Eläinkommunikaation avaimet ovat lähellä, arvioi Tom Mustill – valaskielikylpy Helsingissä 24.11.

Uutuuskirjassaan Kuinka puhua valasta Tom Mustill kertoo siitä, millainen on eläinviestinnän tulevaisuus. Tom Mustill on biologi, palkittu elokuvantekijä ja kirjailija, joka on työskennellyt muun muassa David Attenborough’n ja Greta Thunbergin kanssa. Mustill vierailee Suomessa ja pitää valaskielikylpytilaisuuden torstaina 24.11. Rosebudin Sivullinen-kirjakaupassa.

Biologi, tietokirjailija Tom Mustill kuva Sam Mansfield

Tom Mustill osoittaa uutuuskirjassaan Kuinka puhua valasta, miten lähellä me olemme jo sitä, että ihmiset ja eläimet voisivat todella kommunikoida keskenään. Virtuoosimaisesti laulavat, sosiaaliset ja älykkäät valaat valtavine nisäkkään aivoineen ovat todennäköisin uusi keskustelukumppanimme.

Tom Mustill uskoo, että "valaiden Google translate" on jo aivan lähellä. Eri alojen tutkijat selvittävät uusimman teknologian ja tekoälyn avulla valaiden ja muiden eläinten erilaisia tapoja kommunikoida ja viestiä.

Mustill kertoo kirjassaan myös kohtaamisestaan ryhävalaan kanssa.  Mustill oli kanootissa Kalifornian rannikolla syksyllä 2015, kun ryhävalas pyörähti yli. Hän ajatteli jo kuolevansa, mutta jäi tapahtuman jälkeen miettimään: oliko nisäkäs väistänyt viime hetkellä? Ryhävalaan mysteeri johdatti hänet eläinkommunikaatiotutkimuksen ääreen.

Mustill esittelee kirjassaan valaiden ja ihmisten vuosisataista historiaa. Esimerkiksi Australiassa valaat ovat hinanneet ihmisiä haiden luo.

Tom Mustill on biologi, palkittu elokuvantekijä ja kirjailija, joka on työskennellyt muun muassa David Attenborough’n ja Greta Thunbergin kanssa. Hänen elokuviaan on esitetty esimerkiksi YK:ssa ja Glasgowin ilmastokokouksen avajaisissa ja verkossa niillä on yli 70 miljoonaa katselukertaa.

Tom Mustill vierailee Suomessa 23.-25.11.
Valaiden kielikylpyilta torstaina 24.11. klo 16 Rosebudin Sivullinen-kirjakaupassa (Kaisaniemenkatu 5, Helsinki)

Kielikylpy myös tänään keskiviikkona *Keskiviikkona 23.11. klo 17 Akateemisessa kirjakaupassa (Keskuskatu 1, Helsinki). Haastattelijana Maria Pettersson.

Molemmissa Tom Mustill kertoo kirjastaan, dramaattisesta kohtaamisestaan ryhävalaan kansa ja esittelee näytteiden avulla valaiden kommunikaatiota.

Tom Mustill: Kuinka puhua valasta
Aula & Co 2022, suomentanut Teija Hartikainen.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Tom Mustill kertoo valaskommunikaatiotutkimuksestaSiirry videokanavalle

Biologi, tietokirjailija Tom Mustill kuva Sam Mansfield
Kuinka puhua valasta
Merileijona ui valaan edellä. Kuvitusta kirjasta Kuinka puhua valasta
George Davidson kuolleen valaan luona. Kuvitusta kirjasta Kuinka puhua valasta.
Ryhävalas. Kuvitusta kirjasta Kuinka puhua valasta

Aula & Co on kasvava keskisuuri kirjankustantamo. Kuusivuotiaan kustantamon hittikirjoja ovat muun muassa Heather Morrisin Auschwitzin tatuoija, maailman tunnetuimman tähtitieteilijän Neil DeGrasse Tysonin Tähtitiedettä kiireisille, Ison-Britannian tunnetuimman nykykirjailijan Matt Haigin teokset sekä kulttimaineeseen noussut Lucia Berlinin Siivoojan käsikirja. Aula & Co sai ensimmäisen Finlandia-ehdokkuuden Sami Tissarin romaanilla Krysa.

Ari Turunen pohtii uutuuskirjassa, miten maailma voisi päästä eroon diktaattoreista16.10.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Pomottajat eivät vain aloita sotia vaan jättävät jälkeensä tuhoa ja kärsimystä myös muulla tavalla. Tietokirjailija Ari Turunen pohtii uusimmassa tietokirjassaan Teette niin kuin minä sanon sitä, millaisia tietynlaisista ihmisistä tulee, kun he pääsevät valtaan. Kirja keskittyy diktaattoreihin ja sitä lähestyviin johtajiin, mutta varoittaa myös siitä, että autoritaarista persoonallisuutta ei pidä päästää edes taloyhtiön hallituksen johtoon. Ari Turunen kertoo kirjastaan Helsingin kirjamessuilla perjantaina 28.10 klo 12.30. Esplanadi-lavalla Roman Schatzin kanssa.

Menestyskirjailija Heather Morris ja Venäjän vastarintaliikkeen Kira Jarmysh kirjamessuille13.10.2022 15:16:18 EEST | Tiedote

Heather Morrisin kolme kirjaa ovat myyneet hämmästyttävät 15 miljoonaa kappaletta, mikä tekee hänestä yhden tämän hetken myydyimmistä kirjailijoista. Suomessakin kirjoja on myyty lähes 300 000 kappaletta. Morrisin pääpäivä on lauantai 29.10. Kira Jamysh on Venäjän ulkomailla oleskelevan vastarintaliikkeen kasvot ja Aulan esikoiskirjailija romaanillaan Naisten selli nro 3. Jarmyshin pääpäivä on torstaina 27.10.