Elinkeinoelämän järjestöt: Puoliväliriihessä kivet poistettava yritysten koronaloikan edestä

Suomalaisten yritysten pitää päästä kiihdyttämään vauhtia jo lähikuukausina, muuten maamme uhkaa jäädä jälkeen Euroopan elpyvän talouskasvun imusta, elinkeinoelämän järjestöt vaativat.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Liisa Takala.

Elinkeinoelämän keskusliitto EK, Keskuskauppakamari, Perheyritysten liitto ja Suomen Yrittäjät vaativat puoliväliriihessä päätöksiä uudistuksista, jotta Suomi olisi parempi ympäristö yrityksille työllistää ja investoida.

– Vaurautta ja hyvinvointia syntyy, kun yritykset investoivat ja luovat työpaikkoja. Siksi yrityksiä pitää kannustaa rakenteiden rohkealla uudistamisella. Tarvitsemme uudistusten koronaloikan, Perheyritysten liiton toimitusjohtaja Auli Hänninen vaatii.

Mitä paremmin yritykset pääsevät kasvun imuun, sitä paremmin myös työllisyys kohenee.

– Kaikki mahdolliset kivet on poistettava yritysten kasvun tieltä. Hallituksella on vastuu työllisyysasteen nostamisesta. Pitää toteuttaa aitoja ja vaikuttavia työmarkkinauudistuksia eikä lykätä niitä. Kehysriihi ei saa olla asioiden siirtoriihi, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Järjestöjen mielestä esimerkiksi TE-palveluiden siirto kunnille ei ole rakenteellinen työmarkkinauudistus, joka luo uusia työpaikkoja. Järjestöt ovat erittäin huolissaan mahdollisen muutoksen vaikutuksista palveluihin tilanteessa, jossa talouden kasvu kiihtyy ja eri puolilla maata on pulaa työvoimasta.

Järjestöjen mukaan hallituksen pitää toteuttaa puoliväliriihessä rakenteellisia uudistuksia, panostaa tutkimukseen ja tuotekehitykseen ja palata kehyksiin vuonna 2022. Velkapolitiikka ei voi jatkua koronan jälkeen. Suomalainen hyvinvointimalli on uhattuna ilman uudistuksia.

Julkisia investointeja tutkimukseen ja tuotekehitykseen tarvitaan, mutta järjestöjen mielestä niitä ei voi rahoittaa velkaantumalla entistä enemmän.

– Hallituksen pitää kehitysriihessä varmistaa päätöksillä T&K-rahoituksen jatkuvuus. Suomen tulevaisuuden kasvu edellyttää rahoituksen kasvupolkua kohti neljän prosentin osuutta bruttokansantuotteesta. Sillä tuettaisiin ja kannustettaisiin yritysten uudistumista, EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies toteaa.

Velkaantumisesta ei saa tulla uutta normaalia, järjestöt varoittavat. Vastuulliseen taloudenpitoon pitää palata heti kun kokonaistilanne sen sallii.

– Hallituksen on palattava ensi vuodesta lähtien alkuperäiseen menokehykseen ja uudelleenkohdistettava varat sieltä. Pelkkä suunniteltu kestävyystiekartta vuosikymmenen loppuun ei kohenna taloutta yhdelläkään sentillä. On siirryttävä puheista tekoihin, Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi sanoo.

Lisätietoja:

Jyri Häkämies, toimitusjohtaja, Elinkeinoelämän keskusliitto, p. 040-8417779, jyri.hakamies@ek.fi

Auli Hänninen, toimitusjohtaja, Perheyritysten liitto, p. 0400-415230, auli.hanninen@perheyritys.fi

Juho Romakkaniemi, toimitusjohtaja, Keskuskauppakamari, p. 0400-505269, juho.romakkaniemi@chamber.fi

Mikael Pentikäinen, toimitusjohtaja, Suomen Yrittäjät, p. 040-5041944, mikael.pentikainen@yrittajat.fi

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Liisa Takala.

Keskuskauppakamarin EU-katsaus: Elpymispaketti tuo vauhtia Suomen taloudelle7.5.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Suomikin häviää, jos EU:n elpymistoimet epäonnistuvat tai menevät vanhojen velkojen maksuun talouden uudistamisen sijasta. Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori korostaa, että Suomi kärsisi EU:n elpymispaketin ja samalla EU:n budjetin kaatumisesta. Oikein toteutettuna EU:n paketti tuo vauhtia Suomenkin talouteen. Kauppakamarin selvityksen mukaan lähes 50 prosenttia vientiyrityksistä uskoo sen tuovan uusia vientikauppoja EU-maista.

Selvitys: Yritysten tietoisuus ilmoituskanavista on edelleen heikkoa – vain puolet kyselyyn osallistuneista on ottanut kanavan käyttöönsä6.5.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

EU-direktiivi velvoittaa, että jatkossa kaikilla yli 50 hengen yrityksillä ja organisaatioilla on oltava käytössään ilmoituskanava. Vaikka ilmoituskanavat ovat tulossa laajasti pakolliseksi, on yritysten tietoisuus lainsäädännöstä edelleen heikkoa. Keskuskauppakamarin ja Bonfide Oy:n tekemän selvityksen mukaan vasta noin puolet 143:sta kyselyyn vastanneesta yrityksestä on reagoinut lainsäädäntöön ja ottanut ilmoituskanavan käyttöönsä.

Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskuri: Hallitus on 127 000 työllisen päässä tavoitteestaan4.5.2021 09:18:56 EEST | Tiedote

Työllisyys on nyt 127 000 työllisen päässä hallituksen asettamasta tavoitteesta. Luvut käyvät ilmi Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskurista, jossa seurataan työllisyystavoitteen etenemistä. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäen mukaan työllisyysasteen tulisi olla selvästi korkeampi. Tämä ei valitettavasti kehysriihessä onnistunut.

Keskuskauppakamari: Talouden iso kuva huolettaa - kehysriihessä hyviäkin linjauksia30.4.2021 11:06:17 EEST | Tiedote

Huoli talouden isosta kuvasta kasvaa kehysriihen päätösten myötä entisestään. Puheista huolimatta velkaantumista kasvatetaan päätösperäisesti ja avoimen sektorin julkista taloutta vahvistaen. Aitojen rakenteellisten työllisyystoimien vaikutukset jäävät vähiksi. Keskuskauppakamari näkee kehysriihen linjauksissa kuitenkin myös hyviä elementtejä Suomen pitkän tähtäimen menestyksen rakentamiseen. Tällainen on esimerkiksi tavoitteellinen kansainvälisten osaajien saaminen Suomeen.