Elo ensimmäisenä suomalaisena sijoittajana ilmastonmuutosta torjuvan IIGCC:n jäseneksi

Työeläkeyhtiö Elo on liittynyt ensimmäisenä suomalaisena sijoittajana jäseneksi eurooppalaiseen IIGCC:hen (The Institutional Investor Group on Climate Change). IIGCC on institutionaalisten sijoittajien yhteistyöverkosto, jonka tavoitteena on kannustaa poliittisia päättäjiä, sijoittajia ja yrityksiä huomioimaan ilmastonmuutoksen aiheuttamat riskit ja mahdollisuudet.

- Julkaisimme keväällä ilmastostrategian, jonka yhtenä keskeisenä tavoitteena on vaikuttaminen. Pyrimme vaikuttamaan yhtiöihin, jotta ne raportoivat ilmastovaikutuksistaan ja pienentävät ilmastoriskejään. Kannustamme yhtiöitä myös löytämään ilmastonmuutoksen hillinnästä liiketoimintamahdollisuuksia, sanoo Elon sijoitusjohtaja Hanna Hiidenpalo.

- IIGCC:n kautta olemme mukana ilmastonmuutoksen hillitsemisessä yhdessä muiden kansainvälisten sijoittajien kanssa. Yhteistyö on tärkeää, sillä vaikuttamismahdollisuutemme yksin ovat rajalliset. Olemme ensimmäisenä suomalaisena sijoittajana mukana ja odotamme tulevan yhteistyön antavan uusia työkaluja omaan työhömme. Tuemme IIGCC:n arvokasta työtä, joka pyrkii vaikuttamaan sekä poliittisiin päättäjiin että yrityksiin muutoksessa kohti vähähiilistä yhteiskuntaa, sanoo Elon vastuullisen sijoittamisen asiantuntija Kirsi Keskitalo.

The Institutional Investor Group on Climate Change, IIGCC, on yhteistyöverkosto, johon kuuluu 143 sijoittajaa 11 maasta. Jäsenien yhteenlaskettu sijoitusomaisuus on yli 2 000 miljardia euroa. Verkoston tavoitteena on muun muassa kehittää ilmastonmuutoksen torjumiseen liittyvää pitkän tähtäimen riskinhallintaa, toimintaperiaatteita ja sijoittamiskäytäntöjä.

- Olemme erittäin tyytyväisiä, että olemme saaneet ensimmäisen suomalaisen jäsenen yhteistyöverkostoomme. Toivomme tämän rohkaisevan muita Pohjoismaisia sijoittajia liittymään verkostoon ja näin olemaan mukana työssämme, jota teemme muun muassa ilmastonmuutoksen riskien ja mahdollisuuksien huomioimisen kehittämiseksi sijoitustoiminnassa, sanoo CEO Stephanie Pfeifer IIGCC:stä.

Kirsi Keskitalo, vastuullisen sijoittamisen asiantuntija, puh. 020 703 5728

kirsi.keskitalo(a)elo.fi

Työeläkeyhtiö Elo huolehtii asiakkaidensa lakisääteisestä työeläketurvasta. Lisäksi autamme asiakkaitamme menestymään ja vastaamaan muuttuvan työelämän haasteisiin. Suomalaisista yrityksistä joka kolmas ja yrittäjistä yli 40 prosenttia on valinnut Elon työeläkekumppanikseen. Vastuullisuus on kiinteä osa Elon toimintaa. Vastaamme yhteensä noin 500 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä sekä huolehdimme noin 230 000 eläkkeensaajasta. Elo on merkittävä sijoittaja, ja yhtiön sijoitusomaisuuden arvo on noin 23 miljardia euroa. Elo syntyi 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Kysyimme nuorilta: Eläkkeistä kaivataan lisää tietoa31.8.2018 07:30Tiedote

Vain 10 prosenttia nuorten kyselyyn vastanneista nuorista kertoo olevansa hyvin perillä siitä, miten oma eläke muodostuu. 60 prosenttia vastaajista on sitä mieltä, että nuorille ei ole tarjolla tarpeeksi tietoa eläkeasioista. Tulokset selvisivät työeläkeyhtiö Elon 17–30-vuotiaille tuottamasta työelämä- ja eläkekyselystä. Kyselyssä kartoitettiin nuorten työelämäodotuksia, eläketietoutta ja luottamusta eläkejärjestelmään. Työltä toivotaan hyvää yhteishenkeä ja jatkuvaa oppimista Nuorten selkeä työelämän ykköstoive oli viihtyisä työpaikka: 76 prosenttia vastaajista listasi hyvän työilmapiirin tärkeimpien työelämäodotustensa joukkoon. Vastauksissa näkyi myös nuorten halu päättää omista työtavoistaan ja -ajoistaan. Joustavat työkäytännöt olivat työelämäodotusten kärkipäässä yli kolmasosalla vastaajista. Viime vuosina paljon pinnalla ollut kansainvälisyys jäi listan loppupäähän. Tämä voi osaltaan selittyä sillä, että kansainvälisyydestä on tullut nuorille arkipäivää esimerkiksi kasvavan vaih