkimusjohtaja Heidi Schauman ja Helsingin kaupungin pormestari Juhana Vartiainen esittävät kommenttipuheenvuorot. Tilaisuuden avaa pääjohtaja Olli Rehn. Tilaisuudessa noudatetaan Chatham House -periaatetta. Ilmoittaudu tilaisuuteen 17.5. mennessä. Ilmoittaudu täällä Haastattelupyynnöt ja lisätietoja: Suomen Pankin viestintäpäällikkö Jenni Hellström p. 09 183 2632, jenni.hellstrom@bof.fi