Elo ja Työterveyslaitos kouluttavat yrityksiin työuravalmentajia

Nopeasti muuttuva työelämä haastaa työntekijän jaksamisen ja hyvinvoinnin. Murroksesta selviytyminen vaatii työntekijältä sopeutumista, epävarmuuden sietokykyä ja valmiutta tarttua uuteen.

Työeläkeyhtiö Elo ja Työterveyslaitos kouluttavat yhdessä työuravalmentajia yrityksiin. Tavoitteena on varustaa Elon asiakkaat taidoilla, joiden avulla organisaatiot ja työntekijät voivat vastata muuttuvan työelämän haasteisiin.

Valmentajakoulutus perustuu Työterveyslaitoksen Työuran uurtaja ® -menetelmään, ja se yhdistää työkyvyttömyysriskien ennaltaehkäisyn, työkyvyn edistämisen ja henkilöstön kehittämisen. Koulutukseen osallistuneet voivat itse järjestää valmennuksia oman organisaationsa sisällä. Kaksipäiväisen koulutuksen aikana valmennettavat oppivat auttamaan oman organisaationsa työntekijöitä esimerkiksi henkilökohtaisten vahvuuksien kartoittamisessa, muutostilanteiden kohtaamisessa ja stressinhallinnassa.

”Nopeasti muuttuva työelämä haastaa työntekijän jaksamisen ja hyvinvoinnin”, sanoo Anu-Suutela Vuorinen, Elon työhyvinvointijohtaja. ”Tässä murroksessa työntekijältä vaaditaan sopeutumista, epävarmuuden sietokykyä ja valmiutta tarttua uusiin haasteisiin. Sopeutuminen lähtee kuitenkin sisältäpäin. Siksi haluamme antaa asiakkaillemme välineitä, joiden avulla he voivat tuoda tarpeellisia ajattelumalleja ja työkaluja omille työpakoilleen.”

Hyvinvoivat työntekijät tekevät parempaa tulosta

Työuran uurtaja on Työterveyslaitoksen kehittämä, työpaikoilla tutkitusti vaikuttava työkalu uransa keskivaiheilla oleville työntekijöille ja esimiehille. Vaikuttavuustutkimuksen (RCT) mukaan menetelmä lisää sisäistä motivaatiota ja henkisiä voimavaroja sekä vähentää masennusoireita, ennenaikaiselle eläkkeelle jäämisen ajatuksia ja yli kahden viikon sairauspoissaoloja.

”Ryhmämenetelmä lisää osallistujien sitoutumista oman työuran suunnitteluun ja antaa voimavaroja tarvittavien muutosten toteuttamiseen. Muutokset voivat liittyä työhön tai esimerkiksi elintapoihin”, sanoo Työterveyslaitoksen johtava asiantuntija Salla Toppinen-Tanner. ”Työpaikka saa työkalun strategiseen työurajohtamiseen eli mahdollisuuden sovittaa yhteen voimaantuneiden työntekijöiden omia tavoitteita työpaikan strategiaan. Motivoituneet ja hyvinvoivat työntekijät tekevät parempaa tulosta.”

Uransa keskivaiheella olevien työntekijöiden lisäksi valmennusta on käytetty työpaikoilla esimerkiksi pitkiltä sairauslomilta palaavien ja ruuhkavuosissa elävien työntekijöiden tukemiseksi.

Elo ja Työterveyslaitos järjestävät jo toisen valmentajakoulutuksen 25.–26.4.2018, minkä jälkeen osallistujat ohjaavat pilottiryhmän omilla työpaikoillaan. Lopuksi osallistujat kokoontuvat syksyllä koulutuksen viimeiseen jaksoon jakamaan kokemuksiaan ohjaustoiminnasta. Aiemmin toteutetut valmennukset ovat saaneet asiakkailta innostuneen vastaanoton.

Koulutus on osa Elon ja Työterveyslaitoksen viime vuonna käynnistynyttä yhteistyötä. Yhteistyön tarkoitus on tuoda yrityksiin joustavia mahdollisuuksia hyödyntää Työterveyslaitoksen korkeatasoiseen työelämätutkimukseen ja kehittämistyöhön perustuvia palveluja, joilla voidaan pienentää työkyvyttömyysriskiä.

Lisätietoja koulutuksesta ja ilmoittautumisohjeet Elon asiakkaille löytyvät täältä. Viimeinen ilmoittautumispäivä on 23.4.2018.

Lisätietoja

Anu-Suutela Vuorinen, Työhyvinvointijohtaja, 020 703 5913, anu.suutela-vuorinen@elo.fi

Marjo Wallin, työhyvinvoinnin kehittämispäällikkö, 020 703 5260, marjo.wallin@elo.fi

Salla Toppinen-Tanner, ohjelmapäällikkö, 030 474 441, salla.toppinen-tanner@ttl.fi

Me Elossa näemme koko suomalaisen työelämän kirjon pienyrittäjistä suurimpiin konserneihin. Vastaamme noin 500 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä, huolehdimme noin 230 000 eläkkeensaajasta sekä noin 23 miljardin euron sijoitusomaisuudesta. Olemme nuori yhtiö, jolla on pitkät perinteet: synnyimme 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Työterveyslaitos on työhyvinvoinnin asiantuntija, joka tutkii, palvelee ja kouluttaa. Kehitämme asiakkaidemme kanssa hyviä työyhteisöjä ja turvallisia työympäristöjä sekä tuemme työntekijöiden työkykyä. Asiakkaitamme ovat työpaikat, päättäjät, kansalaiset, työterveysyksiköt sekä muut työhyvinvointia kehittävät organisaatiot. Visiomme on ”Hyvinvointia työstä”, sillä terveellinen, turvallinen ja mielekäs työ luo hyvinvointia. Toimipisteemme sijaitsevat Helsingissä, Kuopiossa, Oulussa, Tampereella ja Turussa. Henkilöstön määrä on n. 500. Lisätietoja: www.ttl.fi @tyoterveys