Elintarvikeketjun kauppatapalautakunnan kannanotto valikoimajaksoista

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta on selvittänyt kaupan valikoimajaksojen pituuteen liittyviä kysymyksiä ja kuullut tasapuolisesti alan eri toimijoita. Asiassa on muun muassa tullut ilmi, että kaupan osittain pitkiksi katsottavat valikoima- ja hintajaksot koetaan elintarviketeollisuudessa ongelmallisiksi. Lisäksi ne vaikuttavat ainakin lihantuottajien asemaan. Toisaalta kaupan alan toimijat ovat kertoneet, että valikoimajaksoja on rajallinen määrä, koska valikoimien vaihdostyö kaupassa aiheuttaa kustannuksia. Valikoimajaksot myös vaihtelevat tuoteryhmittäin ja valikoima vaihtelee hinnoittelustrategian mukaan. Lisäksi eri kauppojen hinnoittelustrategiat eroavat toisistaan, toiset perustavat toimintansa kampanjoihin ja toiset korostavat pysyvästi edullisia hintoja. Kaiken kaikkiaan tuotevalikoima ja hinnoittelu ovat kiinteästi sidoksissa toisiinsa.

Elintarvikeketjun hyvien käytäntöjen turvaamiseksi ja alan kehittämiseksi kauppatapalautakunta korostaa avoimen viestinnän ja tasapuolisuuden tärkeyttä elintarvikeketjussa. Esimerkiksi kaupan valikoimajaksojen alkamisajankohtiin ja pituuksiin liittyvät seikat on perusteltua tuoda hyvissä ajoin selkeästi kaikkien toimijoiden tietoon päivittäistavarakaupan verkkosivuilla tai muilla tavoin avoimesti. Lisäksi tavarantoimittajan on perusteltua saada tietää mahdollisimman hyvissä ajoin, pääseekö sen tuote kaupan valikoimiin, jotta se voi optimoida tuotantoaan.

Hyvissä ajoin annettu valikoimavahvistus tehostaa toimitusketjua ja parantaa toimintavarmuutta. Mahdollinen valikoimajakson muutos on hyvä kertoa tavarantoimittajalle mahdollisimman varhain. Lautakunta kannustaa alan toimijoita kehittämään valikoimajaksoihin liittyviä käytäntöjä yhdessä keskustellen.

Lautakunta kiinnittää huomiota myös kaupan toimintatapojen tasapuolisuuteen. Esimerkiksi valikoimajakson tulee lähtökohtaisesti olla samanpituinen kaikille saman tyyppisen tuotteen toimittajille, ellei poikkeamiseen ole objektiivisesti perusteltavissa olevaa hyväksyttävää syytä.

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta on perustettu 15.3.2017. Lautakunta edistää hyvän kauppatavan mukaisia menettelytapoja elintarvikeketjussa. Se voi puuttua havaitsemiinsa epäkohtiin antamalla yleisiä hyvää kauppatapaa koskevia suosituksia. Lisäksi lautakunta antaa lausuntoja hyvän kauppatavan periaatteiden noudattamisesta. Yritys voi pyytää lautakunnalta myös ennakkolausuntoa.

Lautakunnalle voi kertoa epäterveistä kauppatavoista anonyymisti lähettämällä sähköpostia osoitteeseen ekka@chamber.fi.

Kauppakamari: Suomen oltava hereillä Venäjän talouden uudistuessa7.2.2019 14:00:00Tiedote

Venäjän ja EU:n poliittisista jännitteistä sekä keskinäisistä sanktioista huolimatta Suomen ei pidä nyt unohtaa Venäjän markkinoiden mahdollisuuksia. Venäjän talouden väistämättä edessä oleva modernisaatio kaipaa juuri sellaista osaamista ja teknologiaa, jota Suomella on paljon. Sanktiot koskevat suoraan vain noin 5 prosenttia maiden välisestä kaupankäynnistä. Kansainvälinen kilpailu tai investoinnit eivät ole Venäjän markkinoilta mihinkään kadonneet, mutta kilpailussa pärjääminen vaatii uudenlaista otetta.