Digi- ja väestötietovirasto

Elektronisk fullmakt underlättar besök i apoteket för annans räkning

Dela
I framtiden räcker det med det egna identitetsbeviset för att ta ut någon annans receptmedicin på apoteket, bara man har fått en elektronisk fullmakt från tjänsten Suomi.fi Reformen underlättar situationen särskilt för dem som sköter om barnens och makens ärenden.

Nu kan finländarna använda en elektronisk fullmakt för att utse en annan person att uträtta ärenden för en på apoteket. Apoteksfullmakten hanteras i webbtjänsten Suomi.fi och med den kan man t.ex. hämta receptbelagd medicin eller förnya ett elektroniskt recept för någon annan. Fullmakten gäller i alla apotek i Finland.

Den som har fått en elektronisk fullmakt behöver inte patientens dokument med sig till apoteket, såsom FPA-kort eller patientanvisningar.

Den befullmäktigades identitet granskas på apoteket med pass, personkort eller körkort. FPA-kort kan inte användas för att styrka identiteten. Personen med fullmakt ska på apoteket berätta för vem den uträttar ärenden.

På apoteket kan man samtidigt, utgående från Befolkningsregistrets uppgifter, kolla föräldrarnas rättighet att sköta sina barns ärenden.

” Det här hjälper t.ex. när man ska hämta ett sjukt barns mediciner på apoteket, men barnets FPA-kort råkar vara i den andra förälderns plånbok p.g.a. läkarbesök. Nu räcker det att man har med sitt eget identitetsbevis”, berättar Iiro Salonen, projektchef vid Finlands apotekareförbund.

Apoteken utnyttjar som första i Finland elektronisk fullmakt för ärenden i en affär, och detta utvidgas till webbapoteken under detta år.

Den elektroniska fullmakten ersätter inte de nuvarande verksamhetsmodellerna på apoteken, utan den införs som ett nytt parallellt alternativ.

”Suomi.fi-fullmakterna underlättar vardagen när man själv inte klarar av sina ärenden, t.ex. på grund av ålder, utlandsresa eller ett annat hinder. Då kan en förtrodd person enkelt sköta ärendena med en fullmakt. Den som ställer ut fullmakten bestämmer tidsperioden samt vilka ärenden som får uträttas med fullmakt. I Suomi.fi-fullmakter går det lätt annullera en fullmakt som man har gett”, berättar Timo Salovaara från Befolkningsregistercentralens serviceenhet.

Den person som har fullmakt för apoteksärenden har rätt att ta ut receptbelagd medicin, förnya recept, kolla FPA- och receptuppgifter, ogiltigförklara recept och be om ett receptsammandrag för en annans räkning.

Förälder till minderårigt barn behöver ingen elektronisk fullmakt. Det juridiska förmyndarskapet visas i apoteket från Befolkningsregistercentralens uppgifter.

Hur ger jag en fullmakt?

1. Gå till sidan https://suomi.fi 

2. Identifiera dej med bankkoder, mobilcertifikat eller chipförsett personkort.

3. Välj ”Fullmakter” i menyn.

4. Följ tjänstens anvisningar. Välj fullmakt från rullmenyn "Apoteksbesök".

Vad handlar Suomi.fi-fullmakter om?

I Suomi.fi-fullmakter kan du ge och be om fullmakter.

Du kan själv bestämma för vilken tid du ger en fullmakt åt någon annan att sköta ärenden. Man kan när som helst annullera en beviljad fullmakt. En person kan även själv be om att någon annan får dennes fullmakt via Suomi.fi-fullmakter.

I Suomi.fi-fullmakter kan du se alla fullmakter du har gett och fått. Du ser också skickade och mottagna fullmakter som du bett om, och som gäller först när de bekräftats.. I tjänsten ser du även de fullmakter vars giltighetstid har löpt ut eller som har annullerats före utgången av giltighetstiden.

När du vill uträtta ärenden för någon annans räkning kontrolleras dina rättigheter alltid i Suomi.fi-fullmakter.

Även om det existerar ett förmyndarförhållande meddelar tjänsten Fullmakter att det inte finns någon rätt att uträtta ärenden för en annan om barnet eller den andra förmyndaren har skyddade uppgifter, det finns ett beslut eller avtal om vårdnad (annat än på basis av boende) eller om barnet har omhändertagits. Apotekspersonalen får inte information om tjänsten varför det inte finns någon rätt att uträtta ärenden för andra.

