Elina Sojonen johtavaksi asiantuntijaksi Akavaan

Valtiotieteiden maisteri Elina Sojonen on valittu koulutuspolitiikan johtavaksi asiantuntijaksi pääasiallisina vastuualueinaan jatkuva oppiminen ja ammattikorkeakoulupolitiikka. Tehtävä kuuluu Akavan vaikuttamisen toimintoon.

Elina Sojonen on työskennellyt yhteiskunnallisen vaikuttamisen ja koulutuspolitiikan asiantuntijatehtävissä. Tällä hetkellä hän työskentelee Suomen Tekstiili & Muoti ry:ssä, vastuullaan koulutuksen kehittäminen ja vetovoima. Vuosina 2009–2017 hän työskenteli Vihreiden eduskuntaryhmässä poliittisena sihteerinä vastuualueinaan erityisesti koulutuspolitiikka sekä sosiaali- ja terveyspolitiikka.

– Jatkuva oppiminen on suomalaisen koulutuksen seuraava suuri muutos, joka vertautuu laajuudessaan peruskoulu-uudistukseen. Suomessa tarvitaan jatkuvan oppimisen järjestelmä, joka on joustava ja monimuotoinen. Odotan jo innolla, että pääsen mukaan toteuttamaan tätä muutosta, Sojonen sanoo.

– Osaaminen ja koulutuspolitiikka ovat Akavan vaikuttamistoiminnan ytimessä. On hienoa, että Elina Sojonen tuo uutta osaamista Akavaan ja vahvistaa nykyistä asiantuntemustamme koulutuspolitiikassa, toteaa johtaja Pekka Piispanen.

Elina Sojonen aloittaa Akavassa 14. tammikuuta.

Akava: Työttömänä opiskelu helpottuu – työttömyysturvalain muutos tervetullut10.12.2018 10:07Tiedote

Akava on erittäin tyytyväinen eduskunnan hyväksymään lainmuutokseen, jolla helpotetaan työttömänä opiskelua. Työttömyysturvalain muutoksen jälkeen työtön voi opiskella lyhytkestoisia opintoja nykyistä vapaammin. Näiden enintään kuuden kuukauden mittaisten opintojen on oltava ammatillisia valmiuksia tai yrittäjyyden edellytyksiä parantavia. Opiskelu ei kuitenkaan siirrä työnhakijaa syrjään työmarkkinoilta, vaan hänen on opintojen ohessa haettava töitä ja otettava vastaan työtä normaaliin tapaan. Hänellä on kuitenkin enemmän valinnanvapautta opintojen suhteen.

Akava: Nykyisen ansiosidonnaisen työttömyysturvan järjestämisen vaihtoehdot olisivat kalliita30.11.2018 10:57Tiedote

Akava puolustaa nykyistä ansiosidonnaisen työttömyysturvan järjestämistapaa. Se kannustaa jokaista palkansaajaa hankkimaan itselleen ansioihin perustuvan turvan työttömyyden varalle. Selvitysmies Mauri Kotamäki pohti raportissaan ”Kohti vakuuttavampaa ansioturvaa” kolmea vaihtoehtoa yleisen ansiosidonnaisen työttömyysturvan toteuttamiseksi. Hän luovutti sosiaali- ja terveysministeriön toimeksiannosta laatimansa raportin ministeri Pirkko Mattilalle tänään.