Elinkeinoelämän luottamus jatkoi laskuaan toukokuussa

"Toukokuussa yrityskentän luottamus säilyi odottavalla kannalla. Ainoastaan rakentamisessa tultiin selvemmin alaspäin. On luontevaa, että rakennusalalla pitkän noususuhdanteen sovittaminen voimakkaaseen kustannusten nousuun on vaikea yhtälö", EK:n johtaja Sami Pakarinen toteaa.

Teollisuusyritysten luottamus laski toukokuussa hieman. Saldolukema oli +13, kun edelliskuun tarkistettu lukema oli +14. Luottamusindikaattori on pitkän aikavälin keskiarvoa korkeammalla, joka on +1.

Rakennusyritysten luottamus jatkoi laskuaan toukokuussa. Luottamusindikaattorin saldoluku oli -15 pistettä, joka on 11 pistettä vähemmän kuin huhtikuussa. Indikaattorin pitkän aikavälin keskiarvo on -6.

Palveluyritysten luottamusindikaattori laski toukokuussa hieman. Saldolukema oli +9 pistettä, joka on pisteen verran vähemmän kuin huhtikuun tarkistettu lukema. Luottamus on yhä lähellä pitkän aikavälin keskiarvoa, joka on +12.

Vähittäiskaupan luottamus pysyi ennallaan toukokuussa. Luottamusindikaattorin uusin pisteluku oli +0. Luottamusindikaattori on nyt lähellä pitkän aikavälin keskiarvoa, joka on -1.

”Vaikeasta toimintaympäristöstä huolimatta yritysten tilanne on kokonaisuutena vielä kantanut kuluttajien epävarmuutta paremmin. Suunta on kuitenkin selvästi hidastumaan päin, kuten on nähtävissä myös tuoreimmista talousennusteista", Pakarinen jatkaa.

Luottamusindikaattori, toukokuu 2022
Luottamusindikaattorin keskeiset tulokset animaationa

Lisätietoja:
johtaja Sami Pakarinen, p. 050 343 4337

MEDIAKUTSU 21.6.: EU:n huippukokous  – agendalla Euroopan uusi suunta20.6.2022 08:14:00 EEST | Tiedote

Aika: ti 21.6. klo 9–10 (Suomen aikaa) Toteutus: Teams Hyvä toimitus / toimittaja Eurooppa hakee uutta asentoa muuttuneessa maailmantilanteessa. Venäjän sotaan liittyvän kriisireagoinnin rinnalla kasvavat paineet uudistaa pysyvämmin unionin päätöksentekoa ja toimivaltaa. EU:n toukokuussa päättynyt tulevaisuuskonferenssi on herättänyt keskustelun jopa EU:n perussopimuksen avaamisesta. Näistä lähtökohdista on kiinnostavaa seurata EU:n päämiesten huippukokousta Brysselissä 23. – 24.6., jossa agendalla on EU:n tulevaisuuden visiointi. Tervetuloa kuulemaan EK:n johtavan asiantuntijan Janica Ylikarjulan arvioita erityisesti Suomen elinkeinoelämän näkökulmasta: Mitkä ovat isoimmat haettavat reformit? Mistä syntyy eniten ristivetoa? Miten uudistusprosessi etenee? Onko perussopimuksen avaaminen realistista? Miten EU:n jäsenmaiden valtasuhteet ovat muuttuneet? Kuka johtaa EU:ta? Säilyykö Ranskan johtoasema, löytääkö Saksa roolinsa, mitä Italia hakee? Kuinka Suomi asemoituu uudessa tilanteessa? E