Elina Annolan esikoisromaanissa jokainen etsii onneaan kesäisen Helsingin pehmeissä illoissa

Elina Annolan esikoisromaanissa Kunnes kukkivat puut nuori opettaja Emilia tavoittelee täyttä elämää riuhtaisemalla itsensä irti menneestä ja heittäytymällä rohkeasti uuteen. Annolalta ilmestyy loppuvuodesta myös toinen romaani.

Tästä kesälomasta tulisi uusi, puhdas alku. Emilia saisi unelmiensa parisuhteen, auringonhehkuiset illat Helsingin rantakallioilla, ystävät. Töihin palattuaan hän kertoisi kaikesta opettajainhuoneessa, mutta nyt, nyt kesä poreilee suussa, hehkuu mandariininpunaisena hymynä huulilla, syttyy sähähtäen iloa rätiseviksi hetkiksi. Ja kesä jatkuu. Kesä.

Huolettoman lomatunnelman katkaisee äidin puhelinsoitto. Auri-täti on kuollut. Emilia tuskin muistaa omituista Auria, mutta hautajaismatka vie hänet takaisin juurilleen Pohjanmaalle, mummolan mansikkamaille ja Aurin elämään. Liian lähelle. Tapahtumiin, joita eivät edes valtoimenaan kukkivat omenapuut pysty muuttamaan kauniiksi muistoiksi.

”Emilia oli oppinut, millaiset asetukset kuvankäsittelyohjelmasta tuli valita, jos halusi feediinsä lempeää tulta, kepeyttä, iltaruskoa ja aamunkajoa, kalliolla ruskeiksi paahtuneita käsivarsia ja hiuksia, jotka tuoksuivat halvalta omenankukkashampoolta ja siltä, että joku poltti pilveä. Ystäviä ja ympäriinsä pirskovaa rakkautta, suin päin hullaannuttavaa paloa, unohtumattomiksi luultuja hetkiä. Naurua. Hetkiä, joista riitti kerrottavaa. Mahdollisuuksia, aina vain mahdollisuuksia. Tästä eteenpäin kaikki Emilian kuvat olisivat sellaisia, onnellisia. Uusi alku, Emilia kirjoitti ja julkaisi kuvan.” – Sitaatti romaanista

Elina Annola (s. 1985) on helsinkiläinen äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja, jonka juuret ovat Etelä-Pohjanmaalla ja lapsuusmaisemat Laihian lakeuksilla. Hänen toinen romaaninsa Kaikki lokakuun taivaat julkaistaan lokakuussa. Luku- ja kirjoitusharrastusten lisäksi Annola viettää aikaansa lenkkipoluilla, joilla seurana juoksentelee toisinaan myös parsonrussellinterrieri Ryyti.

Elina Annola (kuva: Uupi Tirronen)

Bazar Kustannus on vuonna 2002 perustettu yleiskustantamo, joka on osa Werner Söderström Osakeyhtiötä. Bazar julkaisee vuosittain noin 70 uutta kotimaista ja käännettyä kauno- ja tietokirjaa.

Hautalehto-dekkareistaan tunnetun Christian Rönnbackan uuden Henna Björk -sarjan avausosa on ilmestynyt13.5.2022 09:31:40 EEST | Tiedote

Henna Björk: Isku -romaani aloittaa tiheätunnelmaisen dekkarisarjan, jossa supo lyö kansainvälisen rikollisjärjestön rattaisiin kovan kapulan, nuoren irakilaissuomalaisen poliisin Henna Björkin. Christian Rönnbacka on tullut tunnetuksi jo yhdeksänteen osaan ehtineestä Hautalehto-dekkarisarjastaan, jonka neljännestä kirjasta on kuvattu suuren suosion saanut Hautalehto: Kylmä syli -tv-sarja. Rönnbackan kirjoja on myyty kaikkiaan jo yli 350 000 kappaletta.