Elo mukana vaikuttamassa maailman suurimpiin saastuttajiin

Työeläkeyhtiö Elo on mukana maailmanlaajuisessa sijoittajien vaikuttamisprojektissa, Climate Action 100+ -projektissa. Tavoitteena on vaikuttaa maailman suurimpiin saastuttaviin yhtiöihin ja näin torjua ilmastonmuutosta.

- Projektin kohteena on yli 100 maailman suurinta saastuttajaa. Tavoitteena on vaikuttaa yhtiöihin siten, että ne pienentävät päästöjään, kehittävät ilmastoasioiden raportointia ja ilmastonmuutoksen riskien hallintaa, kertoo Elon vastuullisen sijoittamisen asiantuntija Kirsi Keskitalo.

Climate Action 100+ -projekti ja siihen kuuluvat sijoittajat sekä vaikuttamisen kohteena olevat yhtiöt julkistettiin tänään Pariisissa One Planet Summit -tapahtuman yhteydessä Pariisin ilmastosopimuksen vuosipäivänä. Vaikuttamisprosessi kestää viisi vuotta.

- Kun me sijoittajat toimimme yhdessä ilmastonmuutoksen torjumiseksi, meillä on konkreettiset edellytykset saavuttaa merkittäviä tuloksia. Ilmastonmuutos voi tuoda niin yrityskohtaisia riskejä kuin systeemiriskiä rahoitusmarkkinoille esimerkiksi äkillisen sijoituskohteiden uudelleen hinnoittelun kautta. On erityisen tärkeää vaikuttaa juuri näihin yhtiöihin, jotka aiheuttavat jopa 85 prosenttia fossiilisten polttoaineiden kasvihuonekaasupäästöistä vuositasolla, sanoo Elon arvopaperijohtaja Jonna Ryhänen.

Vaikuttamisen kohteena olevista yrityksistä 38 prosenttia on Euroopassa, 28 prosenttia USA:ssa ja 28 prosenttia Aasiassa. Listalla olevista yhtiöistä energiantuotannossa on noin 50 prosenttia ja kaivosteollisuudessa 16 prosenttia, perusteollisuutta edustaa 14 prosenttia ja liikennettä 14 prosenttia.

- Ilmastostrategiamme mukaisesti pyrimme vaikuttamaan yhtiöihin, jotta ne raportoivat ilmastovaikutuksistaan ja pienentävät ilmastoriskejään, Keskitalo sanoo.

ClimateAction 100+ -projektin lisäksi Elo tukee TCFD:n (Task Force on Climate-related Financial Disclosures) raportointisuosituksia ja on näin mukana vaikuttamassa siihen, että ilmastoriskit tiedostetaan yhä paremmin ja että markkinoilla on saatavilla yhä parempaa tietoa ilmastonmuutokseen liittyvistä riskeistä.

Climate Action 100+ -projektissa on mukana 224 sijoittajaa ympäri maailman, joiden yhteenlaskettu sijoitusomaisuus on 26 000 Mrd USD. Euroopassa vaikuttamista koordinoi IIGCC, jonka jäseneksi Elo liittyi aiemmin tänä vuonna ensimmäisenä suomalaisena sijoittajana.

Kirsi Keskitalo, vastuullisen sijoittamisen asiantuntija, puh. 020 703 5728, kirsi.keskitalo(a)elo.fi

www.climateaction100.org

Me Elossa näemme koko suomalaisen työelämän kirjon pienyrittäjistä suurimpiin konserneihin. Vastaamme noin 500 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä, huolehdimme noin 230 000 eläkkeensaajasta sekä noin 23 miljardin euron sijoitusomaisuudesta. Olemme nuori yhtiö, jolla on pitkät perinteet: synnyimme 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Elo vahvistaa työhyvinvointiosaamistaan Turussa ja ympäröivissä maakunnissa3.5.2018 09:09Tiedote

Työeläkeyhtiö Elon työhyvinvoinnin kehittämistiimiin on nimitetty uusi asiantuntija. Työhyvinvoinnin kehittämispäällikkö Päivi Savolainen aloitti tehtävässään 12.4. Savolaisen päätoimipaikka on Turku, josta käsin hän työskentelee Länsi-Uusimaalla, Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa sijaitsevien asiakkaiden kanssa. Savolainen siirtyi Eloon Lean5 Europe Oy -valmennustalosta. Hänellä on pitkäaikainen kokemus elinkeinoelämän kehittämistyöstä, varsinais-suomalaisesta yritysyhteistyöstä sekä organisaatioiden tuottavuuden ja työhyvinvoinnin kehittämisestä. Hänen erikoisosaamistaan on erityisesti joustavuutta ja jatkuvaa parantamista painottava Lean-johtamisfilosofia. Koulutukseltaan Savolainen on hallintotieteiden maisteri. Hän raportoi tehtävässään työhyvinvointijohtaja Anu Suutela-Vuoriselle. ”Nykyajan työelämässä varmaa on vain jatkuva muutos”, kertoo Savolainen. ”Ne organisaatiot ja yksilöt, jotka sopeutuvat jatkuvasti uuteen, pärjäävät ja menestyvät. Aiemmissa tehtävissäni olen päässyt n