Eläinkolarien riski kasvaa taas – nämä viikot ovat vaarallisimmat

Hirvikolareja tapahtuu eniten loka-joulukuussa. Tällä välillä tapahtuu Ifin korvaamista koko vuoden eläinkolareista puolet. Korkein riski eläinkolareille on Ifin vuoden 2018–2021 tilastojen mukaan viikoilla 42–48. Tänä vuonna nämä viikot sijoittuvat lokakuun puolesta välistä marras-joulukuun vaihteeseen. Joulukuussa eläinkolarien riski pienenee.
Hirvi nousemassa ajoväylälle. Kuva: Getty Images

Viikonpäivien välillä eläinkolareita sattuu melko tasaista tahtia, mutta perjantaisin niitä tapahtuu hieman enemmän, kun ihmiset ajavat usein pidempiä matkoja viikonlopunviettoon, mökeille ja harrastuksiin.

Kaksi kolmesta eläinkolarista tapahtuu auringonlaskun jälkeisinä tunteina, kun eläimet lähtevät hämärän turvin liikkeelle. Pimeinä ja harmaina kuukausina loka-marraskuussa eläin on auringonlaskun jälkeen vaikeasti havaittava.

Hirvi- ja peurakolarien vauriot erilaiset

Hirven kanssa törmääminen on vakavin eläinkolari ja niissä sattuu suurin osa henkilövahinkoihin johtaneista eläinkolareista Suomessa. Henkilövahingot johtuvat hirven suuresta koosta ja siitä, että törmättäessä se kaatuu helposti auto päälle ja läpi tuulilasin.

Peurakolareissa sattuu harvoin henkilövahinkoja.

- Auton alaosa kuin puskuri ja valoumpiot ottavat yleensä osumaa, myös auton kylkivahinkoja esiintyy peuran lentäessä iskun voimasta sivulle. Useimmiten vauriot ovat kuitenkin niin pieniä, että auton voi hyvin ajaa pois kolaripaikalta, kommentoi Ifin ajoneuvovakuutusten tuotepäällikkö Johanna Johansson.

Vielä pienemmistä eläimistä, kuten ketuista, jäniksistä ja linnuista koituu autolle usein vain pieniä vaurioita kuten ajovalojen rikkoontumisia tai auton alapuolen muoviosien rikkoontumisia.

Kaikista eläinvahingoista joka kymmenes johtaa auton lunastukseen ja hirvieläinkolareista 30 prosenttia.

- Ota varoitusmerkit hirvivaarasta vakavasti ja valitse oikea tilannenopeus erityisesti pimeällä sekä ilta- ja aamuhämärän aikaan, Johansson muistuttaa.

Pienennä eläinkolarin riskiä

• Vältä hämärässä ajamista
  • Käytä pitkiä ajovaloja, kun mahdollista
  • Hirvivaara-alueilla laske ajonopeutta