Elinvoimainen Vakka-Suomi –seminaari: Vakka-Suomella kokoaan suurempi rooli Suomen talouskehityksen kannalta

Suomen talous on teollisuusvetoisesti lähtenyt nousuun ja Varsinais-Suomella on tässä suuri rooli. Suhteellisesti ottaen Vakka-Suomen kehitys on ollut kaikkein nopeinta. Nopea kasvu voi synnyttää myös pullonkauloja, jotka pahimmillaan saattavat rajoittaa koko potentiaalisen kasvun toteutumista.

Kilpailukykymme keskeinen tekijä on, kuinka hyvän toimintaympäristön kaupunkimme ja kaupunkiseutumme tarjoavat kansainvälisillä markkinoilla toimiville yrityksille. Vaikka suurimmat kaupungit ovat vetovoimaisimpia, on seutukaupungeilla tärkeä rooli, mitä ei kansallisessa politiikassa saa unohtaa.

Kaupunkien ja kaupunkiseutujen kansallinen merkitys korostuu

Kaupungistuminen on maailmanlaajuinen trendi. Kaupunkien ja kaupunkiseutujen kasvu jatkuu ja levittyy ja toisaalta niiden kansallinen merkitys kilpailukykymme kannalta korostuu. Vetovoimaisimpia ovat suurimmat kaupungit ja osin pienet ja keskisuuret kunnat jopa kamppailevat suurkaupungistumisen megatrendiä vastaan. Koko Suomen kannalta on kuitenkin tärkeää, että myös seutukaupungit menestyvät. Uudellakaupungilla ja koko Vakka-Suomella tähän on pelimerkkejä. Aluepolitiikkamme tarvitsee kuitenkin selkeämpiä linjauksia seutukaupunkien elinvoiman kehittämiseksi.

Teollisuutemme kilpailukyvyn varmistamiseksi on huolehdittava, että maakuntamme ja sen eri seutukunnat tarjoavat toimintaympäristön, jossa kansainvälisesti kilpailukykyinen teollisuustuotanto voi sijaita. Liikenne- ja kasvukäytävät ovat avainasemassa paitsi työvoiman liikkuvuuden, myös tehokkaan logistiikan kannalta. Nopeat ja sujuvat yhteydet suorastaan ratkaisevat alueiden menestymisen tai menestymättömyyden.

Kenties akuutein ja isoin ja haaste nykytilanteessa on työvoiman saatavuus. Tekijöitä ja kiinnostusta teolliseen työhön on, mutta kysynnän ja tarjonnan kohtaaminen vaatii jonkin verran työtä. Työvoiman liikkuvuutta maakunnan sisällä on kehitettävä ja pidemmällä tähtäimellä koko Turku-Helsinki-Tampere kolmio on nähtävä yhtenäisenä työssäkäyntialueena.

On selvää, että Varsinais-Suomi ja Turun yliopisto tarvitsevat oman teknisen tiedekunnan, mikä merkittävästi tukee alueen työvoimatarjontaa sekä niin sanottua innovaatioympäristöä. Yhteistyö eri toimijoiden välillä, sekä monipuolisuus elinkeinotoiminnassa ja väestössä ovat olennaisimpia asioita myös Vakka-Suomen kehittämisessä.

Teollisuustuotannon kasvu lisää työllisyyttä ja sitä kautta ostovoimaa, mikä puolestaan lisää kaupan- ja muiden palvelujen tarjontaa. Palvelut sijoittuvat asiakkaiden lähelle, joten Vakka-Suomen osaltakin ydinkysymys on ostovoiman kehittyminen. Tähän taas vahvimmin vaikuttaa asukasmäärän kasvu, mikä korostaa seutukaupunkien vetovoimaisuuden merkitystä asuinpaikkana. Tähän vaikuttaa muun muassa julkisten palveluiden riittävä saatavuus sekä kaupunkien ja sen alueella toimivien yhteisöjen kyky tarjota hyvän ja aktiivisen elämisen puitteet.

Raimo Rantanen, osastoasiamies, Uudenkaupungin kauppakamariosasto
puh: 040 546 4100, raimo.rantanen@kauppakamari.fi

Jarkko Heinonen, elinkeinojohtaja, Uudenkaupungin kaupunki
puh: 050-601 55, jarkko.heinonen@uusikaupunki.fi

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

Turun kauppakamarin toimitusjohtaja vaihtuu – Minna Arve Turun kaupunginjohtajaksi16.10.2017 23:10Tiedote

Turun kauppakamarin hallituksen puheenjohtaja Matti Rihko onnittelee Minna Arvetta uuden tehtävän johdosta. "Turun kauppakamari onnittelee Minnaa valinnasta. Turku saa hyvän kaupunginjohtajan, ja se on kauppakamarin kannaltakin hieno asia", Rihko toteaa. Kauppakamarin hallitus käsitteli Minna Arven ehdokkuutta hänen asetuttuaan ehdolle ja suhtautui asiaan myönteisesti. Seuraavaksi hallitus lähtee kauppakamarin osalta hoitamaan seuraajakysymystä, josta tiedotetaan lisää myöhemmin.

Maan tärkeimmät liikennehankkeet listattu – Varsinais-Suomen alueelta viisi hanketta7.9.2017 00:00Tiedote

Kauppakamarit ovat laatineet listan Suomen liikenneverkon tärkeimmistä korjaus- ja kehittämiskohteista. Varsinais-Suomen alueelta mukana ovat Turun kehätien, Valtatie 8:n ja Valtatien 9 Turku–Tampere-välin parantaminen, Kirjalansalmen sillan korjaaminen sekä Turku–Uusikaupunki-radan kunnostus. Liikenneväylien kunnolla ja sujuvuudella on suora vaikutus yritysten kilpailukykyyn ja investointipäätöksiin.

Selvityshenkilö Esko Ahon raportissa useita hyviä toimintamalleja25.8.2017 08:50Tiedote

Työ- ja elinkeinoministeriön asettama selvityshenkilö Esko Aho esittää raportissaan useita hyviä toimintamalleja ja käytännön ratkaisuja Lounaisen Suomen teollisuuden hyvän kasvun tuomiin haasteisiin. Haasteita on erityisesti työvoiman saatavuudessa ja saavutettavuudessa, työvoiman osaamisessa ja koulutuksessa, kriittisen osaamispääoman rakentamisessa tutkimus- ja kehitystyön kautta sekä alueen tunnettuuden ja oikean informaation saannin alueilla. Turun kauppakamari kannattaa siltasopimusmallin nopeaa valmistelua Yllä mainittujen haasteiden – erityisesti työvoimapulan – nopeaan ratkaisemiseen Aho esittää siltasopimusmallia. Valtio ja alueen toimijat sopisivat yhdessä toimista, joilla yllä mainittuihin haasteisiin voidaan tarttua. Turun kappakamari pitää esitystä erittäin hyvänä ja toivoo, että Ahon esittämä valmistelutyöryhmä asetetaan välittömästi. Turun kauppakamari on tarvittaessa valmis osallistumaan valmistelutyöryhmän työskentelyyn. Kauppakamari esittää harkittavaksi, että sopimu