Elintarvikealan vuosi käynnistyy ensimmäistä kertaa viennin viikolla ja juuri julkaistun vientipolun voimalla!

Yksi suomalaisen elintarvikealan keskeisimmistä haasteista on kotimarkkinakeskeisyys, joka viennin viikolla halutaan murtaa. MTK ja Aava & Bang Oy:n Iskussa maailmalle -kasvuohjelma ovat mallintaneet elintarvikealan vientipolun yritysten kasvun moottoriksi. 14.1. julkaistavalla vientipolulla halutaan selkeyttää monivaiheista viennin kokonaisuutta. Kansainvälistymisen mahdollisuuksia korostava viikko huipentuu 17.1. käynnistyviin Grüne Woche -messuihin Saksassa.

Suomalaisella elintarvikealalla on paljon vahvuuksia kansainvälistymistä ajatellen. Viennin kokonaisprosessi on kuitenkin monivaiheinen ja epäselvyys askelmerkeistä sekä auttavista tahoista on hidastanut vientiin ryhtymistä ja viennissä onnistumisen mahdollisuuksia.

MTK ja Aava & Bang Oy:n Iskussa maailmalle -kasvuohjelma ovat mallintaneet ensimmäistä kertaa viennin kokonaisuuden selkeäksi, visuaaliseksi ja mahdollisuuksia avaavaksi työkaluksi. –Vientipolku auttaa yrityksiä konkretisoimaan viennin askelmerkkejä sekä saamaan viennistä konkreettisia euroja. Polku on mallinnettu sellaiseksi, että se auttaa myös pidemmällä olevia yrityksiä kirkastamaan omaa toimintaansa, sanoo MTK:n vientijohtaja Thimjos Ninios.

–Pilotoinnista saatujen palautteiden pohjalta vientipolku tuo lisäarvoa erityisesti viennin eri vaiheiden selkeyttämiseen. Kokonaiskuvan ymmärtäminen tuo ryhtiä yrityksen viennin johtamiseen ja siten nopeuttaa etenemistä, painottaa Aava & Bangin liiketoimintajohtaja Vilja Laaksonen.

Tällä hetkellä vain 13-14 % suomalaisista elintarvikealan pk-yrityksistä toimii kansainvälisillä markkinoilla ja näilläkin yrityksillä viennin osuus liikevaihdosta on keskimäärin 5-10 %. Vientiviikon tavoitteena on vahvistaa suomalaisten elintarvikealan yritysten viennin mahdollisuuksia ja roolia kansainvälisillä markkinoilla. Vientiviikolla juhlistetaan näitä teemoja ja nostetaan esiin isoja ja pieniä viennin onnistumisia. Jokainen avattu ovi maailmalle on uusi viennin mahdollisuus.

Vientipolun löydät täältä ja se täydentyy maaliskuussa Iskussa maailmalle Grow Global -tapahtumassa julkaistavalla videolla.

Thimjos Ninios, vientijohtaja MTK, +358 45 264 7131
Mikaela Vuorisalmi, Projektikoordinaattori, RuoKasvu-hanke, +358 50 470 7982
Vilja Laaksonen, Liiketoimintajohtaja, Aava & Bang Oy, +358 50 347 2299

MTK haluaa, että kansan tahto suitsia kuntien pakkolunastuksia maakaupoissa tuodaan lainsäädäntöön – järjestön kuntavaaliohjelma muistuttaa, että maaseutu ja kaupungit tarvitsevat toinen toisiaan11.1.2021 12:32:39 EETTiedote

Yhä useammassa kunnassa on ryhdytty hyödyntämään pakkolunastusta raakamaan hankinnassa niin, että kunta tekee bisnestä maakaupoilla pakkolunastamalla maat niiden omistajalta ja myymällä ne sitten voitolla eteenpäin. Maaseudun Tulevaisuuden tänään julkaiseman kyselyn mukaan yli puolet suomalaisista rajoittaisi kuntien oikeutta pakkolunastuksiin. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK korostaa, että kuntien kaavoitusmonopoliin perustuvan, pakkolunastuksiin liittyvän bisneksen mahdollistavat lainsäädännölliset porsaanreiät on tukittava.

Kohti kiihkeää kuntavaalikevättä – MT:n ja MTK:n paneeli aloittaa kevään poliittisen keskustelun kuntavaalien lähestyessä maanantaina 11.1 klo 105.1.2021 13:39:26 EETKutsu

Tervetuloa seuraamaan neljän puolueen puheenjohtajan kuntavaalipaneelin videolähetystä maanantaina 11.1.2021 kello 10-11. Maaseudun Tulevaisuuden sekä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliiton järjestämään paneeliin osallistuvat perussuomalaisten Jussi Halla-Aho, vihreiden Maria Ohisalo, kokoomuksen Petteri Orpo ja keskustan Annika Saarikko. Esillä ovat ajankohtaisimmat politiikan käänteet sekä kuntavaalien kiintoisimmat aiheet rahan riittävyydestä, monipaikkaisesta elämästä ja pakkolunastuksista aina susiin asti.

Kiitos, kun valitset kotimaista - Maaseutunuorten joulutulet syttyvät teiden varsille tiistaina21.12.2020 08:00:00 EETTiedote

Perinteiset Maaseutunuorten joulutulet syttyvät teiden varsille tiistaina 22.12.2020 eri puolilla Suomea. Joulutulet ovat sydämellinen kiitos kuluttajille kotimaisista valinnoista. Kotimainen ruoka on vastuullinen, turvallinen ja työllistävä valinta. Erityisesti tänä vuonna niin suomalaisen ruuan kuin muidenkin kotimaisten tuotteiden merkitys on korostunut koronapandemian seurauksena. * - * - * Maaseutunuoret toivottavat joulumatkaajat lämpimästi tervetulleiksi joulunviettoon maaseudulle. Tunnelmalliset maaseutumatkailuyritykset tarjoavat maaseudun rauhaa rakastaville hyvää ruokaa, kiireetöntä yhdessäoloa ja puhdasta luontoa.