Eläkeuudistuksen vaikutukset puhututtavat

Eläkeuudistus ja nuoret nousi puheenaiheeksi Eläketurvakeskuksen Työeläkepäivässä. Siellä panelistina työmarkkinajärjestöjen eläkeneuvottelijoiden rinnalla esiintynyt Allianssin puheenjohtaja Eero Rämö haluaa nuoret eläkeratkaisujen neuvottelupöytään.

Työeläke 5/2014

Nuorille on annettu selkeä viesti: työeläkejärjestelmää on uudistettu erityisesti heitä ajatellen. Tasainen karttuma koko työuran ajalta tuo tasa-arvoisimmat eläkkeet, korostaa Eläketurvakeskuksen kehityspäällikkö Marjukka Hietaniemi tuoreessa Työeläke-lehdessä.

Eläkeuudistuksessa eläkkeen karttumisen kannalta ei ole enää merkitystä, mihin jaksoon työuran aikana ansiot sijoittuvat. Nuoret ja työuran konkarit asettuvat samalle viivalle.

Myös tietojärjestelmät muuttuvat ajassa

Eläkeuudistus aiheuttaa muutoksia myös tietojärjestelmiin. Suomalaisessa eläketurvajärjestelmässä yhden hakemuksen ja yhden maksajan periaate on hyvä esimerkki toimivasta tietojenvaihdosta. Lehti kurkistaa tulevaisuudenvisioon, miten tietojärjestelmät rakentuisivat, jos kaiken voisi suunnitella puhtaalta pöydältä.

Julkisalojen työeläkevakuuttajaan heijastuu se, miten kunnat ja kuntakonsernit organisoivat työnsä. Pelkästään sote-alueilla työskentelee viidennes Kevan asiakkaista. Työeläke-lehti haastatteli kuntasektorin muutosten tulkitsijaa, Kevan toimitusjohtaja Jukka Männistöä.

Mitä tekee naapurimme Norja?

Eläkeuudistukset ovat merkittäviä yhteiskuntapoliittisia päätöksiä myös Norjassa, joka uudistaa eläkejärjestelmäänsä. Liian moni ryntää eläkkeelle heti kun laki sallii, selviää Norja-reportaasissa.

Lehden asiantuntija-artikkelissa ekonomisti Kati Ahonen paneutuu yksinasuvien köyhyysriskeihin. Hän osoittaa, miten ikääntyneiden köyhyyskuva vaihtelee maittain. Etenkin Suomessa ja Ruotsissa yksin asuvat naiset ovat suurimmassa köyhyysriskissä.

Viidesti vuodessa Työeläke-lehti

Eläketurvakeskuksen julkaisema Työeläke on työeläkealan ammatti- ja sidosryhmälehti. Lehti ilmestyy viidesti vuodessa. Näköislehteen voit tutustua alla olevasta linkistä.

Työeläke 5:2014

Lisätietoja lehdestä: