Eläketarinan päähenkilönä ihminen

Ihminen sopii hyvin eläketarinan päähenkilöksi. Uusin Työeläke-lehti kertoo, miten tarinallisuus puhutteli alan vuosittaisessa seminaarissa. Työeläkepäivässä tarinallisuuteen johdatteli lehden kansihahmo, sketseistä tuttu koko kansan anoppi Irma Rönkkö.

Työeläkepäivä sai vauhditusta sketsihahmo Irma Rönköltä. Seminaaripäivän punaisena lankana kulki työeläkkeen tarina, ja monen muun esiintyjän tavoin Rönkkö konkretisoi, että tarinan keskiössä tulee olla ihminen.

Työeläkealalla tapahtuu. Kilpailu kiristyy, kun Etera ja Ilmarinen yhdistyvät vuodenvaihteessa. Fuusion myötä työeläkejärjestelmä säästää vuosittain 4–5 prosenttia hoitokuluissa.

– Fuusio pienentää hoitokustannuksia ja sillä tavoin lisää mahdollisuutta asiakashyvityksiin, sanoo Ilmarisen toimitusjohtaja Timo Ritakallio Työeläke-lehdessä.

Tulorekisteriin valmiudet korkealla

Työeläkeala on valmis tulorekisterin käyttöönottoon: jo nyt valmistelutöissä on mukana noin 150–200 alan ammattilaista.

– Tulorekisterin myötä työn vakuuttamisessa ilmoitusmenettelyn rytmi ja myös yhteydenpito työeläkelaitoksen työnantaja-asiakkaisiin muokkautuu uudenlaiseksi, kertoo työeläkeyhtiö Varman vakuutuspalvelujohtaja Riikka Nivus.

Työeläkekonkarin kokemuksella

Eläkelainsäädännön isoa kuvaa ja lakien muuttumista ajassa läheltä seurannut Eläketurvakeskuksen lakilinjan johtaja Riitta Korpiluoma siirtyy eläkkeelle. Työeläkelakien valmisteluun osallistuneena hänellä on hyvää sanottavaa työmarkkinaosapuolista.

– Sekä palkansaaja- että työnantajapuolella esiintyy laadukasta työeläkeosaamista ja ymmärrystä, että asiat tehdään yhdessä, työeläkealan ”grand old lady” toteaa läksiäishaastattelussa.

Samassa lehdessä valtiotieteen opiskelija, Akavan opiskelijoiden Henna Pursiainen ehdottaa, että nuoret tunnustettaisiin eläkepöydissä neuvottelukumppaneiksi. Pursiainen vaatii sukupolvisopimuksen päivittämistä ja nuorille suurempaa roolia eläketarinassa.

Suomi maavertailussa viidenneksi

Suomen eläkejärjestelmä on kansainvälisessä Mercer Global Pension Index -vertailussa todettu läpinäkyväksi ja hallinnoltaan luotettavaksi. Suomessa on huolehdittu erityisen hyvin ihmisten eläkkeisiin liittyvistä oikeuksista ja tiedonsaannista.

Digilehteen, Työeläke 5:2017.

Työeläke-lehti on työeläkealan ammatti- ja sidosryhmälehti, jota julkaisee Eläketurvakeskus.

toimituspäällikkö Anne Iivonen, puh. 050 575 7134, anne.iivonen(at)etk.fi

Eläketurvakeskus on lakisääteinen työeläketurvan kehittäjä, asiantuntija ja yhteisten palvelujen tuottaja.