ELINKEINOELÄMÄN VALTUUSKUNTA EVAN JOHTAJA VAIHTUU

Elinkeinoelämän valtuuskunta Evan johtaja vaihtuu. Nykyinen johtaja Matti Apunen, 58, on ilmoittanut irtautuvansa Evasta helmikuun lopussa.

”Olen ollut alusta saakka sitä mieltä, että Evan kaltainen think tank on organisaatio, jonka on säännöllisesti syytä luoda itsensä uudelleen. Tämä koskee tietenkin myös johtoa. Olen tämän monissa keskusteluissa ilmaissut.

Olen tehnyt tätä työtä kahdeksan vuotta ja sinä aikana olemme uudistaneet Evan toimintatapoja ja profiilia. Olemme halunneet antaa selkeän äänen ja muodon talousliberalismille ja vapaasti hengittävälle markkinataloudelle, joka ajaa esteetöntä kilpailua ja jahtaa ajokoirana markkinahäiriöitä”, Apunen sanoo.

”Tämä on kiinnostava ja etuoikeutettu työ. Arvokkain työsuhde-etuni on ollut mahdollisuus päivittäin keskustella, väitellä ja tehdä yhteistyötä Evan ja sen sisaryhteisön Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etlan tutkijoiden, tekijöiden ja taustavaikuttajien kanssa.”

”Matti Apunen on tehnyt arvokasta työtä markkinatalouden uskottavana puolustajana. Hallituksen puolesta suuri kiitos Matille kahdeksasta vuodesta”, sanoo Etla-Evan hallituksen puheenjohtaja Carl Haglund.

”Matti Apunen on nostanut Evan keskeiseksi yhteiskunnalliseksi keskustelijaksi. Hän on myös sparrannut Etlaa esittämään analyysinsa ymmärrettävällä tavalla. Olen nauttinut yhteistyöstä Matin kanssa yhteiset seitsemän vuotta”, toteaa Etla-Evan toimitusjohtaja Vesa Vihriälä.

Vuonna 1974 perustettu Eva on puolueista riippumaton ajatuspaja. Sen tehtävänä on edistää Suomen pitkän aikavälin menestystä ja osallistua yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisuun selvityksillä ja politiikkasuosituksilla. Eva tuottaa raportteja, analyyseja, pamfletteja sekä muun muassa SPAM Apunen/Maliranta -podcastia.

Matti Apunen on toiminut aiemmin Aamulehden vastaavana päätoimittajana (2000–2010). Hän on mediassa usein nähty kommentaattori. Apusen ja Juha Vikmanin kirjoittama kirja ”Hyvä omistaja” ilmestyi viime keväänä.

hallituksen puheenjohtaja Carl Haglund: carl.haglund@eva.fi
johtaja Matti Apunen: matti.apunen@eva.fi tai 040 768 8778

Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA on elinkeinoelämän think tank, jonka tavoitteena on edistää suomalaisen yhteiskunnan pitkän aikavälin menestystä. EVA tuottaa tietoa ja näkemyksiä ajankohtaiseen julkiseen keskusteluun sekä esittää reformeja poliittisille päättäjille.

EVAn Arvo- ja asennetutkimus: Yhä useampi suomalainen pitää yrittäjien menestymistä hyvänä asiana koko yhteiskunnalle17.2.2024 08:00:00 EET | Tiedote

Selvä enemmistö suomalaisista (58 %) pitää ”yrittäjien vaurastumista vain hyvänä asiana, sillä samalla nousee muidenkin elintaso”. Samalla yrittäjien oma arvio yrittäjäriskistä on synkistynyt: kaksi kolmesta yrittäjästä (66 %) yhtyy väitteeseen yrittäjyyden liian suurista kustannuksista ja riskeistä, selviää EVAn Arvo- ja asennetutkimuksesta.