Eläkkeelle ilman taloushuolia

Eläkkeelle siirtyminen on monelle odotettu juttu. Vaikka eläkeikään olisi vielä 5-10 vuotta aikaa, on monella meistä ainakin haaveiden tasolla suunnitelmia siitä, millaisia eläkepäiviä haluaisimme viettää. Haaveet ovat tarpeellisia, mutta niiden lisäksi eläkkeelle siirtymistä kannattaa myös suunnitella ihan konkreettisesti.
Kuva: Shutterstock

Haaveiden lisäksi eläkkeelle siirtymiseen voi liittyä myös huolia. Tutkimusten mukaan yksi eniten huolta aiheuttava asia on oma talous ja eläkkeen riittäminen. Hyvällä suunnittelulla ja pienellä varautumisella huolta voi kuitenkin hälventää ja eläkkeelle voi siirtyä luottavaisin mielin. Tähän juttuun olemme koonneet muutamia neuvoja siitä mitä omassa taloudessa kannattaa ottaa huomioon jo hyvissä ajoin ennen eläkkeelle siirtymistä.

Selvitä oma eläkekertymä ja menot

Ensimmäisenä kannattaa selvittää tulevan eläkkeen määrä. Sen voi helposti tehdä Eläketurvakeskuksen verkkosivuilla. Työeläkeote lähetään myös postitse kotiin joka kolmas vuosi. Kun eläkkeen määrä on tiedossa, voi sillä yrittää elää kuukauden ajan. Vaikka kuukauden kokeilu on tietenkin eri asia, kun eläkkeellä eläminen vuosien ajan, antaa se suuntaa siitä riittääkö oma eläke nykyiseen elämäntyylin vai täytyykö omasta kulutuksesta karsia.

Tämän lisäksi on hyvä selvittää, mihin omat rahat tällä hetkellä oikeastaan kuluvat. Maksamme entistä enemmän pankki- ja luottokorteilla, ja varsinkin erilaiset toistuvat kuntosalijäsenyydet ja kanavapakettimaksut katoavat tililtä kuin huomaamatta. Käteisen käytön vähentyessä meillä ei ehkä ole yhtä selkeästi tiedossa, paljonko rahaa on tilillä ja mihin kaikkeen sitä menee.

Kuukauden eläkkeellä elämisen lisäksi kannattaakin kuukauden ajan merkitä muistiin kaikki omat menot. Tähän voi käyttää excel-taulukkoa, ruutupaperia tai jotain monista digitaalista taloudenhallinnan välineistä, joita on nykyään saatavilla. Yksi tällainen ilmainen ja helppokäyttöinen taloudenhallinnan väline on Penno.fi-palvelu.

Velattomana eläkkeelle

Edellisten toimenpiteiden myötä arvio rahojen riittävyydestä eläkkeellä onkin jo paljon paremmalla mallilla. Eläkkeelle siirtyessä tulot yleensä tippuvat jopa puoleen siitä, mitä tulot työaikana ovat. Tämän vuoksi olisi myös hyvä tehdä suunnitelma velkojen maksamisesta ennen eläkkeelle siirtymistä ja pyrkiä pääsemään eläkkeelle ilman velkaa. Pienentyneistä tuloista voi olla vaikea maksaa erilaisia lainoja. Jos sinulla on velkaa, selvitä kaikki velat sekä niiden korot ja maksuajat ja tee maksusuunnitelma veloille.

Jos mahdollista on, eläkeaikaa varten kannattaa myös säästää. Mitä aiemmin eläkesäästämisen aloittaa, sitä helpompaa se on. Koskaan ei kuitenkaan ole liian myöhäistä aloittaa. Jo pienetkin säästöt tuovat turvaa eläkepäiviin ja voivat auttaa toteuttamaan omien haaveiden mukaisia eläkepäiviä.

Puhu rohkeasti rahasta

Sen lisäksi, että eläkeajan raha-asioita pohtii itse, on niistä tärkeää puhua myös puolison ja perheen kanssa. Raha-asioista puhutaan perheissä yhä melko vähän, edes puolisojen kesken. Toinen puolisoista voi jäädä eläkkeelle toista aiemmin tai eläkekertymä puolisoilla voi olla hyvin erilainen.

Suomalaisten miesten keskieläke oli viime vuonna 1 898 euroa kuukaudessa, ja naisten 1 499 euroa eli reilun viidenneksen vähemmän. Lähes 40 prosentilla suomalaisista eläke jäi alle 1250 euron. Heistä kaksi kolmasosaa oli naisia. (Eläketurvakeskus 2019).

On tärkeää keskustella yhdessä puolison kanssa, millainen elintaso tulevaisuudessa on mahdollinen, sekä miten menot jaetaan. Jos olet tottunut tukemaan lapsia tai lapsenlapsia taloudellisesti, kannattaa myös tarkastaa onko se enää eläkkeellä mahdollista. Lasten avustaminen ei saa ajaa omaa taloutta eläkkeellä vaikeuksiin. Raha-asiat kannattaakin ottaa rohkeasti esiin koko perheen kesken.

Olisiko työnantajista tukijoiksi?

Takuusäätiön ja Marttaliiton yhteisessä Rahat riittää -hankkeessa kehitetään ja kokeillaan erilaisia toimintatapoja, joilla eläkkeelle siirtymiseen ja sen tuomiin taloudellisiin muutoksiin olisi helppo varautua ajoissa, mielellään viimeistään noin viisi vuotta ennen eläkkeelle siirtymistä. Viime vuosina erityisesti eläkeikäisten maksuhäiriömerkintöjen määrä on kasvanut. Se osittain kertoo ehkä siitä, että omia menoja eläkkeelle siirtyessä ole ajoissa onnistuttu suhteuttamaan pienentyneisiin tuloihin tai eläkkeen pienuus on tullut yllätyksenä.

Myös työnantajat voivat tulevaisuudessa olla tärkeässä roolissa eläkkeelle varautumisen auttamisessa. Työnantajan tuki voi olla henkilökohtaista ohjausta, vertaistuellista yhdessä pohtimista tai vaikkapa kurssimuotoista toimintaa. Tunne siitä, että työnantaja välittää työntekijän tulevaisuudesta, motivoi häntä kehittymään ja kehittämään myös työuran viimeisillä vuosilla. Haastammekin työnantajat kehittämään kanssamme ratkaisuja eläkkeelle varautumiseen.

Artikkeli on julkaistu Vanhustyö-lehdessä 3/2019.

Kirjoittaja Sanna Apajalahti, palvelumuotoilija, Takuusäätiö

Kuva: Shutterstock

Vanhustyön keskusliitto - Centralförbundet för de gamlas väl ry VTKL on maan laajin vanhustyön valtakunnallinen katto- ja edunvalvontaorganisaatio. Keskusliiton vanhuuspoliittisen vaikuttamisen tavoitteena on vahvistaa ikääntyneiden ihmisten hyvinvoinnin, toimintakykyisyyden ja sosiaalisen turvallisuuden edellytyksiä.