Elo ensimmäisenä suomalaisena sijoittajana ilmastonmuutosta torjuvan IIGCC:n jäseneksi

Työeläkeyhtiö Elo on liittynyt ensimmäisenä suomalaisena sijoittajana jäseneksi eurooppalaiseen IIGCC:hen (The Institutional Investor Group on Climate Change). IIGCC on institutionaalisten sijoittajien yhteistyöverkosto, jonka tavoitteena on kannustaa poliittisia päättäjiä, sijoittajia ja yrityksiä huomioimaan ilmastonmuutoksen aiheuttamat riskit ja mahdollisuudet.

- Julkaisimme keväällä ilmastostrategian, jonka yhtenä keskeisenä tavoitteena on vaikuttaminen. Pyrimme vaikuttamaan yhtiöihin, jotta ne raportoivat ilmastovaikutuksistaan ja pienentävät ilmastoriskejään. Kannustamme yhtiöitä myös löytämään ilmastonmuutoksen hillinnästä liiketoimintamahdollisuuksia, sanoo Elon sijoitusjohtaja Hanna Hiidenpalo.

- IIGCC:n kautta olemme mukana ilmastonmuutoksen hillitsemisessä yhdessä muiden kansainvälisten sijoittajien kanssa. Yhteistyö on tärkeää, sillä vaikuttamismahdollisuutemme yksin ovat rajalliset. Olemme ensimmäisenä suomalaisena sijoittajana mukana ja odotamme tulevan yhteistyön antavan uusia työkaluja omaan työhömme. Tuemme IIGCC:n arvokasta työtä, joka pyrkii vaikuttamaan sekä poliittisiin päättäjiin että yrityksiin muutoksessa kohti vähähiilistä yhteiskuntaa, sanoo Elon vastuullisen sijoittamisen asiantuntija Kirsi Keskitalo.

The Institutional Investor Group on Climate Change, IIGCC, on yhteistyöverkosto, johon kuuluu 143 sijoittajaa 11 maasta. Jäsenien yhteenlaskettu sijoitusomaisuus on yli 2 000 miljardia euroa. Verkoston tavoitteena on muun muassa kehittää ilmastonmuutoksen torjumiseen liittyvää pitkän tähtäimen riskinhallintaa, toimintaperiaatteita ja sijoittamiskäytäntöjä.

- Olemme erittäin tyytyväisiä, että olemme saaneet ensimmäisen suomalaisen jäsenen yhteistyöverkostoomme. Toivomme tämän rohkaisevan muita Pohjoismaisia sijoittajia liittymään verkostoon ja näin olemaan mukana työssämme, jota teemme muun muassa ilmastonmuutoksen riskien ja mahdollisuuksien huomioimisen kehittämiseksi sijoitustoiminnassa, sanoo CEO Stephanie Pfeifer IIGCC:stä.

Kirsi Keskitalo, vastuullisen sijoittamisen asiantuntija, puh. 020 703 5728

kirsi.keskitalo(a)elo.fi

Suomalaisista yrityksistä lähes joka kolmas ja yrittäjistä noin 40 prosenttia on valinnut Elon työeläkekumppanikseen. Vastaamme noin puolen miljoonan työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä, huolehdimme noin 250 000 eläkkeensaajasta ja noin 30 miljardin euron sijoitusomaisuudesta.