Elävää ruokaperinnettä markkinoille

Kymppi-Maukkaat Oy ylläpitää ja kehittää suomalaista ruokaperinnettä tuomalla markkinoille sekä paikallisia mämmierikoisuuksia että täysin uusia mämmin makupareja. Kantahämäläinen Perunamämmi on Hämeenlinnan, Riihimäen ja Forssan alueella tunnettu mämmi. Karjalasta lähtöisin oleva Marjamämmi on Pohjois-Karjalan ja Savon seuduille levinnyt puolukasta ja rukiista valmistettu ympärivuotinen herkku. Kymppi Perunamämmi on valmistettu alkuperäisen ohjeen mukaan, Marjamämmin ohjetta on hiukan muutettu lisäämällä puolukan joukkoon mustikkaa ja vadelmaa. Molemmat uutuudet ovat rovemämmejä.

Annospakattujen Kymppi kerrosmämmien uusina makuina ovat mokka ja sitruuna. Makeahko mämmi ja kermainen jälkiruokakastike ovat samassa pakkauksessa. Sitruuna kerrosmämmissä mämmiin on yhdistetty makean kirpeää sitruunakastiketta. Mokka kerrosmämmissä kahvinmakuinen ja pehmeän kermainen kastike peittää mämmin. Mokkamämmi on aromikas ”mämminkeittäjien” oma suosikki.

Kymppi Mämmi käynnistää sesongin viikolla kymmenen ja viimeistään silloin on oikea hetki aloittaa herkuttelu Kymppi Mämmillä. Uutuudet löytyvät kaupan pakastealtaista ja mämmin uudet käyttövinkit löytyvät nettisivuilta. Mämmi on muutakin kuin makea jälkiruoka, se on täysjyvärukiinen ja kuitupitoinen aamiainen tai välipala. Valion koekeittiö testasi Kymppi Mämmi uutuuksia - kiehtovia ja innostavia reseptejä nähdään myös Valion sivuilla ja sosiaalisessa mediassa kevään aikana.

Kymppi 500g Marjamämmi

Kymppi 500g Perunamämmi

Kymppi 130g Mokka Kerrosmämmi

Kymppi 130g Sitruuna Kerrosmämmi

Lisätiedot, tuotenäytteet ja painokelpoiset kuvat:

Myyntipäällikkö Pauli Karttunen, p. 040 7268510, pauli.karttunen@kymppi.laihianmallas.fi

Myyntipäällikkö Raili Muikku, p. 040 828 7423, raili.muikku@kymppi.laihianmallas.fi

Tuotekuvat ja - tiedot sekä uusimmat reseptit osoitteesta: www.kymppi-maukkaat.fi

Katso Valion koekeittiön mämmireseptit osoitteesta www.lahiruokaamaalta.fi.

Mämmistä voit leipoa myös helpot teeleivät. Nämä maltaiset ja rukiiset leivät maistuvat herkulliselta voin ja juuston kanssa.

Mämmiteeleivät
10 kpl

2 dl kaurahiutaleita tai ohrajauhoja
3 dl vehnäjauhoja
2 tl leivinjauhetta
1 tl suolaa
2 dl Kymppi Mämmiä
½ dl rypsiöljyä
1 ½ dl maitoa

Mittaa kuivat ainekset kulhoon ja sekoita. Lisää joukkoon mämmi, rypsiöljy ja maito. Sekoita tasaiseksi taikinaksi. Muotoile pieniä palleroita taikinasta ja litistä uunipellillä teeleiviksi. Pistele haarukalla ja paista 200-asteisessa uunissa noin 10 minuuttia.

Tarjoa vaikkapa keittoruoan lisänä.

Marjamämmissä on upea hapokas maku ja se soveltuu perinteisen tarjoilutavan lisäksi juhlaherkutteluun. Voit esimerkiksi tehdä tyylikkäitä maistiaisannoksia juhliin, illanistujaisiin tai tarjota jälkiruokana.

Marjaisa mämmiherkku
1 annos

1 dl Kymppi Marjamämmi 500g
2 rkl makeutettua kondensoitua maitoa
muutama vadelma
rouhittua kanelitankoa tai ripaus kanelia

Laita marjamämmiä annoskulhoon ja valuta päälle makeutettua kondensoitua maitoa.
Koristele vadelmilla ja rouhi pinnalle kanelitankoa tai laita ripaus jauhettua kanelia.

Tarjoa!

PL 42 Akaa

040 726 8510http://www.kymppi-maukkaat.fi/

Keväinen herkku saatavilla jo hyvissä ajoin ennen pääsiäistä1.3.2017 08:00Tiedote

Moni miettii milloin on oikea hetki aloittaa herkuttelu mämmillä. Kymppi Mämmi avaa sesongin viikolla kymmenen. Mämmiviikolla kaupan pakastealtaat täyttyvät, uusimmat mämmireseptit julkaistaan netissä ja mämmin tarina kerrotaan sarjakuvan keinoin. Tutkimuksen mukaan yli puolet kuluttajista on sitä mieltä, että mämmi ja kerma kuuluvat yhteen - lähes 40 % kuluttajista haluaa lisää makeutta sokerista. Uusimmat reseptit on tehty yhteistyössä Valion kanssa, mämmiherkuissa maistuu nyt sitrus, anis ja lakritsi. Mämmiviikon yhtenä tarkoituksena onkin tuoda ihmisten tietoisuuteen mämmin uusia ja monipuolisempia käyttömahdollisuuksia. Mämmiviikon kampanjasivut löytyvät osoitteesta mämmi.fi.