Elintarvikeketjun aktiivinen itsesääntely turvaa koko ketjun etua

Elintarvikeketjun hyviä kauppatapoja edistämään on perustettu elintarvikeketjun kauppatapalautakunta. Maataloudesta teollisuuden kautta ruokakauppaan ulottuvan elintarvikkeiden ketjun moitteeton toimivuus on myös kuluttajan etu. Lautakunta toimii Keskuskauppakamarin yhteydessä.

Aluksi lautakunnan toiminnan keskiössä on selvittää alan sopimuskäytäntöjä sekä tarvittaessa antaa lausuntoja ja suosituksia. Se voi myös järjestää alan sisäisiä keskustelu- ja koulutustilaisuuksia. Lautakunta on perustettu Elintarviketeollisuusliitto ry:n ja Päivittäistavarakauppa ry:n aloitteesta.

Elinkeinonharjoittaja, joka katsoo sopimuskumppaninsa rikkoneen hyvän kauppatavan periaatteita, voi maksutta pyytää lautakunnalta asiasta lausuntoa. Erityistä rekisteröintimenettelyä tai järjestön jäsenyyttä ei edellytetä. Sanktiona hyvän kauppatavan vastaiselle menettelylle on mainesanktio eli lausunnon julkaiseminen. Lisäksi lautakunta voi kehottaa periaatteita rikkonutta muuttamaan toimintaansa.

Asioiden käsittely lautakunnassa on luottamuksellista. Elinkeinonharjoittaja voi vapaamuotoisesti ja halutessaan nimettömästi lähettää tietoa alan kauppatapoihin liittyvistä epäkohdista sähköpostiosoitteeseen ekka@chamber.fi.

Itsesääntely on yritysten suosiossa sen nopeuden, joustavuuden ja kustannustehokkuuden vuoksi. Suuri osa elintarvikeketjun toimijoista on sitä mieltä, että sopimuskäytäntöjä on mahdollista kehittää vapaaehtoisin toimenpitein.

“Joustavuutensa ansiosta itsesääntely on lainsäädäntöä nopeampi tapa ratkaista kiistakysymyksiä. Ensimmäisen vuoden ajan elintarvikeketjussa toimivat yritykset tai niitä edustavat järjestöt voivat pyytää lausuntoa maksutta. Lautakunta on jo saanut ensimmäisen lausuntopyynnön”, lautakunnan sihteeri Paula Paloranta kertoo.

Lisätietoja:

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunnan verkkosivut: http://kauppakamari.fi/lautakunnat/elintarvikeketjun-kauppatapalautakunta/

Hyvän kauppatavan periaatteet:http://kauppakamari.fi/lautakunnat/elintarvikeketjun-kauppatapalautakunta/periaatteet/

Paula Paloranta, p. 09 4242 6212, paula.paloranta@chamber.fi

Valinnanvapaus on toteutettava – uudistus ei onnistu, jos maakunnat suojelevat omaa tuotantoaan15.12.2017 06:00Tiedote

Hallituksen lakiluonnos valinnanvapauslaiksi mahdollistaa pääosin sote-uudistukselle asetettujen tavoitteiden saavuttamisen. Keskuskauppakamarin johtajan Johanna Sipolan mukaan uudistuksen tavoitteiden toteutuminen kuitenkin vaarantuu, jos maakunnat suojelevat omaa tuotantoaan liiallisesti. “Uudistus on toteutettava nykyisen esityksen mukaan, sillä viivyttelyyn tai valinnanvapauden vesittämiseen ei ole varaa.”

Johtajakysely: Jatkuva kyky oppia, sosiaaliset taidot ja oma-aloitteisuus nuorten tärkeimmät taidot tulevaisuuden työelämässä12.12.2017 04:00Tiedote

Jatkuva kyky oppia uutta on nuorten ykköstaito tulevaisuuden työelämässä, kun kysytään johtajilta. Tärkeimpien taitojen kärkikolmikkoon kuuluvat myös sosiaaliset taidot ja oma-aloitteisuus. Kyselyyn vastasi 255 johtajaa, jotka osallistuivat tänä syksynä Tuhat nuorta johtajaa -kampanjaan. Kyseessä on kauppakamarien, nuorkauppakamarien ja YES-verkoston valtakunnallinen kampanja, joka yhdisti nuoren ja johtajan yhden työpäivän ajaksi.

Kauppakamari: Uskottavuus pelissä WTO-kokouksessa11.12.2017 10:08Tiedote

Uskottavuuden säilyttäminen on Maailman kauppajärjestö WTO:n ministerikokouksen keskeinen tavoite, Keskuskauppakamarin johtaja, Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja Timo Vuori arvioi kansainvälisen kaupan tilannetta. “Tahmea talouskasvu johti useissa maissa protektionismiin ja kaupan esteisiin. Tämä kehitys tuntuu jatkuvan talouden nousukaudesta huolimatta, vaikka kaupan esteiden määrä on puolittunut”, toteaa Vuori.

Nuoret naiset etenevät pörssiyhtiöiden johtoon – koulutustaustassa huomattavia eroja miehiin10.12.2017 07:00Tiedote

Naisten määrä suomalaisten pörssiyhtiöiden johdossa on noussut ennätyslukuihin, Tulevaisuus johtoryhmäpaikoilla näyttää valoisalta, sillä naisten osuus suomalaisten pörssiyhtiöiden johtoryhmissä kasvaa nuorissa ikäluokissa. Johtoryhmien naiset ovat keskimäärien miehiä koulutetumpia, mutta tutkintojen väliset erot ovat suuret. Diplomi-insinööritaustaiset naiset ovat pörssijohdossa aliedustettuina. Tiedot selviävät Keskuskauppakamarin naisjohtajaselvityksestä.

Liikenneselvitys: Tieverkon rapautuminen uhkaa miljardien eurojen kuljetuksia8.12.2017 01:00Tiedote

Juuri laadittu liikenneselvitys paljastaa tieverkolla liikkuvat raaka-aine- ja tavaravirrat sekä keskeisten toimialojen eniten käyttämät väylät. Tieverkko mahdollistaa miljardien vientitulot. Siksi korjausvelka on saatava kuriin kuljetuksille kriittisillä väylillä, kauppakamarit vaativat. Raaka-aineiden ja valmiiden tuotteiden kuljetusketjut mahdollistavat miljardien vientitulot Suomen eri osista. Eri toimialat käyttävät eri tavoin ja eri laajuudessa liikenneverkon eri osia, mutta verkolla kulkevat raaka-aineiden ja valmiiden tuotteiden tavaravirrat ovat Suomelle kriittisiä. Tieverkko toimitusketjujen mahdollistajana -selvitys antaa tietoa sekä massapohjaisista raaka-ainevirroista että valmiiden tuotteiden arvovirroista tieverkolla. Liikenteestä ja autoilusta kerätään huomattavan paljon enemmän rahaa kuin, mitä ohjautuu tienpitoon. Liikenteelle ohjattava rahoitustaso on jäänyt Tanskaa lukuun ottamatta selvästi muista Pohjoismaista jälkeen. Kauppakamarit vaativat korjausvelan laittamist