Mer information för medborgare:

Apoteken: Sök närmaste apotek på www.apteekki.fi  

Befolkningsregistercentralen, https://www.suomi.fi/valtuudet-tunnistaudu/  

Medborgarrådgivning, http://www.medborgarradgivning.fi 0295 000 (öppet må-fre. 8-21, lö. 9-15)

Anvisningar för användningen av Suomi.fi-fullmakter: https://www.suomi.fi/anvisningar-och-stod/information-om-fullmakter

Vad är Suomi.fi-fullmakter?

Suomi.fi-fullmakter är en del av nättjänsten Suomi.fi som sammanställer alla offentliga tjänster.

I Suomi.fi-fullmakter kan medborgarna ge annan person eller ett företag fullmakt att uträtta vissa ärenden för dem. I tjänsten är det också möjligt att be om en fullmakt att få sköta ärenden på en annan persons eller ett annat företags vägnar och att hantera sina egna fullmakter centraliserat. Suomi.fi-fullmakterna är en del av Suomi.fi-tjänsterna, som produceras av Befolkningsregistercentralen.

Suomi.fi-fullmakterna underlättar vardagen när man själv inte klarar av sina ärenden, t.ex. på grund av ålder, utlandsresa eller ett annat hinder. Då kan en förtrodd person enkelt sköta ärendena med en fullmakt. Den som ställer ut fullmakten bestämmer tidsperioden samt vilka ärenden som får uträttas med fullmakt. Suomi.fi-fullmakterna är också lätta att annullera.

Webbtjänsten Suomi.fi gör det möjligt att ge elektroniska fullmakter och ta emot myndighetsmeddelanden i elektroniskt format i stället för på papper per post.

Finlands apotekareförbund

Finlands apotekareförbund (www.apteekkariliitto.fi) är ett förbund som representerar privata apotek. Apotekarförbundet utvecklar etisk och professionell apoteksverksamhet som en del av hälsovården och producerar tjänster som stöder medlemmarnas verksamhet.

Nyckelord

Kontakter

Upplysningar till medierna:


Befolkningsregistercentralen, Timo Salovaara, tfn 0295 535 303, fornamn.efternamn[at]vrk.fi


Apotekarförbundet, Iiro Salonen, tfn 041 436 1517, fornamn.efternamn[at]apteekkariliitto.fi

Om

Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto
Lintulahdenkuja 2
00530 HELSINKI

0295 536 000 (vaihde)https://dvv.fi

Befolkningsregistercentralen förverkligar en nationella servicearkitektur tillsammans med finansministeriet. Ämbetsverkets uppgift är att främja det digitala samhället genom att producera och utveckla stödtjänster för e-tjänster för medborgare och den offentliga förvaltningen. Dessutom är Befolkningsregistercentralen befolkningsdatasystemets registerförare tillsammans med magistraterna. Ämbetsverket upprätthåller och utvecklar befolkningsdatasystemet, dess uppgifter och uppgifternas riktighet samt den certifierade elektroniska kommunikationen. Befolkningsregistercentralen erbjuder befolkningsdatasystemets informationstjänster och certifikattjänster samt tar hand om valuppgifter. www.vrk.fi

Följ Digi- ja väestötietovirasto

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto

Suomi.fi-mobiilisovellus uudistuu 22.4.2024 – Katso miten muutos vaikuttaa sinuun!17.4.2024 15:05:00 EEST | Tiedote

Suomi.fi-mobiilisovelluksen uudet Android- ja iOS-versiot julkaistaan 22.4.2024. Uudistuksen myötä sovelluksen ulkonäkö ja toiminnallisuudet uudistuvat. Uudessa Suomi.fi-mobiilisovelluksessa on parannettu muun muassa sovelluksen käytettävyyttä, saavutettavuutta ja navigaatiorakennetta. Kun uusi sovellus on julkaistu, vanhojen sovellusversioiden käyttäminen ei ole enää mahdollista.

The new versions of Suomi.fi mobile application will be launched 22.4.2024: See how the change affects you!17.4.2024 15:05:00 EEST | Press release

The new Android and iOS versions of the Suomi.fi mobile application will be launched 22.4.2024. As a result of the update, the appearance and functionalities of the application will change. The new application has improved usability, accessibility and navigation structure. Once the new application is published, it will no longer be possible to use older versions of the application.

Digihumaus-rapporten 2024: Åldrande och mångfald driver på förvaltningen, men man måste satsa mer på digital infrastruktur än i nuläget11.4.2024 12:15:00 EEST | Tiedote

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har idag publicerat en ny Digihumaus-rapport. I rapporten analyseras förändringar i Finlands befolkning och deras betydelse för den offentliga förvaltningen. Rapporten är en fortsättning på Digihumaus-rapporterna som publicerats under de fyra senaste åren. I rapporten har temat delats in i fyra undertrender: åldrande, invandring, differentiering av områden och mångfald.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye