Eläkeläisjärjestöt: Maakuntiin toimivat ja edustavat vanhusneuvostot

Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry pitää maakunnallisen demokratian kannalta erittäin tärkeänä, että maakuntiin tulevat lakisääteiset vanhusneuvostot saadaan kuntien vanhusneuvostojen ohella edustaviksi sekä aidosti vaikuttaviksi ja osallisiksi.

Maakunnallisilla vanhusneuvostoilla on oltava todellista vaikutusvaltaa. Niiden on voitava vaikuttaa ikääntyneen väestön kannalta keskeisissä asioissa jo varhaisessa suunnittelun ja valmistelun vaiheessa, sekä myös seurantavaiheessa. Vanhusneuvostojen on myös saatava vastaava suora edustus lautakuntiin ja valtuustoon ikäväestöä koskettavissa asioissa, kuin nuorisovaltuustoilla.

Maakunnallisten vanhusneuvostojen kokoonpanon on edustettava kattavasti maakunnan ikäväestöä. EETUn suositus on, että vanhusneuvostoja ei koota maakuntavaltuustojen poliittisten voimasuhteiden mukaan, vaan niiden jäsenistö kootaan kuntien vanhusneuvostojen, ja maakunnan alueella vaikuttavien keskeisten eläkejärjestöjen alueorganisaatioiden ja paikallisyhdistysten esittämistä henkilöistä.

Kokoonpanossa on varmistettava, että niihin tulee monipuolinen edustus kaikista keskeisistä maakunnan alueella toimivista valtakunnallisista eläkeläisjärjestöistä. Näin toimien vanhusneuvostoilla on elävä ja kattava yhteys maakunnan ikääntyneeseen väestöön.

Maakunnilla on vastuu järjestää vanhusneuvostojen tehokkaalle ja monipuoliselle toiminnalle riittävät toimitilat, rahoitus ja valmisteleva henkilökunta.

EETU muistuttaa myös, että maakunnallisten vanhusneuvostojen lisäksi myös kuntien vanhusneuvostojen toimintaa ja asemaa on vahvistettava. Kuntien tehtäväksi jää ikäväestön kannalta tärkeä kuntalaisten hyvinvoinnin ja terveyden edellytyksien turvaaminen ja vahvistaminen.

Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry piti syyskokouksensa Helsingissä 29.11.2017.

Lisätietoja:

EETUn puheenjohtaja Simo Paassilta, puh. 050 522 1201

Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry. on kuuden eläkeläisjärjestön muodostama yhteistyöelin. Siihen kuuluvat Eläkeliitto ry, Eläkeläiset ry, Eläkkeensaajien Keskusliitto EKL ry, Kansallinen senioriliitto ry, Kristillinen Eläkeliitto ry ja Svenska pensionärsförbundet rf.

Digitalisaatio ei saa johtaa ikääntyneiden kansalaisten syrjimiseen8.6.2017 14:09Tiedote

KANNANOTTO VALTIONEUVOSTON BUDJETTIRIIHEEN 31.8.2012: Vanhuspalvelulaki lopultakin voimaan31.8.2012 11:58Tiedote

Lakiluonnoksen syntymistä on edeltänyt vuosikymmeniä vilkkaana jatkunut yhteiskunnallinen keskustelu vanhusten asemasta ja oikeuksista yhteiskunnassa sekä vanhuspalvelujen ongelmista ja tulevaisuuden haasteista. Olemme tyytyväisiä siihen, että päätös lain voimaan tulemisesta on nyt lopultakin tehty ja että laki sai 10 miljoonaa euroa lisää aiempaan kehyspäätökseen verrattuna.

Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry julkisti kuntavaalitavoitteensa20.8.2012 09:55Tiedote

KUNTAVAALITAVOITTEET 20.8.2012. Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry:n kuntavaaleja varten toteuttamasta edunvalvontakyselystä kävi ilmi muun muassa, että 44 prosenttia vastanneista pelkäsi lähipalvelujen heikkenevän kunnissamme tulevaisuudessa ja että sosiaali- ja terveyspalvelujen koettiin heikentyneen lähes 40 prosentissa jo toteutuneista kuntaliitoskunnista. Lisäksi yli puolessa kunnistamme omaishoidosta ja siihen liittyvistä oikeuksista on informoitu heikosti tai ei lainkaan.