Elina Sojonen johtavaksi asiantuntijaksi Akavaan

Valtiotieteiden maisteri Elina Sojonen on valittu koulutuspolitiikan johtavaksi asiantuntijaksi pääasiallisina vastuualueinaan jatkuva oppiminen ja ammattikorkeakoulupolitiikka. Tehtävä kuuluu Akavan vaikuttamisen toimintoon.

Elina Sojonen on työskennellyt yhteiskunnallisen vaikuttamisen ja koulutuspolitiikan asiantuntijatehtävissä. Tällä hetkellä hän työskentelee Suomen Tekstiili & Muoti ry:ssä, vastuullaan koulutuksen kehittäminen ja vetovoima. Vuosina 2009–2017 hän työskenteli Vihreiden eduskuntaryhmässä poliittisena sihteerinä vastuualueinaan erityisesti koulutuspolitiikka sekä sosiaali- ja terveyspolitiikka.

– Jatkuva oppiminen on suomalaisen koulutuksen seuraava suuri muutos, joka vertautuu laajuudessaan peruskoulu-uudistukseen. Suomessa tarvitaan jatkuvan oppimisen järjestelmä, joka on joustava ja monimuotoinen. Odotan jo innolla, että pääsen mukaan toteuttamaan tätä muutosta, Sojonen sanoo.

– Osaaminen ja koulutuspolitiikka ovat Akavan vaikuttamistoiminnan ytimessä. On hienoa, että Elina Sojonen tuo uutta osaamista Akavaan ja vahvistaa nykyistä asiantuntemustamme koulutuspolitiikassa, toteaa johtaja Pekka Piispanen.

Elina Sojonen aloittaa Akavassa 14. tammikuuta.

Akava: Tohtorien työllistyminen monipuolistuu, mutta uraohjaukselle on kysyntää13.2.2019 08:00:30Tiedote

Akava ja Tieteentekijöiden liitto korostavat, että tohtorien osaamista on hyödynnettävä laajasti yhteiskunnassa. Tohtorikoulutettujen työllistymismahdollisuuksia pitää määrätietoisesti kehittää nykyistä monipuolisemmaksi. Esimerkiksi yhä useammalla yrityksessä tutkimus- ja kehittämistyötä tekevällä tulisi olla tutkijan koulutus sekä yhteydet yliopistoihin ja tieteellisiin, kansainvälisiin verkostoihin. Lisäksi tieteentekemisen edellytyksiä on parannettava.

Akava: Työterveyshuoltoon pätevöitymisen kustannukset pois opiskelijan vastuulta11.2.2019 13:04:30Tiedote

Akava esittää yhdessä Suomen Fysioterapeuttien, Suomen Psykologiliiton ja Suomen Työterveyshoitajaliiton kanssa, että työterveyshuollon pätevöitymiskoulutuksen kustannusten maksurasitus siirretään opintojen suorittajalta yhteiskunnan vastuulle. Akava Worksin kyselyyn vastanneista työterveyshuollon ammattihenkilöistä ja asiantuntijoista noin joka kolmas oli maksanut työterveyshuoltoon pätevöittävän opintokokonaisuutensa itse.

Työmarkkinakeskusjärjestöt Jyväskylässä: Osaaminen takaa Suomen menestyksen24.1.2019 17:00:00Tiedote

Työmarkkinakeskusjärjestöjen (EK, KT, SAK, Akava ja STTK) mielestä seuraavan hallituksen on nostettava osaaminen ja koulutus kärkiteemoiksi. Osaava työvoima on Suomen menestyksen paras takuu. Aihetta käsitellään Jyväskylässä järjestettävässä Ääni työlle -kiertueen tilaisuudessa, jossa aiheena on osaava työvoima ja koulutus. Kiertue vierailee alkuvuoden aikana yhdellätoista paikkakunnalla.