Elinkeinoelämän luottamus jatkoi luisuaan kesäkuussa

”Kesäkuu oli neljäs perättäinen laskukuukausi elinkeinoelämän luottamuksessa. Luottamuksen lasku tapahtuu nyt hyvin eri tavalla kuin koronassa, jolloin palvelut rysähtivät kerralla alas. Nyt edetään perinteisempään tapaan rauhallisemmin ja vastaavasti rakentaminen edellä”, sanoo EK:n johtaja Sami Pakarinen.

Teollisuusyritysten luottamus laski kesäkuussa hieman. Saldolukema oli +10, kun edelliskuun lukema oli +13. Luottamusindikaattori on pitkän aikavälin keskiarvoa korkeammalla, joka on +1.

Rakennusyritysten luottamus jatkoi laskuaan kesäkuussa. Luottamusindikaattorin saldoluku oli -18 pistettä, mikä on kolme pistettä vähemmän kuin toukokuussa. Indikaattorin pitkän aikavälin keskiarvo on -6.

Palveluyritysten luottamusindikaattori nousi kesäkuussa aavistuksen. Saldolukema oli +11 pistettä, joka on kaksi pistettä enemmän kuin toukokuussa. Luottamus on lähellä pitkän aikavälin keskiarvoa, joka on +12.

Vähittäiskaupan luottamus laski kesäkuussa. Luottamusindikaattorin uusin pisteluku oli -3, joka on kolme pistettä vähemmän kuin toukokuussa. Luottamusindikaattori on nyt alle pitkän aikavälin keskiarvon, joka on -1.

”Kun näköpiirissä on talouden heikentyminen ja riskit heikommalle kehitykselle ovat ilmeisiä, on mielenkiintoista nähdä, millaisessa tunnelmassa lomakauden jälkeen lähdetään kohti loppuvuotta. Vaikka alkuvuosi oli toimintaympäristön ennakoitavuuden kannalta vaikea, on loppuvuodesta voimakas kustannusten nousu konkretisoitumassa entisestään. Kuinka tässä yritykset ja yrittäjät pärjäävät on iso kysymys koko Suomen taloudelle”, Pakarinen päättää.

Luottamusindikaattori, kesäkuu 2022
Luottamusindikaattorin keskeiset tulokset animaationa