ELMU-säätiö julkisti vuoden 2022 apurahapäätökset – valtaosa haki tukea konserttitoimintaan tai koulutukseen

ELMU-säätiö on julkistanut vuonna 2022 myöntämänsä apurahat. Säätiö sai lähes yhtä monta hakemusta kuin viime vuonna, kaikkiaan 168 kappaletta. Valtaosa hakemuksista kohdistui Konserttitoiminta-kategoriaan, toiseksi eniten apurahoja haettiin koulutukseen. Vastuullisuuteen liittyviä hakemuksia tuli vain muutamia, joka kertonee asian heikosta tuntemuksesta – ELMU-säätiö toivookin, että vastuullisuus saisi tulevaisuudessa enemmän huomiota elävän musiikin toimialalla.

Edellisvuoteen verrattuna säätiö kaksinkertaisti jaettujen apurahojen euromäärän: vuonna 2022 ELMU-säätiö jakoi yli 42 000 euroa elävän musiikin toimialalle. Saajina on yhtyeitä, yhdistyksiä, osuuskuntia, yksittäisiä muusikoita, tutkijoita, mutta myös osakeyhtiömuotoisia toimijoita. Musiikillisesti ovat edustettuina niin kansanmusiikki, elektronien musiikki kuin raskaampi metalli, jazz, klassinen ja nykymusiikki sekä roots-musiikki. Useisiin tuettuihin tapahtumiin on vapaa pääsy, ja muutamat yhdistävät ilahduttavalla tavalla monia eri taiteen lajeja.

Säätiön apurahatoimikunta päätyi valitsemaan monesta hyvästä hakemuksesta tänä vuonna kaikkiaan 17 konserttitoiminta-apurahan saajaa, joukossa muun muassa We Jazz Oy:n organisoima Odysseus-festivaali, Minimalia ry:n minimalistiseen kamarimusiikkiin keskittyvä konserttisarja ja Folk Extreme -nimellä kulkeva Suistamon Sähkö -yhtyeen viiden päivän keikkaristeily Saimaalla. Koulutusapurahan saajia oli 10, tukea saivat muun muassa LiveFin ry, joka haki tukea vapaan kentän sosiaalisen kestävyyden kehittämiseen sekä Jyväskylän elävän musiikin yhdistys Jelmu ry / Tanssisali Lutakko Lutakon leiri vol 2:een, jonka tavoitteena on vahvistaa nuorten omaehtoista toimintaa elävän musiikin parissa ja törmäyttää samanhenkisiä livemusiikin ystäviä.

Tutkimus- ja vastuullisuusapurahan saajia oli molemmissa kategorioissa kaksi, muun muassa Naamat-festivaali sai tukea turvallisen tilan kehittämisprojektiin. Näiden lisäksi säätiö myönsi kaksi kirja-apurahaa: Maiju Talvistolle Backstagella – artistituottajan käsikirja -teoksen viimeistelyyn ja Suomen Punkmuseon kannatusyhdistys ry:lle Tee se itse -näyttelyn kuviin ja esineistöön perustuvan kirjan painatuskustannuksiin.

Katso Elmu-säätiön vuoden 2022 apurahan saajat täältä.

Lisätietoja: Elmu-säätiö, Juha Tynkkynen, juha@elmu-saatio.fi

Elävän musiikin säätiö Elmu sr on perustettu vuonna 1989. Säätiön tehtävänä on edistää elävän musiikin esittämismahdollisuuksia, tukea musiikki- ja kaupunkikulttuuria mm. vuosittain jaettavin stipendein ja apurahoin. Säätiön juuret ovat Lepakossa ja Elmu-yhteisössä. Säätiö oli aikanaan alkuperäisen Radio Cityn merkittävä omistaja. Nykyisin säätiö on mukana mm. Tuska-festivaalin toiminnassa. Säätiö on rakentanut yhdessä Y-Säätiön kanssa Helsinkiin ja Tampereelle musiikkialan Jallukka-vuokratalot.

Teosto-palkitun säveltäjä Cecilia Damströmin Wasteland-orkesteriteos saa maailmanensi-iltansa 1. syyskuuta12.8.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Toukokuussa 2022 ensimmäisenä naispuolisena taidemusiikin edustajana arvostetun Teosto-palkinnon voittaneen säveltäjä Cecilia Damströmin uusin, ihmisten kulutuskäyttäytymisestä kumpuava Wasteland-orkesteriteos saa maailmanensi-iltansa 1. syyskuuta Umeån Norrlandsoperanissa. Damströmin syksy on kotimaassakin vilkas, säveltäjän teoksia kuullaan konserttitaloissa ympäri Suomen.

Kaija Saariahon juhlasyksy starttaa jo elokuussa Temppeliaukion kirkossa kuultavalla Reconnaissance-kuoroteoksella ja Alminsalin Between-esityksillä10.8.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Lokakuussa 70 vuotta täyttävän säveltäjä Kaija Saariahon juhlasyksy alkaa Helsingissä jo elokuussa kahdella Saariahon harvinaisella teoksella. Juhlaviikkojen ohjelmistoon kuuluva, 18. elokuuta Taiteiden yönä Temppeliaukion kirkossa kuultava Reconnaissance on Saariahon viimeisin kuoroteos, joka saa nyt Suomen kantaesityksensä. Elo-syyskuun taitteessa oopperan Alminsalissa esitettävät kolme Between-esitystä pitävät sisällään muun muassa 41 vuotta esityskiellossa olleen Study for Life -sävellyksen uuden produktion kantaesityksen.

Tuomo & Markus -duon uusi single Highest Mountain tekee kunniaa pop-legenda Nick Drakelle15.7.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Markus Nordenstrengin ja Tuomo Prättälän muodostaman Tuomo & Markus -voimaduon syyskuussa ilmestyvän Game Changing -albumin toinen singlelohkaisu, levyn harmoniarikasta äänimaailmaa avaava Highest Mountain julkaistaan tänään 15.7. tuoreen videon kera. Pääosin Yhdysvalloissa äänitetyllä albumilla kuullaan lisäksi Tuomo & Markus -duon pitkäaikaista taustayhtyettä, johon kuuluvat trumpetisti Verneri Pohjola, rumpali Juho Viljanen, pedal–steel-velho Miikka McGyver Paatelainen ja basisti Jere Ijäs. Levyllä vierailevat muun muassa Jonathan Wilson, jonka studiolla Los Angelesissa levy on osin äänitetty, sekä newyorkilainen kitaralegenda Marc Ribot.