Elinkeinoelämän luottamus laski selvästi elokuussa

"Yritysten luottamus jatkoi odotetustikin laskuaan. Erityisesti kuluttajaa lähellä oleva vähittäiskauppa koki hyvin selvän pudotuksen edelliskuukaudesta. Myös palvelualoilla suhdanneodotukset synkkenivät selvästi. Sen sijaan rakentamisessa otettiin nyt vaihteeksi happea, kun luottamus tuli pitkästä aikaa hieman ylöspäin. Silti Suomessa rakentamisen luottamus on EU-maiden heikoimpien joukossa", sanoo EK:n johtaja Sami Pakarinen.

Teollisuusyritysten luottamus laski elokuussa. Saldolukema oli +2, kun edelliskuun lukema oli +5. Luottamusindikaattori on nyt lähellä pitkän aikavälin keskiarvoa, joka on +1.

Rakennusyritysten luottamus nousi elokuussa. Luottamusindikaattorin saldoluku oli -16 pistettä, mikä on viisi pistettä enemmän kuin heinäkuussa. Indikaattorin pitkän aikavälin keskiarvo on -6.

Palveluyritysten luottamusindikaattori laski elokuussa. Saldolukema oli +2 pistettä, joka on seitsemän pistettä vähemmän kuin tarkistettu lukema heinäkuussa. Luottamus on alle pitkän aikavälin keskiarvon, joka on +12.

Vähittäiskaupan luottamus laski elokuussa paljon edelliskuusta. Luottamusindikaattorin uusin pisteluku oli -19, kun tarkistettu saldoluku oli heinäkuussa -3. Luottamusindikaattori on nyt selvästi alle pitkän aikavälin keskiarvon, joka on -1.

”Valitettavasti merkkejä paremmasta ei ole vieläkään nähtävissä. Euroopassa käynnissä oleva sota, voimakas energian hintojen nousu sekä ilmastonmuutoksesta johtuvat ilmiöt heijastuvat negatiivisesti myös talouteen. Keskeisimmän vientimarkkinan vaikeudet alkavat heijastua Suomessakin, eritoten teollisuudessa”, Pakarinen toteaa.

Luottamusindikaattori, elokuu 2022
Luottamusindikaattorin tulokset animaationa

Lisätietoja:
Sami Pakarinen, johtaja, p. 050 343 4337

EMBARGO 30.11. KLO 17: Porvarihallitus nähdään parhaimpana hallituspohjana30.11.2022 17:00:00 EET | Tiedote

EK:n Taloustutkimuksella teettämän kyselyn mukaan seuraavaksi hallituspohjaksi suurimman kannatuksen kerää porvarihallitus. Kokoomuksen, perussuomalaisten ja keskustan johdolla koottava porvarihallitus saa mittauksessa 28 prosentin kannatuksen. Nykyinen punavihreä hallituspohja (21%) sekä kokoomuksen ja SDP:n johdolla koottava sinipunahallitus (20%) saavat keskenään lähes yhtä suuren kannatuksen.

Elinkeinoelämän luottamus laski marraskuussa28.11.2022 08:00:22 EET | Tiedote

”Yritysten luottamuksen luisuminen kielii talouden laaja-alaisesta hidastumisesta. Teollisuudessa tilauskannat putosivat jo nyt alle normaalina pidetyn tason ja rakentamisessa taiteillaan korkojen noustessa nopeasti. Palveluissa aktiviteettia on vielä riittänyt, vaikka luottamus tulikin alaspäin. Palveluilla on iso merkitys työllisyyden kannalta, mikä taas heijastuu vastaavasti suoraan vähittäiskauppaan, jossa luottamus nousi marraskuussa ainoana päätoimialoista”, sanoo EK:n johtaja Sami Pakarinen.