Elintarvikeketjun aktiivinen itsesääntely turvaa koko ketjun etua

Elintarvikeketjun hyviä kauppatapoja edistämään on perustettu elintarvikeketjun kauppatapalautakunta. Maataloudesta teollisuuden kautta ruokakauppaan ulottuvan elintarvikkeiden ketjun moitteeton toimivuus on myös kuluttajan etu. Lautakunta toimii Keskuskauppakamarin yhteydessä.

Aluksi lautakunnan toiminnan keskiössä on selvittää alan sopimuskäytäntöjä sekä tarvittaessa antaa lausuntoja ja suosituksia. Se voi myös järjestää alan sisäisiä keskustelu- ja koulutustilaisuuksia. Lautakunta on perustettu Elintarviketeollisuusliitto ry:n ja Päivittäistavarakauppa ry:n aloitteesta.

Elinkeinonharjoittaja, joka katsoo sopimuskumppaninsa rikkoneen hyvän kauppatavan periaatteita, voi maksutta pyytää lautakunnalta asiasta lausuntoa. Erityistä rekisteröintimenettelyä tai järjestön jäsenyyttä ei edellytetä. Sanktiona hyvän kauppatavan vastaiselle menettelylle on mainesanktio eli lausunnon julkaiseminen. Lisäksi lautakunta voi kehottaa periaatteita rikkonutta muuttamaan toimintaansa.

Asioiden käsittely lautakunnassa on luottamuksellista. Elinkeinonharjoittaja voi vapaamuotoisesti ja halutessaan nimettömästi lähettää tietoa alan kauppatapoihin liittyvistä epäkohdista sähköpostiosoitteeseen ekka@chamber.fi.

Itsesääntely on yritysten suosiossa sen nopeuden, joustavuuden ja kustannustehokkuuden vuoksi. Suuri osa elintarvikeketjun toimijoista on sitä mieltä, että sopimuskäytäntöjä on mahdollista kehittää vapaaehtoisin toimenpitein.

“Joustavuutensa ansiosta itsesääntely on lainsäädäntöä nopeampi tapa ratkaista kiistakysymyksiä. Ensimmäisen vuoden ajan elintarvikeketjussa toimivat yritykset tai niitä edustavat järjestöt voivat pyytää lausuntoa maksutta. Lautakunta on jo saanut ensimmäisen lausuntopyynnön”, lautakunnan sihteeri Paula Paloranta kertoo.

Lisätietoja:

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunnan verkkosivut: http://kauppakamari.fi/lautakunnat/elintarvikeketjun-kauppatapalautakunta/

Hyvän kauppatavan periaatteet:http://kauppakamari.fi/lautakunnat/elintarvikeketjun-kauppatapalautakunta/periaatteet/

Paula Paloranta, p. 09 4242 6212, paula.paloranta@chamber.fi

International Arbitration Conference HIAD 2018: Shaping the Future of International Arbitration24.5.2018 17:15Tiedote

Helsinki International Arbitration Day (HIAD 2018) was held today, 24 May 2018, in the Finnish capital on the topic ‘Shaping the Future of International Arbitration’. The seminar, now in its seventh edition, gathered leading international arbitration experts from Finland and around the world to discuss about the future of international arbitration and how dispute resolution can be tailored to continue to meet the users' expectations of speed, efficiency and use of technology.

Kansainvälinen välimiesmenettelytapahtuma HIAD 2018: Muutoksen tuulia välimiesmenettelyssä24.5.2018 17:15Tiedote

Helsinki International Arbitration Day (HIAD 2018) kokosi torstaina 24.5.2018 jo seitsemättä kertaa kansainvälisen välimiesmenettelyn huippunimet Helsinkiin. Päivän teema “Shaping the Future of International Arbitration” keskittyi välimiesmenettelyn tulevaisuuteen ja siihen, miten käyttäjien toiveisiin menettelyjen nopeudesta, tehokkuudesta ja teknologian hyödyntämisestä riidanratkaisussa pystytään tulevaisuudessa vastaamaan.

Iranin kaupan epävarmuus vaatii yrityksiltä riskienhallintaa19.5.2018 08:00Tiedote

USA:n ilmoitus vetäytyä Iranin ydinsopimuksesta ja asettaa maa entistä tiukempaan kauppasaartoon luo epävarmuutta suomalaisissakin vientiyrityksissä, arvioi Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja, Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. “Suomalaisyritysten ja pankkien on oltava valppaana USA:n uusien sanktioiden kanssa ja hallittava riskinsä. EU:n kaavailemat vastatoimet eivät välttämättä poistaisi USA:n ja Iranin markkinoilla samanaikaisesti toimivilta suomalaisyrityksiltä kasvavaa liiketoiminnallista riskiä. Uhkana voi olla USA:n markkinoiden sulkeutuminen”, Vuori toteaa.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi Oulun kauppakamarin 100-vuotisjuhlassa: Työllisyys ja koulutus ratkaisevat Suomen menestyksen17.5.2018 19:15Tiedote

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi totesi juhlapuheessaan Oulun kauppakamarin 100-vuotisjuhlassa 17.5.2018, että Suomen menestys edellyttää työmarkkinoiden, sosiaaliturvan ja koulutuksen uudistamista. Käytännön toimenpiteiksi Romakkaniemi ehdottaa muun muassa avointa sisäänpääsyä korkeakouluihin ja merkittävää lisäystä liikenneinvestointeihin. Työllisyysasteen nostaminen pohjoismaiselle tasolle mahdollistaisi uudistusten rahoituksen.

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunnan kannanotto valikoimajaksoista7.5.2018 14:54Tiedote

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta on selvittänyt kaupan valikoimajaksojen pituuteen liittyviä kysymyksiä ja kuullut tasapuolisesti alan eri toimijoita. Asiassa on muun muassa tullut ilmi, että kaupan osittain pitkiksi katsottavat valikoima- ja hintajaksot koetaan elintarviketeollisuudessa ongelmallisiksi. Lisäksi ne vaikuttavat ainakin lihantuottajien asemaan. Toisaalta kaupan alan toimijat ovat kertoneet, että valikoimajaksoja on rajallinen määrä, koska valikoimien vaihdostyö kaupassa aiheuttaa kustannuksia. Valikoimajaksot myös vaihtelevat tuoteryhmittäin ja valikoima vaihtelee hinnoittelustrategian mukaan. Lisäksi eri kauppojen hinnoittelustrategiat eroavat toisistaan, toiset perustavat toimintansa kampanjoihin ja toiset korostavat pysyvästi edullisia hintoja. Kaiken kaikkiaan tuotevalikoima ja hinnoittelu ovat kiinteästi sidoksissa toisiinsa.