Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta selvittää pitkiä hinnoittelujaksoja

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta on päättänyt selvittää elintarvikeketjun toimijoiden pitkien hinnoittelujaksojen hyvän kauppatavan mukaisuutta. Lautakunta on aikaisemmin antanut suosituksen kaupan valikoimajaksoja koskeviin asioihin.

Kuvituskuva.

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry on kuluvalla viikolla vaatinut tiedotteessaan päivittäistavarakaupalta lyhyempiä hinnoittelujaksoja. MTK katsoo, että kaupan sopimuskäytännöt ovat jäykkiä, sillä esimerkiksi satokausituotteiden hinnat pitäisi sopia jopa kesään 2023 asti. MTK:n mukaan tulevista kustannuksista ja satonäkymistä ei kuitenkaan ole vielä tietoa. MTK vaatii lainsäädännöllisiä muutoksia tuottajan aseman parantamiseksi.

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta on päättänyt kokouksessaan 6.10.2021 ryhtyä selvittämään asiaa.

Asiaa selvittääkseen lautakunnan tarkoituksena on kuulla tasapuolisesti alan eri toimijoita nopealla aikataululla. “Asiaa koskeva suositus on tarkoitus antaa vielä kuluvan vuoden aikana”, kertoo lautakunnan puheenjohtaja professori Veikko Vahtera.

Lautakunnan valikoimajaksoja koskeva suositus

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta selvitti vuonna 2018 kaupan valikoimajaksojen pituuteen liittyviä kysymyksiä. Lautakunnan 7.5.2018 antamassa suosituksessa korostettiin avoimen viestinnän ja tasapuolisuuden tärkeyttä elintarvikeketjussa. Lautakunta muun ohella totesi, että esimerkiksi kaupan valikoimajaksojen alkamisajankohtiin ja pituuksiin liittyvät seikat on perusteltua tuoda hyvissä ajoin selkeästi ja avoimesti kaikkien toimijoiden tietoon. Lautakunta kannusti alan toimijoita kehittämään valikoimajaksoihin liittyviä käytäntöjä yhdessä keskustellen.

Lautakunta ei vuoden 2018 suosituksessaan ottanut kantaa nyt puheena olevaan hinnoittelujakson pituutta koskevaan kysymykseen.

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta on elinkeinoelämän itsesääntelytoimielin. Lautakunnan toimintaa rahoittavat Elintarviketeollisuusliitto ry, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry ja Päivittäistavarakauppa ry. Lautakunta toimii Keskuskauppakamarin yhteydessä.

Lisätietoja:

Lautakunnan puheenjohtaja professori Veikko Vahtera, puh. 050 585 9045

Kuvituskuva.

Keskuskauppakamari: Suomen löydettävä arktisen alueen markkinat14.10.2021 15:50:44 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamarin mukaan Suomen on tartuttava arktisen alueen kestävyyden turvaamiseen, jota ilmastonmuutos tällä hetkellä uhkaa. Arktisen alueen liikenne, infra ja saavutettavuus ovat Suomelle merkityksellisiä, kun kilpailu alueella kovenee. Lisäksi arktisen alueen markkinat tarjoavat useita mahdollisuuksia suomalaiselle osaamiselle. Esimerkiksi pk-yrityksille arktisen alueen lähimarkkinat ovat turvallinen tapa aloittaa kansainvälinen kauppa.

Muistutuskutsu 14.10: Keskuskauppakamarin Suuri Kiinteistönarviointipäivä13.10.2021 08:00:00 EEST | Kutsu

Tervetuloa Keskuskauppakamarin Suureen Kiinteistönarviointipäivään, joka järjestetään 14.10.2021 Clarion Hotel Jätkäsaaressa (Tyynenmerenkatu 2). Puhujina muun muassa europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen, NREP Oy:n Jan Vapaavuori, Suomen Pankin Meri Obstbaum ja KTI:n Hanna Kaleva. Seminaarin juontaa toimittaja Jussi-Pekka Rantanen. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan päivän ohjelmaa joko paikan päälle tai etäyhteyden kautta.