Elo mukana vaikuttamassa maailman suurimpiin saastuttajiin

Työeläkeyhtiö Elo on mukana maailmanlaajuisessa sijoittajien vaikuttamisprojektissa, Climate Action 100+ -projektissa. Tavoitteena on vaikuttaa maailman suurimpiin saastuttaviin yhtiöihin ja näin torjua ilmastonmuutosta.

- Projektin kohteena on yli 100 maailman suurinta saastuttajaa. Tavoitteena on vaikuttaa yhtiöihin siten, että ne pienentävät päästöjään, kehittävät ilmastoasioiden raportointia ja ilmastonmuutoksen riskien hallintaa, kertoo Elon vastuullisen sijoittamisen asiantuntija Kirsi Keskitalo.

Climate Action 100+ -projekti ja siihen kuuluvat sijoittajat sekä vaikuttamisen kohteena olevat yhtiöt julkistettiin tänään Pariisissa One Planet Summit -tapahtuman yhteydessä Pariisin ilmastosopimuksen vuosipäivänä. Vaikuttamisprosessi kestää viisi vuotta.

- Kun me sijoittajat toimimme yhdessä ilmastonmuutoksen torjumiseksi, meillä on konkreettiset edellytykset saavuttaa merkittäviä tuloksia. Ilmastonmuutos voi tuoda niin yrityskohtaisia riskejä kuin systeemiriskiä rahoitusmarkkinoille esimerkiksi äkillisen sijoituskohteiden uudelleen hinnoittelun kautta. On erityisen tärkeää vaikuttaa juuri näihin yhtiöihin, jotka aiheuttavat jopa 85 prosenttia fossiilisten polttoaineiden kasvihuonekaasupäästöistä vuositasolla, sanoo Elon arvopaperijohtaja Jonna Ryhänen.

Vaikuttamisen kohteena olevista yrityksistä 38 prosenttia on Euroopassa, 28 prosenttia USA:ssa ja 28 prosenttia Aasiassa. Listalla olevista yhtiöistä energiantuotannossa on noin 50 prosenttia ja kaivosteollisuudessa 16 prosenttia, perusteollisuutta edustaa 14 prosenttia ja liikennettä 14 prosenttia.

- Ilmastostrategiamme mukaisesti pyrimme vaikuttamaan yhtiöihin, jotta ne raportoivat ilmastovaikutuksistaan ja pienentävät ilmastoriskejään, Keskitalo sanoo.

ClimateAction 100+ -projektin lisäksi Elo tukee TCFD:n (Task Force on Climate-related Financial Disclosures) raportointisuosituksia ja on näin mukana vaikuttamassa siihen, että ilmastoriskit tiedostetaan yhä paremmin ja että markkinoilla on saatavilla yhä parempaa tietoa ilmastonmuutokseen liittyvistä riskeistä.

Climate Action 100+ -projektissa on mukana 224 sijoittajaa ympäri maailman, joiden yhteenlaskettu sijoitusomaisuus on 26 000 Mrd USD. Euroopassa vaikuttamista koordinoi IIGCC, jonka jäseneksi Elo liittyi aiemmin tänä vuonna ensimmäisenä suomalaisena sijoittajana.

Kirsi Keskitalo, vastuullisen sijoittamisen asiantuntija, puh. 020 703 5728, kirsi.keskitalo(a)elo.fi

www.climateaction100.org

Me Elossa näemme koko suomalaisen työelämän kirjon pienyrittäjistä suurimpiin konserneihin. Vastaamme noin 500 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä, huolehdimme noin 210 000 eläkkeensaajasta sekä noin 23 miljardin euron sijoitusomaisuudesta. Olemme nuori yhtiö, jolla on pitkät perinteet: synnyimme 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Kati Kniivilä Elon kiinteistösijoitusjohtajaksi11.1.2018 09:00Tiedote

Työeläkeyhtiö Elon kiinteistösijoitusjohtajaksi on nimitetty Kati Kniivilä. Hän on aloittanut Elon listaamattomat sijoitukset -yksikössä 2.1.2018. Kniivilällä on erittäin pitkä kokemus kiinteistösijoitusalalta. Aiemmin hän on työskennellyt mm. Ovenian, Saton ja Newsecin kehitysjohtajana. Koulutukseltaan hän on diplomi-insinööri. Kati Kniivilä raportoi tehtävässään listaamattomista sijoituksista vastaavalle johtajalle Timo Steniukselle. - Kati on erinomainen lisä Elon riveihin. Hänen kattava osaamisensa ja kokemuksensa tukee Elon listaamattomat sijoitukset -yksikön toimintaa sekä auttaa kehittämään siitä entistä parempaa. Olen erittäin iloinen Katin liittymisestä tiimiimme, kertoo Stenius. Lisätietoja: Timo Stenius, johtaja, listaamattomat sijoitukset, timo.stenius.elo.fi, puh. 020 703 5359

Elo osti Exilion Real Estate 1 Ky:n osuudet2.1.2018 15:21Tiedote

Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elo osti 2.1.2018 toteutetulla kaupalla Kevan ja Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarisen osuudet Exilion Real Estate 1 -kommandiittiyhtiöstä. Kaupan myötä yhtiön omistus siirtyi kokonaan Elolle ja Elon sijoituksen arvo nousi noin 250 miljoonaan euroon. Ennen kauppoja Elon omistusosuus Exilion Real Estate 1 Ky:ssä oli noin 55 prosenttia. Exilion Real Estate 1 Ky omistaa kolme toimitilakiinteistöä, jotka sijaitsevat Helsingin keskustassa ja Ruoholahdessa. Kiinteistöjen vuokrattava pinta-ala on noin 50 000 neliömetriä koostuen toimisto-, hotelli- ja liiketiloista. Yhtiö jatkaa vastuullista sijoitustoimintaansa keskittyen suuriin riskitasoltaan maltillisiin toimitilakohteisiin. ”Vuonna 2007 perustetun Exilion Real Estate 1 Ky:n 10-vuotinen sijoitustoiminta on ollut menestyksekästä. Olemme tyytyväisiä mahdollisuuteen kasvattaa omistustamme yhtiössä ja jatkaa sen erinomaisen kiinteistösalkun aktiivista kehittämistä Exilionin sitoutuneen ja osaavan organisaa