Elo mukana vaikuttamassa maailman suurimpiin saastuttajiin

Työeläkeyhtiö Elo on mukana maailmanlaajuisessa sijoittajien vaikuttamisprojektissa, Climate Action 100+ -projektissa. Tavoitteena on vaikuttaa maailman suurimpiin saastuttaviin yhtiöihin ja näin torjua ilmastonmuutosta.

- Projektin kohteena on yli 100 maailman suurinta saastuttajaa. Tavoitteena on vaikuttaa yhtiöihin siten, että ne pienentävät päästöjään, kehittävät ilmastoasioiden raportointia ja ilmastonmuutoksen riskien hallintaa, kertoo Elon vastuullisen sijoittamisen asiantuntija Kirsi Keskitalo.

Climate Action 100+ -projekti ja siihen kuuluvat sijoittajat sekä vaikuttamisen kohteena olevat yhtiöt julkistettiin tänään Pariisissa One Planet Summit -tapahtuman yhteydessä Pariisin ilmastosopimuksen vuosipäivänä. Vaikuttamisprosessi kestää viisi vuotta.

- Kun me sijoittajat toimimme yhdessä ilmastonmuutoksen torjumiseksi, meillä on konkreettiset edellytykset saavuttaa merkittäviä tuloksia. Ilmastonmuutos voi tuoda niin yrityskohtaisia riskejä kuin systeemiriskiä rahoitusmarkkinoille esimerkiksi äkillisen sijoituskohteiden uudelleen hinnoittelun kautta. On erityisen tärkeää vaikuttaa juuri näihin yhtiöihin, jotka aiheuttavat jopa 85 prosenttia fossiilisten polttoaineiden kasvihuonekaasupäästöistä vuositasolla, sanoo Elon arvopaperijohtaja Jonna Ryhänen.

Vaikuttamisen kohteena olevista yrityksistä 38 prosenttia on Euroopassa, 28 prosenttia USA:ssa ja 28 prosenttia Aasiassa. Listalla olevista yhtiöistä energiantuotannossa on noin 50 prosenttia ja kaivosteollisuudessa 16 prosenttia, perusteollisuutta edustaa 14 prosenttia ja liikennettä 14 prosenttia.

- Ilmastostrategiamme mukaisesti pyrimme vaikuttamaan yhtiöihin, jotta ne raportoivat ilmastovaikutuksistaan ja pienentävät ilmastoriskejään, Keskitalo sanoo.

ClimateAction 100+ -projektin lisäksi Elo tukee TCFD:n (Task Force on Climate-related Financial Disclosures) raportointisuosituksia ja on näin mukana vaikuttamassa siihen, että ilmastoriskit tiedostetaan yhä paremmin ja että markkinoilla on saatavilla yhä parempaa tietoa ilmastonmuutokseen liittyvistä riskeistä.

Climate Action 100+ -projektissa on mukana 224 sijoittajaa ympäri maailman, joiden yhteenlaskettu sijoitusomaisuus on 26 000 Mrd USD. Euroopassa vaikuttamista koordinoi IIGCC, jonka jäseneksi Elo liittyi aiemmin tänä vuonna ensimmäisenä suomalaisena sijoittajana.

Kirsi Keskitalo, vastuullisen sijoittamisen asiantuntija, puh. 020 703 5728, kirsi.keskitalo(a)elo.fi

www.climateaction100.org

Työeläkeyhtiö Elo huolehtii asiakkaidensa lakisääteisestä työeläketurvasta. Lisäksi autamme asiakkaitamme menestymään ja vastaamaan muuttuvan työelämän haasteisiin. Suomalaisista yrityksistä joka kolmas ja yrittäjistä yli 40 prosenttia on valinnut Elon työeläkekumppanikseen. Vastuullisuus on kiinteä osa Elon toimintaa. Vastaamme yhteensä noin 500 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä sekä huolehdimme noin 230 000 eläkkeensaajasta. Elo on merkittävä sijoittaja, ja yhtiön sijoitusomaisuuden arvo on noin 23 miljardia euroa. Elo syntyi 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Kysyimme nuorilta: Eläkkeistä kaivataan lisää tietoa31.8.2018 07:30Tiedote

Vain 10 prosenttia nuorten kyselyyn vastanneista nuorista kertoo olevansa hyvin perillä siitä, miten oma eläke muodostuu. 60 prosenttia vastaajista on sitä mieltä, että nuorille ei ole tarjolla tarpeeksi tietoa eläkeasioista. Tulokset selvisivät työeläkeyhtiö Elon 17–30-vuotiaille tuottamasta työelämä- ja eläkekyselystä. Kyselyssä kartoitettiin nuorten työelämäodotuksia, eläketietoutta ja luottamusta eläkejärjestelmään. Työltä toivotaan hyvää yhteishenkeä ja jatkuvaa oppimista Nuorten selkeä työelämän ykköstoive oli viihtyisä työpaikka: 76 prosenttia vastaajista listasi hyvän työilmapiirin tärkeimpien työelämäodotustensa joukkoon. Vastauksissa näkyi myös nuorten halu päättää omista työtavoistaan ja -ajoistaan. Joustavat työkäytännöt olivat työelämäodotusten kärkipäässä yli kolmasosalla vastaajista. Viime vuosina paljon pinnalla ollut kansainvälisyys jäi listan loppupäähän. Tämä voi osaltaan selittyä sillä, että kansainvälisyydestä on tullut nuorille arkipäivää esimerkiksi kasvavan vaih